Forbrukerombudet ber om skjerping: Krever at privatleger informerer om prisene
Forbrukerombudet avdekket manglende prisinformasjon hos flertallet av de private helseforetakene i ny kontroll.
Dårlige helsepriser. – Vår undersøkelse viser helt tydelig at foretakene må skjerpe seg og opplyse bedre om prisene, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
De har nylig kontrollert nettsidene til 17 private helseforetak, lokalisert i Oslo, Bergen og Trondheim.
Over halvparten av dem mangler enten prislister, eller gir mangelfulle prisopplysninger på på nettsidene.
Les også:Krever at Ryanair endrer «uforståelige» reisevilkår
Må informere. Det er ikke lenger lov: I januar i år ble næringsdrivende som selger tjenester pålagt å ha oppdaterte prislister på nettsidene.
Gjedrem mener det er særlig viktig at private helseklinikker har god prisinformasjon.
– Å kjøpe private helsetjenester er kostbart. Derfor er det viktig at forbrukerne på en enkel måte kan sammenlikne priser hos de ulike helseforetakene og velge det mest prisgunstige tilbudet, sier fagdirektøren.
Les også:Charter-selskapenes betalingsgebyr bryter loven
Vanskelig språk. Noen av aktørene oppgir ingen pris på flere av sine medisinske tjenster. Andre har prislister, men som ifølge ombudet er for dårlig synlig på nettsidene.
Ombudet reagerer også på at noen aktører bruker prosedyrekoder og fagspråk i prislistene sine på en måte som forvirrer forbrukerne.
Ni helsefortak har nå fått beskjed om å ta en gjennomgang av sin prisinformasjon, og sørge for at de har forståelige og oppdaterte priser for sine helsetjenester på hjemmesidene.