Banken økte renten, Franziska byttet bank: Slik slipper du rentehopp

Bruken av individuelle betingelser øker hos bankene. Det er dermed viktigere enn noen gang å forhandle seg frem til nye vilkår, eller bytte bank. Franziska Finsterbusch slapp rentehopp og fikk enda lavere lånerente i ny bank.

Takket for seg: Franziska Finsterbusch byttet bank med det samme hun fikk varsel om ett rentehopp på 0,5 prosentpoeng. Hun byttet fra Sparebanken Øst da hun fikk varsel om rentehopp. Nytt og bedre lån fikk hun i Skandiabanken.

Foto: Privat/Skjermdump
Publisert:

Lokalbanker hiver seg på rentebølgen. Sparebanken Øst er blant bankene som har varslet om høyere renter den siste tiden.

Det falt ikke i god jord hos Franziska Finsterbusch. Den 22. februar oppdaget hun denne meldingen i nettbanken.

"Banken har foretatt en gjennomgang av vilkår på utlån. Rentesatsen på din nedbetalingskreditt endres fra 3,80 prosent til 4,30 prosent med virkning fra 08.04.13. Ny effektiv rente vil bli 4,43 prosent."

Meldingen betydde at den nominell rente ble satt opp hele 0,5 prosentpoeng. Hun hadde et boliglån på under 2 millioner og innenfor 60 prosent av husets verdi.

En økning på 0,5 prosentpoeng ga henne en ekstra renteregning på 600 kroner etter skatt per måned.

Les også:Her er de beste bankene

Byttet bank. Franzizka Finsterbusch flyttet lånet til Skandiabanken og synes bankbyttet gikk greit:

– Jeg er kunde i Skandiabanken fra før, mannen og jeg har en regningskonto som vi begge disponerer der. Så det tok ikke mange minutter før jeg hadde skrevet ut lånedokumentene for å få flyttet boliglånet, sier Franzizka Finsterbusch.

Hun kommer nå til å få en lavere rente enn det hun hadde før Sparebanken Øst varslet om høyere rente.

Les også:Nå kommer renteregningen til deg

Ta kontakt. Er du ikke fornøyd med de nye rentesatsene, ikke nøl med å ta kontakt, sier direktør for personmarked Jan-Roger Vrabel hos Sparebanken Øst.

Foto: Sparebanken Øst

Individuelle betingelser. – Renteendringen til flere av kundene skyldes en porteføljejustering, sier direktør for personmarked Jan-Roger Vrabel hos Sparebanken Øst.

Han sier videre at de fleste kundene vil få en økning mellom 0,2 og 0,5 prosentpoeng.

Regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt i Sparebanken Øst mener det kan være fornuftig at bankene i større grad gjør en individuell vurdering av lånekundene.

Hans oppfordring er klar om du ikke er fornøyd med betingelsene: Ta kontakt med banken og diskuter betingelsene.

Og legger til:

– Er du fortsatt ikke fornøyd, bytt bank. Norske bankkunder må bli flinkere til å være utro mot banken.

Les også:Bytt bank og spar tusener

Klar trend. – Det blir stadig mer vanlig med detaljert selv-segmentering, sier administrerende direktør Iren Tranvåg hos Cicero Consulting.

Øker i omfang. Dine Penger har merket at stadig flere banker deler kundene sine inn i mindre grupper.

Det fører til en større forskjell mellom de beste og dårligste kundene.

Du må derfor jakte etter de beste betingelsene.

Dine Penger får dette bekreftet av Cierco consulting, som er ett nordisk konsulentselskap spisset inn mot bank og finans.

– Bankene jobber med å få på plass en mer detaljert segmentering som muliggjør tydeligere verdiforslag til kundene, sier administrerende direktør Iren Tranvåg.

Hun legger til at selv-segmentering hvor kundene får mulighet til å finne et segment de føler seg hjemme i vil vi også se mer av.

Les også:Får billigere penger – gir deg dyrere lån

Danske Bank. En av storbankene som bruker selvsegmentering er Danske Bank. De valgte i februar å varsle om høyere boliglånsrenter til enkelte av kundene.

Satt opp - for noen: Den danske Bank er første bank som varsler om renteøkning for noen kunder. Dette brevet er sendt ut til en kunde som slapp rentehevingen.

Kunder med førstehjemslån ble skånet:

– I dette ligger det at også vi, som mange av våre konkurrenter, ser på helheten i kundens relasjon med oss når vi setter prisen også på boliglån og at vi i større grad enn tidligere åpner for en individuell vurdering av hver enkelt kunde, sier Arnesen til Dine Penger.

Ta kontakt. – Vårt beste råd til kundene er ta kontakt for en helhetsvurdering av sitt kundeforhold, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen.

Foto: Danske bank

Les også:Småbanker opplever kunderush

Han vektlegger at det er ingen automatikk i at en kunde med et lite lån får en høy pris, snarere tvert i mot:

– Hos hos har vi valgt å prise mindre lån likt med større lån, men for begge gjelder det at vi nå ser på helheten i forholdet med oss når vi setter prisen, sier Stian Arnesen.

Danske Bank i Danmark har startet med "Kundeprogrammet", der bankkundene deles inn i seks ulike kundegrupper. Målet er å tjene mer penger på småkundene.
– Det er ikke tatt en beslutning på i hvilken form eller når dette skal innføres i Norge. Uansett vil dette bli tilpasset de lokale markedsforhold og lokale regelverk, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen hos Danske Bank.

Les også:Slik bytter du bank på 1-2-3

Hold orden. – Et ryddig kundeforhold og innbetalinger til rett tid gir deg vår beste rente, opplyser informasjonssjef Thomas Sevang hos Nordea.

Foto: Nordea

Belønningssystemer. Nordea er blant de bankene som behandler hver lånesøknad individuelt.

Policyen til Nordea er, har du orden i økonomien, er en pålitelig betaler med et solid kundeforhold til Nordea får du belønning for det.

– Hvert enkelt lån har mange faste kostnader. Det er like ressurskrevende for banken å håndtere et lite lån som et stort lån. Har du et stort lån skal du nyte godt av stordriftsfordelen det representerer, sier informasjonssjef Thomas Sevang hos Nordea.

Les også: Flere storbanker setter opp renten

Send tre søknader: Dersom du har fått økte renter på boliglånet ditt, kan du ved å bruke tjenesten penger.no få tre uforpliktende tilbud fra ulike banker - helt gratis.Bruk Penger.no sin refinansieringskalkulator.

(For ordens skyld: Penger.no er en tjeneste fra Dine Penger og Finn.no)

Følg Dine Penger på Facebook!

Her kan du lese mer om