Klagestorm mot helsekostfirma
Helsekostfirmaet Nuform, som selger produkter som blant annet skal øke sex-lysten og fjerne rynker, har mange misfornøyde kunder.
Forbrukerrådet har mottatt 400 henvendelser om helsekostfirmaet Nuform, står det å lese i en artikkel på
. Problemer med å avbestille, uteblivende effekt og uklare betingelser er gjennomgangstemaer i klagene.
LES OGSÅ:
Lokket med «gratis» sydenturer
- Bør bedre kommunikasjonen
- Det store antall henvendelser til oss kan tyde på at Nuform bør tenke på å bedre sin kommunikasjon med kundene, sier underdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet.
Kili legger til at dette tyder på at det er mange flere misfornøyde kunder der ute, siden det bare pleier å være et mindretall som faktisk går til det skritt å ta kontakt med Forbrukerrådet.
Klagene dreier seg blant annet om at pillene de har bestilt ikke gjør som de lover - det være seg å gi brukeren bedre sexlyst eller glattere hud.
Tidligere har
Forbrukerombudet fattet et forbudsvedtak mot markedsføringen av Nuforms produkt Nushape
som et vidundermiddel av et slankeprodukt.
- Artikkelen på Forbrukerportalen.no inneholder mange faktafeil og den er sterkt misvisende og tendensiøs, uttaler Kjell Nødtvedt, daglig leder i Nuform AS, til Dine Penger.
Stresset av inkasso
Det flest kunder er misfornøyd med, ifølge Kili, er at de har bestilt noe de har oppfattet som et gratisprodukt, men isteden ender opp som abonnenter av produktet. Abonnementene koster gjerne i underkant av 500 kroner i måneden, og går inntil kundene selv sier opp.
Dersom kundene har drøyd med å betale, fordi de har oppfattet produktet som gratis, skal firmaet ha vært raskt ute med å sende inkassovarsel.
- Folk blir stresset av å motta et brev som det står inkasso på, og en del betaler kanskje derfor for å få saken ut av verden.
- Vi vil kategorisk avvise at vi truer våre kunder med inkasso når de ønsker å si opp sitt abonnement, sier Nødtvedt til Dine Penger.
LES OGSÅ:
Norske forbrukere vinner mot EU
- Krevde legeerklæring
Enkelte kunder har også opplevd det som vanskelig å si opp abonnement, eller få kompensasjon for et produkt som ikke var tilfredsstillende.
- Vi hadde blant annet en dame som hadde fått en allergisk reaksjon på et av produktene, og hun hadde opplevd Nuform som vanskelige. Blant annet krevde de at hun skaffet en legeerklæring på allergien, forteller Kili.
- Kunden kan når som helst si opp abonnementet ved å kontakte oss via e-post eller telefon, sier Kjell Nødtvedt til Dine Penger.
Kili mener at betingelsene må komme tydligere frem enn det kundene nå ser ut til å oppleve.
- I dag fremstår ikke dette som en innbydende salgsmåte, sier Kili.
- Det fremgår tydelig i våre annonsetekster at man ved bestilling av velkomstpakken inngår et abonnement som når som helst kan avsluttes, sier Kjell Nødtvedt i Nuform til Dine Penger.
Vær på vakt
Forbrukerrådet advarer forbrukere mot «gratisprodukter».
- Straks du bes om å oppgi navn, adresse og signere på noe, bør du være på vakt. Selv om smilende selgere opplyser at de bare vil gi deg en gratis prøvepakke, er det som regel snakk om en abonnementsordning som kan bli dyr, sier Anne Sofie Faye-Lund, jurist i Forbrukerrådet, til
.