Illustrasjonsfoto.

Erik Johansen / NTB scanpix
Identitetstyveri

Kommentar: Bankene gjør mye for å forhindre svindel

Men vi er ikke så dumme at vi forteller omverden, herunder svindlerne, om hvilke tiltak vi har iverksatt. Det burde en som forsker på banksvindel ha fått med seg.

  • Tom Staavi
    Informasjonsdirektør i Finans Norge
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Forsker og professor Kristian Gjøsteen ved NTNU går ut mot finansnæringen i E24. Han mener norske banker ikke gjør noe for å forhindre svindler ved bruk av BankID og serverer denne salven som forklaring: «Hvorfor skulle de gjøre noe med det? Med dagens rettspraksis har bankene liten eller ingen risiko som følge av denne lånesvindelen.»

Ifølge artikkelen har Gjøsteen forsket på BankID siden begynnelsen av 2000-tallet. I løpet av disse årene har han med andre ord ikke fått med seg at veldig mange av de typiske svindelsakene i nære relasjoner, blir tatt som tap av bankene. Å påstå at banknæringen ikke har risiko, er i beste fall uvitenhet.

Les også

ID-svindel: Sikkerhetsekspert kritiserer bankene

Som forskeren umulig kan ha gått glipp av, har bankene iverksatt en rekke tiltak for å stoppesvindel. Faktum er at bankene stopper mye svindel før de blir gjennomført. Vårt problem er at vi ikke kan kringkaste hva vi gjør for å forhindre svindel. Det vil gjøre det enklere for svindlerne å tilpasse seg stadig nye sikkerhetstiltak.

En del av utfordringen på dette feltet, er at verden ikke står stille. Og etter hvert som det dukker opp nye svindelmetoder, setter bankene i verk nye mottrekk. Dette er en evig kamp.

Likevel er ID-tyverier på vei ned i Norge ifølge en nylig undersøkelse NorSIS har gjennomført. Og forklaringen bør forskeren legge merke til:

– Vi tror at de viktigste årsakene til at dette har gått ned er økt bruk av BankID, både av finansinstitusjoner og andre utsalgssteder, men også at flere bruker totrinnsbekreftelse ved innlogging. Det gjør det langt vanskeligere å misbruke andres identitet på sosiale medier og lignende, sier Ole Anders Ulsrud i NorSIS.

Les også

Kommentar: Finansnæringens mangel på selvransakelse

I og med at det nå foregår et lovarbeid som også skal regulere ansvar for eventuelle svindler i finansielle avtaler, har Finans Norge satt dette temaet ettertrykkelig på dagsorden. Vi har kritisert lovforslaget som har ligget på bordet siden 2017 fordi vi mener lovgivning på dette området må utformes slik at det er svindelforebyggende.

I lovverket bør det være et godt insitament for å drive stadig bedre sikkerhetsarbeid både hos forbruker og banker. Det er naturlig at finansinstitusjoner tar sitt ansvar ved svindel hvis de ikke har gode nok rutiner for å forhindre svindel, samtidig som forbrukerne fortsatt må oppleve at de har et aktsomhetsansvar for å passe på at den elektroniske signaturen ikke kan misbrukes av andre.

Bad guys sover ikke, det er ingen grunn til å tro at de jobber saktere enn oss. De har tilgang til samme kompetansen, nesten ubegrensede ressurser og er ikke begrenset av lover og forskrifter. Vi må jobbe hardt hele dagen for å ligge i forkant – så langt lykkes vi relativt godt.

Les også

Ukjent person tok opp lån i Shadis navn: Sitter med milliongjeld

Her kan du lese mer om

  1. Identitetstyveri
  2. Svindel
  3. Bank
  4. Kommentar
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. ID-svindel: Sikkerhetsekspert kritiserer bankene

  2. Kommentar: Et vilkårlig og urimelig skille

  3. «Helt ny form for svindelforsøk» rammet jobbsøkere på Finn.no

  4. Annonsørinnhold

  5. Professor mener ID-svindel kan være lønnsomt for bankene

  6. Kommentar: ID-svindel er dessverre utbredt, men kodebrikken er verdiløs alene