Nytt strømselskap vil avsløre konkurrentenes «prisjuks og lureri»

Elekt vil vise deg hvor mye du blir flådd på strømregningen. Så vil de kapre deg som kunde.

VIS DEM DIN STRØMFAKTURA: Og de skal fortelle deg hvor mye du blir flådd. F.v. Arnt Inge Sætern, Kim Bjerkevoll og Tom Reinert Johansen i Elekt.
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

– Vi håper å bidra til endret praksis i en bransje der store aktører bevisst har lurt kundene sine, sier Arnt Inge Sætern, adm. direktør i strømselskapet Elekt.

Forbrukerrådet har lansert et frontalangrep på norske strømleverandører for uredelige forretningsmetoder. Nå følger Sætern opp med en tofotstakling i knehøyde på egen bransje.

Sammen med partnerne Tom Reinert Johansen og Kim Bjerkevoll har han brukt snart tre år på å utvikle en algoritmebasert teknologi som identifiserer og beregner strømaktørenes fortjenestemargin.

Nå har Elekt alliert seg med BN Bank, og er i ferd med å lansere tjenesten eksklusivt for bankens kunder.

De som aksepterer at Elekt får tilgang til sin siste strømfaktura, vil umiddelbart få et anslag på hvor mye deres strømleverandør tar i fortjeneste i kroner og øre.

Kunder med dyre avtaler vil få et tilbud fra Elekt med halvert fortjenestemargin sammenlignet med hva de betaler fra før.

– Ingen har tidligere vist hva en strømleverandør faktisk tjener på kundene sine. Målet er først og fremst å tilby BN Banks kunder en bedre strømavtale enn de har i dag, men det skjer også automatisk en maktforskyvning fra leverandør til kunde når fortjenestemarginen avsløres, sier Sætern.

Les også

Mistenker prisjuks hos strømselskaper: – Umulig å si hvor mye kundene har tapt

Les også

Fjernet Fjordkraft-refs fra strømportal etter Energi Norge-trussel

– Det eneste man kan påvirke

Sivilingeniøren Sætern er tidligere kundedirektør i Trønderenergi, som solgte sin strømsalgvirksomhet til Fjordkraft i 2018.

Med på eiersiden i Elekt er FosenKraft Energi, Ren Røros, tidligere Sparebank 1 SMN-sjef Finn Haugan, eiendomsmilliardær Ivar Koteng og eks-Aker-topp Leif Arne Langøy.

MED PÅ EIERSIDEN: Eiendomsinvestor Ivar Koteng.

– Strøm må alle ha, og kvaliteten er den samme. Skal man redusere strømprisen er fortjenestemarginen til strømleverandøren den eneste kostnaden man kan påvirke. Da må også leverandørene informere om dette på en måte som kundene forstår, sier Sætern.

Han viser til en undersøkelse av Forbrukerrådet fra september 2020 som viser at halvparten av landets strømkunder føler seg lurt av sin leverandør. Tre av fire vet heller ikke hva de betaler for strømmen.

– Strømbransjen har lenge kamuflert egen mangel på konkurransekraft ved bruk av lure- og lokketilbud. De toneangivende strømselskapene skaffer seg betydelige merinntekter ved å lure kundene og bevisst tåkelegge prisingen av sine produkter, sier Sætern.

Endre Jo Reite, direktør for personmarkedet i BN Bank, mener Elekt har utviklet et «kinderegg».

– Kundene våre kan spare penger, bli mer bevisst sitt strømforbruk og kan i tillegg velge grønn og klimavennlig energi. Når det samtidig er gjort enkelt for kundene å forstå, så er vi entusiastisk med i prosjektet, sier Reite.

POSITIVE: BN Bank og Endre Jo Reite, direktør for personmarked.
Les også

Forbrukerrådet hardt ut mot Fjordkraft: – Systematisk lureri

Les også

Kundeskrell etter jukseanklager: Fjordkraft skylder på corona

Ingen lokketilbud

– Dere kaller konkurrenter for juksemakere og vil ha tak i fakturaene de sender ut for å kapre kundene deres. Hvordan tror du dine bransjefeller vil reagere?

– Vel, jeg har sett at flere aktører i bransjen har uttalt seg positivt til økt transparens i strømmarkedet, så nå får vi se om dette også gjelder i praksis, sier Sætern.

