Her tror de at den svake krona vil føre til storinnrykk

Turistnæringen spår knallvinter og storinnrykk i fjellet fra utenlandske gjester den kommende sesongen.

Terje Bendiksby
Publisert:

Ifølge SSBs overnattingsstatistikk peker alle pilene oppover for det norske reiselivet. Sommeren var «all time high» for den norske turistnæringen, og med en vedvarende svak krone er det ventet at den norske fjellheimen blir enda mer attraktiv for utenlandske turister den kommende vinteren.

– Forventningene til årets vintersesong er gode. I NHOs økonomibarometer for tredje kvartal svarer 30 prosent at de tror på en økning i markedsutsiktene i 2016 sammenlignet med foregående kvartal, sier administrerende direktør i NHO reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Nå gjør norske hoteller, hytteutleiere og alpinanlegg seg klare for et storinnrykk fra utenlandske turister den kommende vintersesongen.

Rimeligere ferie

Flere av de store hotellene har allerede merket en økning i bookinger fra utlandet.

Quality spa og resort Norefjell er et av høyfjellshotellene som har merket en sterk pågang, spesielt fra våre naboer i Sverige. Så langt er bookingen fra skiglade svensker opp 45 prosent fra i fjor.

– Vi synes det er hyggelig at gjestene ønsker å komme til oss, og spesielt morsomt er det at gjester fra andre land legger vinterturen til Norge og Norefjell. Vi har opplevd en positiv utvikling i besøk fra Sverige de siste årene, men i år har veksten virkelig tatt seg opp, sier Anne Rustberggard Varden som er administrerende direktør ved høyfjellshotellet.

Også Alpinco som er eierselskapet til blant annet Hafjell Alpinsenter og Kvitfjell Alpinanlegg merker svenskenes inntog i skibakkene.

– Det er ingen tvil om at kronekursen er en viktig faktor. Vi har gjennom flere år hatt god effekt av markedsføringen vår i Sverige, men når kronekursen er gunstig for svenskene peker pilene enda litt brattere oppover, forteller kommunikasjons- og markedsansvarlig Christian Bråtebekken. Han legger også til at svenskene er i ferd med å få opp øynene for Norge generelt, og spesielt innenfor alpinbransjen.

– Spesielt merker vi økningen fra den svenske vestkysten fordi E6 er blitt så god, og den går jo fra døren deres hjemme og helt frem til gondolen.
Bråtebekken forteller at nordmenn og svensker er AlpinCos største kundegrupper, men at svenskene er den gruppen som øker desidert mest.

– Svenskene har fått øynene opp for norske alpinbakker sent, men nå kommer de i rikelig monn. Vi øker kraftig hvert år, og denne sesongen ser det ut til å bli en kraftig rekord.

Svakeste på lenge

Norsk økonomi er preget av stor usikkerhet, og en fallende oljepris sørger for en svak norsk krone.

– Kronen vil være svakere enn det den har vært de siste 10 årene, sa valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets til E24 tidligere i høst.
For én dollar må man nå ut med nesten ni kroner, 9,3 kroner for euroen. Den svenske kronen er nå verdt mer enn den norske, og en svensk krone koster nå 1,0004 norske.

Saken fortsetter under valutakartet.

– Ikke bare kronekursen

TRENDEN FORTSETTER: Kommunikasjonsdirektør i NHO reiseliv, Merete Habberstad, har sett en god vekst av internasjonale turister, og tror veksten vil fortsette.

Thomas

Merete Habberstad er kommunikasjonsdirektør i NHO reiseliv og er enig i at kronekursen har biratt til å gjøre Norge mer attraktivt for utenlandske turister.

– Lav kronekurs har spilt en rolle i veksten i internasjonal turisme. Vi har sett en god vekst i internasjonale turister i sommer, og det er grunn til å tro at dette vil fortsette. En fortsatt lav kronekurs er derfor viktig for reiselivet, sier hun.
Habberstad forteller at det ikke bare er kronekursen som gjør Norge mer attraktivt blant turistene.

– Det er mange faktorer som spiller inn for at Norge er et mer attraktivt land å vinterferierte i. Vi har en lang og snøsikker vinter, gode skidestinasjoner og et bredt spekter av aktiviteter og tilbydere. I tillegg ser vi i Nord-Norge hvor de har klart å skape stor vekst på vinteren med den økte populariteten rundt nordlysturisme. Potensialet er stort og tilbudene som finnes rundt vinterturisme vil bare øke i årene.

Nordlysentuiasme

Hurtigruten er et av selskapene som har tjent godt på den økte populariteten knyttet til nordlysturismen.

– Antall gjestedøgn i første kvartal har økt kraftig de siste årene til over 210.000 gjestedøgn i 2015, og vi har klare forventninger om en ny god vintersesong og det beste årsresultat noensinne for 2015. Nordlyset har allerede hatt sine fantastiske magiske show på himmelen til stor jubel og fascinasjon fra gjestene, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Hurtigruten la nylig fram det beste resultatet noensinne for andre kvartal, etter en snuoperasjon med kostnadseffektivisering og kommersialisering. Skjeldam tror veksten i selskapet kommer mer som følge av nye initiativer og produktutvikling, enn av valutakursen.

Han forteller at valutaeffekten for reiser med Hurtigruten er begrenset av at reisene prises i lokal valuta. Konsernsjefen ser likevel en positiv effekt av oppfatningen av Norge som et rimeligere land å reise til.

– Det å handle varer og tjenester i Norge er blitt rimeligere for våre utenlandske gjester. Svekkelsen av kronen vil slå gunstig ut for varene de handler under reisen – om bord og på land.

Saken fortsetter under bildet.

SPEKTAKULÆRT: Hvert år kommer tilreisende fra hele verden for å oppleve nordlyset i klarvær. Her fra MS Midnatsol.

Gøran Bohlin

– Overraskelsen er Russland

Jan Terje Ås, daglig leder for bookingselskapet BookTrysilOnline.com, forteller at de også forventer en økning i antall besøkende i år.

– Per dags dato er vi opp i underkant av 40 prosent. Det er bookinger innsolgt for kommende vinter, sammenlignet med hva vi hadde på samme tid i fjor, sier han.

Når det gjelder fordeling på nasjon, er det klart Sverige og Danmark som står for forhåndsbookingen hos det Trysil-baserte bookingselskapet. Disse landene står for 80 prosent av bookingselskapets økning.

– Overraskelsen er Russland, som man hadde forventet nedgang. Russland øker hos oss, ganske betydelig selv om det er små tall i den store sammenhengen. Russland er opp 48 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Me det har landet passert for årsomsetningen. Russland er et lite land totalt sett, men et viktig marked for oss i forhold til at de gjerne har ferie når andre ikke har, forteller Ås.

Han forteller at de også ser andre nye land på gjestelisten, sist ut er Canada.

Her kan du lese mer om