Mer enn 10 prosent i verdiøkning: Selger ferdigmat for 1,5 milliarder

Ferdigmatmarkedet er i vekst og når snart 1,5 milliarder. På menyen finner vi også trendy grøt.

Trendy grøt. Fjordlands byggrynsgrøt er utviklet i samarbeid med Arne Brimi, og har lokal tilhørighet til Skjåk.

Foto: Fjordland
  • Nina Andersen
Publisert:,

Økende interesse. Nordmenn vil ha stadig mer ferdigmat, og etterspørsel etter ferdigmat vokser langt mer enn det totale dagligvaremarkedet.

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at salget av ferdigmat siste år økte med mer enn ti prosent i verdi. Det betyr at vi snart spiser fersk ferdigmat for 1,5 milliarder årlig i Norge.

Selv om ferdigmiddager fortsatt er på topp, har trendy grøt funnet sin plass i mengden av ferdige måltider.

Les også: Bli laksekonge for 60 kroner

God grunn til å smile. Kategoridirektør Kirsti June Olsen hos Fjordland, har god grunn til å være fornøyd med ferdigmatmarkedet.

Foto: Fjordland

Salget slår forventningene. Tidligere i år fikk Fjordlands byggrynsgrøt sin Spesialitet-anerkjennelse fra Matmerk.

Ifølge Fjordland har den solgt over tre ganger mer en forventet.

Tall fra Nielsen viser at det siste år ble spist ferdige middager for 773 millioner, en vekst på 7,4 prosent fra året før.

Fjordlands tall viser at det spises rundt 11 millioner av deres middager årlig.

Totalt ble det kjøpt ferdigmat for 1.475 millioner siste rullerende år.

– Det tilsvarer hele 30 millioner porsjoner ferdigretter årlig om en tar utgangspunkt i en snittpris på 50 kroner. Til sammenligning viser tall fra SSB en vekst i dagligvarehandelen på 2,0 prosent hittil i år i forhold til tilsvarende periode i fjor, sier kategoridirektøren Kirsti June Olsen i Fjordland.

Les også: Norge har Europas høyeste matpriser

Grøt er sexy. Grøt er blitt sexy og fullkorn er fremtiden, skal vi tro grøttrenden som gjør seg gjeldene både i USA og i Europa.

Også Norge har fått sin grøtrenessanse, og grøt dukker nå opp på stadig flere kaffebarer og spisesteder.

I følge kategoridirektør Kirsti June Olsen i Fjordland har holdningene til ferdigmat endret seg enormt siden ferdigmat først kom på markedet.

– Flere og flere får øynene opp for at mye av ferdigmaten på markedet smaker godt, er av god kvalitet og er ernæringsmessig bra, sier Olsen.

Følg Dine Penger på Facebook!

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Vi kjøper ferdigmat for 1,7 milliarder i året

  2. Mener norsk tradisjonskostsvekker salget avfrossenpizza

  3. Ny ferdigmatrekord for Fjordland

  4. Annonsørinnhold

  5. «Fedon-effekten» har avtatt - men nordmenn har aldri vært mer sultne på cottage cheese

  6. Kraftig økning i salg av gamingmøbler