Eiendomsaktørene

Megler klager inn konkurrenter for å villede boligselgere

DNB Eiendom og flere andre meglerkjeder har innført salgsgaranti på boliger, men gratis-lovnadene får Eie-kjeden til å reagere kraftig. Nå kobler de inn Forbrukertilsynet.

KLAGES INN: Eie-kjeden mener DNB Eiendom og flere andre meglerkjeder lokker boligselgere med villedende garantier om salg.

Torstein Bøe / NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert:,

– Vi har sett oss lei på det vi anser som villedende markedsføring av denne type produkter, og vil nå be forbrukermyndighetene om å rydde opp i praksisen, sier juridisk direktør i Eie, Ina Annett Grunnvåg, til E24.

DNB Eiendom fnyser av anklagene.

– Jeg forstår godt Eies frustrasjon når de sender regning til kunden uavhengig av om boligen er solgt eller ikke, kvitterer kjededirektør André Øren.

– Vi føler oss trygg på at vi holder oss langt innenfor markedsføringsloven, fortsetter han.

Såkalte salgsgarantier har vært på fremmarsj i meglerbransjen, og markedsføres stadig hyppigere overfor dem som skal selge bolig.

Felles for garantiene er at du fristes med å slippe unna regning hvis megleren ikke klarer å få boligen din solgt.

I realiteten er det ikke fullt så enkelt.

Les også

Meglere innfører lunsjvisninger etter bransjeopprør mot søndagsvisninger

Setter krav til pris

DNB Eiendoms garanti heter for eksempel «Garantert Solgt», og markedsføres med slagordet «Selger vi ikke, betaler du ingenting».

Men du slipper ikke regning selv om boligen står usolgt etter flere runder med visninger og budrunder.

Juridisk direktør i Eie, Ina Annett Grunnvåg

Eie

Salgsoppdraget må ha vært mislykket i seks måneder før garantien gjelder, fremgår det av vilkårene.

Det kreves også at boligen ikke er priset for høyt. Prisantydningen må være «tilsvarende meglers verdivurdering» – og garantien opphører hvis du på noe tidspunkt takker ned til bud som matcher denne prisantydningen.

I tillegg må du kjøpe markedsføringspakken «Smart solgt» for å dekkes av garantien, fremgår det.

– Svært inngripende

– Vi synes vilkårene er dårlig formidlet, og i tillegg er de svært inngripende: DNB setter for eksempel sterke føringer for hva prisantydningen må være, og krever også at man kjøper et tilleggsprodukt, sier Eie-toppen.

– Vi reagerer også på at boliger må stå usolgt i et halvt år før garantien gjelder. Det er veldig lenge, fortsetter Grunnvåg.

Les også

Nordmenn styrket i troen på boligprisvekst i 2020

Hun mener markedsføringen indikerer at boligselgere alltid slipper å betale for en mislykket salgsprosess, mens det i realiteten blir en falsk trygghet, gitt alle vilkårene som gjør at garantien ofte ikke gjelder.

– Og selv om alle disse vilkårene oppfylles, er det uansett ikke sant at man slipper regning, slik flere av meglerkjedene hevder, fortsetter Eie-toppen.

Hun viser igjen til DNB Eiendoms vilkår, hvor det står at «Kostnad til takst/boligsalgsrapport, tilleggsvalg og styling er ikke en del av Garantert Solgt og må betales av selger».

AVVISER ANKLAGENE: Kjedesjef André Øren i DNB Eiendom mener salgsgarantien deres både er lovlig og nyttig for boligselgere.

Stig B. Fiksdal

– Underlig å kalle det sterke føringer

Eie reagerer på salgsgarantiene til flere andre meglerkjeder foruten DNB. De vil nå sende brev til Forbrukertilsynet hvor disse gjennomgås konkret, opplyser Grunnvåg.

– Hva ønsker dere å oppnå hos forbrukermyndighetene?

– Vi vil for det første at de skal ta stilling til om salgsgarantiene følger markedsføringsloven. Hvis de konkluderer med at det ikke er tilfelle, slik vi mener, så håper vi de legger noen tydelige føringer, sier Grunnvåg.

– Vi ønsker å drive skikkelig eiendomsmegling, og da er det viktig med en konkurransesituasjon hvor alle følger spillereglene.

Kjedesjefen i DNB Eiendom sier forbrukermyndighetene gjerne må rette lupen mot garantien deres, som han mener følger alle spilleregler for markedsføring.

– Å se «Garantert Solgt» i sammenheng med at megler setter sterke føringer for prisantydning mener jeg er en svært underlig tilnærming, da meglers primæroppgave er å verdivurdere eiendommen før man påtar seg salgsoppdraget. Derav er det full åpenhet rundt boligens verdi før avtale om salg inngås, skriver Øren i en e-post.

DNB Eiendom: Selgere har spart millionbeløp

Han forsvarer vilkårene for garantien, som han mener er rimelige og logiske, og avviser at de er dårlig kommunisert.

– Vi er helt tydelige på villkårne i «Garantert Solgt» både på vår nettside, i oppdragsavtalen med kundene våre og i kundemøte ved oppdragsinngåelse. Jeg har aldri opplevd en garanti helt uten vilkår, fortsetter Øren.

Han er heller ikke med på at begrensningene i garantien gjør den unyttig i praksis: Siden 15. mars i fjor har det vært rundt 50 kunder som har påberopt seg garantien for boliger som ikke har blitt solgt, og disse har spart en drøy million kroner, opplyser kjededirektøren.

– Det viser at produktet fungerer og at det har en verdi for kundene, fremholder han.

Øren forsvarer også markedsføringspåstandene om at man slipper å betale når boliger ikke blir solgt.

At man uansett må betale for takstmann er helt naturlig, i all tid dette er en tredjepart som ikke inngår i avtalen mellom selger og megler, mener Øren.

Her kan du lese mer om

  1. Eiendomsaktørene
  2. DNB Eiendom
  3. Eie Eiendomsmegling
  4. Forbrukertilsynet
  5. Markedsføring
  6. DNB

Flere artikler

  1. Kjendisparet Camilla Pihl og Peter Peters har kjøpt rekkehus for 20,8 millioner

  2. Oslos dyreste leilighet er foreløpig ubygd: Ber om 97 millioner kroner

  3. Sterk økning i klager på eiendomsmeglere

  4. Annonsørinnhold

  5. Kjell Inge Røkke-selskap lanserer ny hotellkjede

  6. Utbygger dømt til å kjøpe tilbake hus bygd på søppelfylling i Skedsmo