Forbrukerombudet krever «PayByBill»-opprydning: Tilbyr nettkunder ulovlig kredittkjøp

Betalingstjenesten «PayByBill» lar deg kjøpe varer i nettbutikken på kreditt, men er ifølge Forbrukerombudet ulovlig. Nå krever de full opprydning fra selskapet bak.

GIR KORT FRIST: Fagdirektør Jo Gjedrem og Forbrukerombudet har konkludert med at «PayByBill» er ulovlig, og gidder ikke å vente: Nå krever de at Gothia Finans rydder opp i betalingstjenesten for nettbutikker innen august er over.
  • Karl Wig
Publisert:

I stedet for å betale for varene med kort direkte til nettbutikken, gjør «PayByBill»at du heller står i gjeld til Gothia Finans, som krever inn betaling fra deg i etterkant.

Fotokjeden FotoVideo og sportskjeden XXL er blant dem som allerede skal ha gitt klarsignal til å tilby tjenesten til sine kunder, ifølge selskapet selv.

Dommen etter Forbrukerombudets granskning er krystallklar: «PayByBill» bryter loven på flere punkter.

Dersom du som forbruker benytter dette betalingsvalget, er dermed heller ikke avtalen du inngår for nedbetaling gyldig.

Må rydde opp raskt. 31. august renner timeglasset ut for Gothia Finans. Da krever ombudet at selskapet har gjort en full opprydning i «PayByBill», en løsning for kredittbetaling som nettbutikker kan tilby deg når du kjøper varer.

– De oppfyller ikke kravene i Finansavtaleloven, og blir nødt til å endre på ganske mye, fastslår Gjedrem.

– Unge forbrukere er kanskje ikke mest erfarne med å inngå slike avtaler, og det er svært viktig at man får gode opplysninger og at det er en ryddig avtaleprosess. Det er det ikke her, konstaterer fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Dine Penger.

Les også:Bankene vil dekke kortkundenes tap

Tar over gjelden din. Ifølge Gothias nettsider får du som kunde «vanligvis 10 dagers kreditt» før renter påløper, mens nettbutikken mottar innbetaling fra Gothia Finans innen 24 timer.

Selskapet lokker også nettbutikkene med at de tar hånd om både administreringen av betalingen, og at de tar all risiko for at skyldig beløp blir innbetalt.

Les også:Selger deg gratis opplysninger

Hva går du med på? Forbrukerombudet reagerer ikke på et slikt betalingsvalg i seg selv, som langt ifra er noe unikt her i landet.

– Det kan på mange måter minne om tilbud du får i møbel og -elektronikkforetninger om betalingsutsettelse eller inndeling i avdrag. Det har også elementer av rammekreditt. Det som er relativt nytt er at dette er knyttet til betaling i nettbutikker, sier Gjedrem.

Han nevner imidlertid tre viktige mangler ved Gothia Finans sin betalingsløsning, som alle er lovstridige:

  • Manglende opplysninger om avtalen, særlig effektiv rente, totalbeløp og nedbetalingstid
  • Manglende innhenting av signatur, som er pålagt slike kredittavtaler
  • Manglende individuell kredittvurdering av kunden før avtalen iverksettes

Gjedrem påpeker at lånegivere skal vurdere økonomien til søkere individuelt med en kredittvurdering, og at Gothia Finans er pålagt å fraråde kreditt til kunder som ikke er egnet for det.

– De har valgt å løse dette ved å fraråde alle kredittløsningen på generelt grunnlag. Det går ikke. De er nødt til å gjøre arbeidet med en individuell vurdering, krever Gjedrem.

Les også:Får ikke ryddet opp i «Ryanair-fellene»

Dialog siden januar. Når Dine Penger kontakter salg- og markedsdirektør i Gothia Finans Vegard Braate, fremholder han at det er første gangen han hører om Forbrukerombudets refs.

– Dette var helt nytt for meg. Det vil jeg gjerne se på, for dette er veldig alvorlig. Jeg må få ta en runde her, sier han, og ber Dine Penger kontakte daglig leder Tore Krogstad senere.

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet er overrasket:

– Vi hadde et møte med dem allerede i januar, og et til på forsommeren. Nå begynner svarfristen å nærme seg, så jeg håper at noen der har hørt et pip. Vi har i alle fall sendt brev til advokaten deres som representerer de, sier han.

Les også:Unngå feriens mobilfeller

Vil ikke kommentere detaljer. Daglig leder Tore Krogstad bekrefter overfor Dine Penger at de har vært samtaler med Forbrukerombudet – men er likevel ordknapp:

– Vi har vært i aktiv dialog med Forbrukerombudet, og forsøkt å innrette oss deres anmodninger. Men jeg vil sette meg inn i saken før jeg uttaler meg noe mer. Jeg kan ikke gå inn i detaljer nå, sier Krogstad.

– Forbrukerombudet mener løsningen er ulovlig, og det er dere vel uansett innstilt på å endre?

– Selvfølgelig er vi innstilt på å innrette oss Forbrukerombudet. Dersom det viser seg at noe må endres, så vil vi gjøre det. Men jeg vil ikke si ja eller nei til noen ting, før jeg har gått mer inn i dette, sier Krogstad, som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

Les også:Denne mobilfellen kan koste deg 8000 kr

Ulovlig bilde-kreditt. Det var allerede i fjor at Forbrukerombudet fikk øynene opp for Gotha Finans. Det var etter klager på selskapet Model Day Studio, som tilbyr styling og fotografering.

Selskapet tilbød unge forbrukere en kredittavtale med Gothia om avbetaling av bildepakker til flere tusen kroner, til tross for at forbrukerne verken hadde fast inntekt eller formue.

Forbrukerombudets gjennomgåang av Gothias kredittavtale avdekket flere brudd på Finansavtaleloven.

Den stiller en rekke krav til forbrukerkredittavtaler, som skal sikre at forbrukerne får alle viktige opplysninger om avtalen og at avtaleinngåelsen skjer på en klar og ryddig måte. Det er særlig viktig at disse kravene følges når unge og uerfarne forbrukere tilbys kreditt, mener ombudet.

– Det er viktig at forbrukerne får sentrale opplysninger før de inngår kredittavtalen. Du skal ha klar og god informasjon om blant annet hva avtalen koster før du binder deg, sier fagdirektør Jo Gjedrem.

Ugyldig avtale. For at en kredittavtale skal være bindende, må den være skriftlig og undertegnet av forbrukeren, enten på papir eller med e-signatur. Gothia har ikke et system hvor kundene underskriver avtalen, men mener det er tilstrekkelig at kunden klikker på «aksept» på nettsiden og betaler første avdrag.

Dette er i strid med loven, og Forbrukerombudet har bedt selskapet endre systemet.

– Manglende signatur innebærer at kredittavtalen ikke er bindende for forbrukeren, og at Gothia ikke kan kreve renter eller gebyrer. Det er viktig at det er gode prosedyrer rundt avtaleinngåelsen. Det å inngå en kredittavtale er en alvorlig forpliktelse og signaturkravet understreker dette, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet sier de prioriterer denne typen saker høyt. For tiden behandler de også en sak om kredittavtalen til selskapet Klarna.

Gothia Finans har frist til 31. august med å innrette seg etter lovens krav.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Stanser ulovlig reklame for billån

  2. Telenors betalingstjeneste ilagt millionbot

  3. Forbrukerombudet lei av aggressive annonser for forbrukslån: Vil ha strengere regler for kredittreklame

  4. Nordmenn i betalingstrøbbel: Vil forby kredittkort-rabatter

  5. Ombud ber Tesla endre villedende reklame