Forbrukerombudet: – Strømselskap driver med ulovlig telefonsalg

Telefonselgere fra Oslo Kraft har villedet en rekke strømkunder, ifølge Forbrukerombudet.

REAGERER PÅ TELEFONSALGSMETODER: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth konkluderer at Oslo Kraft har brutt loven.

Foto: Kimm Saatvedt
Publisert:,

– Telefonsalgsmetodene til Oslo Kraft er ulovlige, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til E24.

Forbrukerombudet har fått en rekke klager på telefonsalgsmetodene til strømselskapet Oslo Kraft.

– Strømkunder har klaget på at telefonselgere blant annet ikke har opplyst om bindingstid etter at de har fått oppgitt uriktige opplysninger. Det er også klaget på falske påstander, sier Lier Haugseth.

Enkelte klagere har fortalt at telefonselger har kommet med falske påstander om samarbeid med andre strømleverandører.

I tillegg er det flere som klaget på at Oslo Krafts telefonselgere har gitt villedende opplysninger om bruddgebyr ved oppsigelse samt angrerett.

– Det har vært ganske mange «kreative» telefonsalgsmetoder, sier Lier Haugseth.

– Vi ber nå selskapet om å endre telefonmarkedsføringen og iverksette tiltak og skjerpe rutiner slik at telefonsalget blir lovlig, sier Lier Haugseth.

Les også

Strømselskaper må rydde opp etter tilsyn

– Sleng på røret

Forbrukerombudet får stadig nye klager på telefonselgere som ringer på vegne av Oslo Kraft og andre strømselskaper.

– Denne saken viser nok en gang at forbrukere som blir ringt opp av en strømselgere gjør klokt i å slenge på røret, sier Haugseth.

Lier Haugseth understreker at Oslo Kraft er ansvarlig for at markedsføringen gjøres i henhold med markedsføringsloven.

– Hvis de ikke retter seg etter kravene våre nå, kan det bli fattet et vedtak om at selskapet må endre markedsføringen sin når det gjelder telefonsalg. Og det kan også bli økonomiske sanksjoner, hvis de ikke rydder opp, sier Lier Haugseth.

Forbrukerombudet har konkludert med at Oslo Kraft har brutt loven. Oslo Kraft har fått en uke for å gi en redegjørelse for hva de har gjort.

Slik svarer Oslo Kraft

E24 spør daglig leder i Oslo Kraft, Sigrun Eggen, om selskapet vil endre telefonmarkedsføringen.

– Ja, det vil vi. Vi vil etterkomme i henhold til det Forbrukerombudet krever, sier Eggen til E24.

– Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager og konkluderer at det synes klart at Oslo Krafts telefonselgere har gitt villedende opplysninger om bindingstid, bruddgebyr ved oppsigelse, samt angrerett. Hva er din kommentar til dette?

– Jeg har ikke mulighet å komme inn på enkeltsaker. Vi er i dialog med vår samarbeidspartner på salg og er i ferd med å gå gjennom opptak av telefonsamtaler og bekreftelser fra kunder. Vi vil overholde svarfristen til Forbrukerombudet, sier Eggen.

Les også

Innfører nye telefonsalg-forbud

Les også

Nå kommer Forbrukertilsynet

Les også

Slik reagerer norske strømpriser på kinesiske kullgrep

Her kan du lese mer om