Lager nettsted som lar deg sammenligne «live» matvarepriser

Forbrukerrådet sier at forbrukerne seirer når flertallet i næringskomiteen går inn for en nettbasert portal for sammenligning av dagligvarepriser.

OVERSIKT: Forbrukerrådet sier at forbrukerne nå skal få bedre oversikt over hva de forskjellige matvarekjedene egentlig tilbyr.

Kyrre Lien
  • Sigrid Moe
Publisert:

Forbrukerrådet har i nesten fem år jobbet for at det skal åpnes en nettbasert dagligvareportal med informasjon om dagligvarene.

Nå går flertallet i næringskomiteen på Stortinget inn for at regjeringen etablerer en slik portal innen 2016.

Les også

Fall i kronekursen gir dyrere mat og elektronikk

– Vi er veldig fornøyd, dette er noe vi har jobbet med lenge, og vi ser at det er et behov for å gjøre det enklere å orientere seg i dagligvaremarkedet, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel i Forbrukerrådet.

Enklere å velge

Portalen skal gi forbrukere informasjon om alt fra næringsinnhold, som hvor mye salt eller sukker som er i matvaren, eller informasjon knyttet til pris og frivillig merking innen miljø, dyrevelferd, opprinnelse og etisk handel.

Dermed kan den ha helse, miljø- og etikkeffekter i dagligvarebransjen å flytte mer makt til forbrukerne.

– Det skal være enklere å velge, og det er ikke minst viktig på matområdet. Vi ser at forbrukere i økende grad henter informasjon digitalt, og da må matbransjen henge med, sier Instefjord.

Artikkelen fortsetter under bildet.

MED EN GANG: Gunstein Instefjord,fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel i Forbrukerrådet, sier at de håper å begynne arbeidet med portalen med en gang.

Med en gang

Det skal legges vekt på funksjonalitet på smarttelefon for nettløsningen.

– Vi håper å begynne arbeidet med portalen med en gang. Det er viktig for oss å ha en god dialog med bransjen. Det er en stor jobb som skal gjøres, sier Instefjord.

Les også

Kjøpmann på grensen: – Jeg er mer bekymret for snøværet vi hadde på morgenen enn for kronekursen

Noe av regningen for portalen havner hos matvarekjedene, som må ha systemer som sørger for at informasjonen i portalen er oppdatert.

– En av aktørene vi har hatt kontakt med har gått i dybden, og regnet seg frem til at det vil koste dem 30 millioner, sier Instefjord.

Han forteller at matområdet engasjerer, men at det ikke er området der de mottar flest klager.

– Hvis du kjøper en råtten salat, så kaster du den i søppelbøtten, du ringer ikke Forbrukerrådet, sier Instefjord.

Områdene Forbrukerrådet mottar flest klager på er bolig, bil og håndverkertjenester.

Les også

Går samlet ut mot søndagsåpne butikker

Les også

Avgift på bæreposer gir 1 milliard til staten

Les også

Orkla: «Alle» vil prøve en ny Grandiosa

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. Ny portal skal fjerne useriøse håndverkere

  2. Slik bør du forholde deg til kjedenes fordelsprogrammer

  3. Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet omsider enige om dagligvare-app

  4. Annonsørinnhold

  5. Konkurransetilsynet kritisk til dagligvareportal

  6. Nå kan du kjøpe reiseforsikring i matbutikken