– Hvordan kan dere vite at dere gir en nøyaktig beregning av konkurrentenes fortjeneste?

– Vi har jobbet med å utvikle dette i flere år, og det har ikke vært enkelt, men vi føler oss trygge på det grunnlaget vi nå har for å gjøre disse vurderingene, sier Sætern.

– Hva gjør dere i de tilfellene hvor kunden har en gunstig avtale fra før?

– Vi vil matche de fleste, men ikke lokketilbud. Disse kundene får ofte kjøpt strøm under innkjøpspris i en kortere periode, noe som selvfølgelig ikke er økonomisk bærekraftig. Men i disse tilfelle tilbyr vi å fortsette å overvåke fakturaene, for å se om vi kan tilby en bedre avtale når prisen deres blir satt opp etter hvert. Kundene kan bare bytte til oss dersom de sparer penger, sier Sætern.

Les også

Fjordkraft slår tilbake mot Forbrukerrådet – kjenner seg ikke igjen i anklager om prisjuks

Les også

Lover å justere strømavtaler etter juksbeskyldninger

– Fordyrende mellomledd

Mens tjenesten i første omgang kun er tilgjengelig for BN Banks kunder, planlegger Elekt å øke distribusjonen gjennom flere partnere på lengre sikt.

Han sier at selskapet tar avstand fra salgsmetoder som telefonsalg, dørsalg eller lokketilbud.

– Det er fordyrende mellomledd, og det er kundene som til syvende og sist må betale disse kostnadene, sier Sætern.

Som en respons på stormen av kritikk de siste månedene har strømleverandørenes bransjeorganisasjon Energi Norge lansert en ny sertifiseringsordning for «Trygg strømhandel».

Sætern har imidlertid ingen tro på at dette vil bøte på ukulturen i bransjen.

– Den er frivillig for strømselskapene, altså er det frivillig for dem å ta tak i problemene som blant andre Forbrukerrådet har avdekket. Kundene, derimot, har ikke latt seg lure frivillig, sier Sætern.

Han mener strømselskapene lenge har spilt på kundenes uvitenhet og tretthet rundt strøm som produkt, uærlige salgsmetoder og hissige selgere.

– Sertifiseringsordningen gjør dermed lite for å bøte på den manglende tilliten nesten en hel bransje har bidratt til å skape, sier Sætern.

Ønsker nye aktører velkommen

– Trygg Strømhandel er frivillig, men kundenes makt når de velger de produktene de liker best, fra leverandører som forplikter seg til forbedringsarbeid, er en sterk kraft som vi har tro på, sier Toini Løvseth, direktør for marked, elektrifisering og kunder i Energi Norge.

Om utspillene fra Sætern om juks og lureri blant sine medlemsbedrifter, understreker hun at Energi Norge som organisasjon ikke har toleranse for brudd på regelverk, det være seg markedsføringsloven eller andre reguleringer.

– Vi ønsker alle nye aktører velkommen. Ingenting er bedre enn at både etablerte og nye leverandører setter seg fore å yte bedre service og tilby nye produkter, sier Løvseth.

Hun viser til en rapport om strømmarkedet fra Oslo Economics som Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) la ut denne uken, med anbefalinger til tiltak Energi Norge mener vil kunne bidra til et effektivt sluttbrukermarked til det beste for forbrukerne.

– Tydeligere regelverk er viktig. Der er vi allerede i gang med en jobb, gjennom Trygg Strømhandel. Sterkere sanksjoner på brudd på regelverk er et annet viktig virkemiddel. Det er et myndighetsansvar, men vi støtter fullt og helt opp om det, sier Løvseth.

Les også

Fjordkraft beskyldes for å lure kunder: Storaksjonær «tar kritikken alvorlig»

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Strøm
  2. BN Bank
  3. Forbrukerrådet
  4. Energi Norge

Flere artikler

  1. De sladrer på konkurrentenes «juksepriser»: Strømutfordrer prises til 85 millioner

  2. DNV GL skal sertifisere aktørene i strømbransjen: – Målet er å gjøre kunden til sjefen

  3. Forbrukerrådet mener strømkundene blir lurt

  4. Foreslår innstramminger i strømbransjen

  5. Fjernet Fjordkraft-refs fra strømportal etter Energi Norge-trussel