Mindreårig fikk sperret nummer etter teletorg-ringing: - Det er Netcoms ansvar

Netcom må gi korrekte prisopplysninger om pris for å benytte teletorgnummer, men de må også stå inne for at de opplysningene som gis av selskapene er korrekte, mener Brukerklagenemnda.

MEDHOLD: En klager fikk medhold i Brukerklagenemnda etter at sønnen hadde ringt et teletorgnummer. Netcom må gi riktige prisopplysninger og stå inne for at opplysningene selskapene gir, er riktige, mener nemnda.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
  • Tuva Bønke Grønning
Publisert:

Forbrukerrettigheter. Nemnda fattet nylig et vedtak hvor de ga en forbruker medhold i en tviste om klager er ansvarlig for betaling av fakturert teletorgtjeneste.

Klageren har fire mobilabonnementer hos Netcom, og den aktuelle saken gjaldt et av abonnementene som var registrert på hans mindreårige sønn.

Sønnens abonnement ble sperret etter at han hadde overskredet kredittgrensen ved å ringe et 820-nummer flere ganger.

Guttens mor mener det ikke foreligger noen gyldig avtale om kjøp/forbruk av teletorgtjenester mellom leverandør og bruker.

I sin klage påpeker hun at sønnen er mindreårig, og derfor ikke kan stifte gjeld.

Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i NetCom

Foto: NetCom

Riktige prisopplysninger. Netcom viser til at abonnementet stod oppført på klager, ikke sønnen. De viser til samtalelogger som viser at det har blitt ringt til telefonnummeret.

Brukerklagenemnda skriver i avgjørelsen at de har forsøkt ringe nummeret uten hell. De skriver også at opplysninger fra Forbrukerrådet om klager på den aktuelle innholdsleverandøren gjør at de likevel gir klager medhold.

- Nemnda legger til grunn at Netcom ikke bare er ansvarlig for å gi korrekte prisopplysninger om pris for å benytte teletorgnummer, men også må innestå for at de opplysningene som gis av selskaper som (navn på selskapet) er korrekte, skriver nemnda.

Aneta Duric, sekretariatsleder i nemnda, sier de ikke kan uttale seg om konkrete saker og derfor ikke si noe om hvordan de mener NetCom bør løse dette praktisk.

- Dersom denne tilbyderen velger å ikke å følge nemndas vedtak, sendes skriftlig begrunnelse til Brukerklagenemnda og tilbyderens navn vurderes offentliggjort på våre nettsider, sier hun.

Les mer om denne typen innholdstjenester: 500 prosent økning i pornoklager

Vil betale kunden. Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Netcom, sier de tar avgjørelsen fra Brukerklagenemnda til etterretning.

- Vi understreker at det ikke er i Netcoms interesse at kunden ikke skal vite hvor mye dette koster. Som alltid følger Netcom tilrådningen fra Brukerklagenemnda og kommer til å kreditere kunden, sier Scheen til Dine Penger.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon Larsen

Hun forteller videre at de har som praksis å informere kundene om priser på selskapets hjemmesider, og at de ved klager sjekker om teletorgtilbyder opplyser om korrekte priser ved starten av samtalen.

- Vi mottar nesten ingen klager rundt dette temaet – det er generelt særdeles få klager relatert til teletorg, hevder hun.

- Viktig avgjørelse. Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, mener
avgjørelsen er viktig og gir teleoperatørene klarere ansvar for innholdstjenester.

Hun mener selskapene frem til nå har kunnet tjene gode penger på kundenes bruk av ulike innholdstjenester, uten å måtte stå til rette for virksomheten.

- Tidligere har operatørene bare vist til at det er registrert en samtale på et abonnement, og det har vært regnet som godt nok bevis for at kunden må betale. Nå må leverandørene kunne vise at du har inngått en gyldig avtale, og at det du har fått holder god nok kvalitet, sier hun i en pressemelding.

Flønes mener det nå skal være lettere å klage dersom de oppdager poster på telefonregningen din du ikke er enig i.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian: – Greit med buss, men ikke Airbus

  2. Vedtar inkasso-stans for nytt pornokrav-selskap

  3. Kjøpte nyboligprosjekt: NCC økte prisene med 33 prosent på tilvalgene

  4. Annonsørinnhold

  5. 115.000 km forsvant – bilkjøper fikk igjen 71.000 kroner

  6. Denne mobiloperatøren tjener mest per kunde