Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

Over 1.400 nordmenn har klaget på Uno Life til Forbrukerrådet. Sjekk dine rettigheter og hvordan du bør gå fram for å slippe betalingskrav du er uenig i.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet
Publisert:,

Uno Life er under hard skyts. Etter fullt klagerush i sommer teller Forbrukerrådets saksbunke nå over 1.400 henvendelser fra nordmenn som føler seg lurt av selskapet.

Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes ser gjerne at det ikke blir flere, og maner forbrukere til kritisk sans:

- Alle tenke seg godt om når de blir ringt opp med slike tilbud. Det er få ting som kommer gratis, og veldig ofte dreier det seg til syvende og sist om et abonnement. Om du først vil takke ja, bør du lese alle vilkår nøye, råder Flønes.

Les også historien til Britt Sande, som er en av de 1.400 som har klaget på Uno Life de siste månedene.

Les også:Britt (46) blant 1.400 Uno Life-klagere: - De er helt horrible

Info-sms. Uno Life sine telefonselgere henvender seg til forbrukere med tilbud om gratis prøvepakker på helserelaterte produkter som omega 3 og slankepiller.

Ifølge selskapet selv blir det opplyst om at man samtidig trer inn i et løpende abonnement på disse produktene. De viser til at alle kunder har bekreftet en sms med avtalevilkår som de sender ut etter samtalen.

Les også:Bankene gir deg ikke god nok låne-oversikt

Skal ha 14 dager. Forbrukerrådet mener denne informasjonen er for dårlig, og viser til at abonnementet har gått mange av deres klagere hus forbi.

Angrerettloven gir deg dessuten 14 dager på å ombestemme deg når du har inngått kjøpsavtaler via telefon eller internett.

Forbrukerrådet har fått en rekke meldinger om at Uno Life sender betalingskrav til tross for at folk bruker angreretten sin etter å ha mottatt prøvepakkene.

Blant dem er Britt Sande, som forteller at hun ble krevd 1460 kroner for forsendelser med omega 3 og slankepiller, tiltross for at hun sa opp abonnementet etter å ha mottatt prøvepakken.

Kjenn din rettigheter:Ta Forbrukerjus-skolen på DP+

GRANSKER UNO LIFE: Juridisk direktør Frode ELton Haug hos Forbrukerombudet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Granskes for lovbrudd. Det er ikke bare Forbrukerrådet som har opplevd klagestorm mot Uno Life. Hos Forbrukerombudet er klageantallet oppe i 400.

- De aller fleste av dem er fra juli og august, sier juridisk direktør Frode Elton Haug til Dine Penger.

Mens Forbrukerrådet er i forhandlinger med Uno Life om flere hundre klagesaker, gransker ombudet selskapet for brudd på både markedsføringsloven og angrerettloven. I arbeidet har de bedt Uno Life om å dokumentere sin praksis.

- Det har gått flere brev frem og tilbake. Det siste er fra 1. august. Vi nærmer oss nå en konklusjon, sier Elton Haug.

- Alle har takket ja. Dine Penger har gjentatte ganger forsøkt å få kommentar fra Uno Life de siste dagene. Daglig leder Stan Trogstad har ikke besvart våre henvendelser.

Da Dine Penger snakket med Trogstad i juli, sa han at det var ubehagelig å havne på lista over selskapene det klages mest på.

- Det er klart det er ubehagelig å havne på denne lista, og jeg synes én klage er én klage for mye, sa han til Dine Penger.

Han avviste den gang at folk ikke får det de har bestilt eller får regninger for abonnement de mener de ikke har bestilt.

- Det er ikke tilfelle. Alle som har abonnement hos oss, har takket ja via sms, og sms-en vi sender er veldig tydelig. Det står hvordan du kan si opp og hva abonnementet innebærer, sa Trogstad.

Les også:Klagestorm på slankeplaster og helseprodukter

- Aggressive. Ved siden av det rent juridiske, mener Forbrukerrådet at Uno Life opptrer på en måte som oppfattes som truende og ubehagelig.

- Vi oppfatter dem som veldig aggressive. Når forbrukerne ikke betaler disse kravene, sender de raskt ut varsel om at saken vil gå rett til inkasso og at det vil få konsekvenser for dem. Mange blir redde, sier Flønes.

Havnet i uønsket abonnement via prøvepakker? Her er dine muligheter

Bruk angreretten! Er det under 14 dager siden du gikk inn i abonnementsavtale via telefon eller internett, skal saken være enkel: Da har du alltid rett på å heve avtalen, uansett.

Husk å gi skriftlig beskjed til selskapet om at du benytter deg av angreretten. Det holder å sende en epost. Har du ikke mottatt opplysninger om din angrerett, utvides angreretten til 12 måneder.

Har angreretten utløpt kan du uansett si opp avtalen. Har selskapet kommet deg i forkjøpet med betalingskrav for nye forsendelser – eller sender regning til tross for din oppsigelse – er det tid for å klage:

Klag skriftlig til selskapet. Skriv hvorfor du protesterer, for eksempel fordi du mener markedsføringen har vært villedende og at du derfor har blitt lurt til å inngå en avtale du ikke mente å inngå.

Be samtidig om at alle forsendelser stanses og en bekreftelse på at betalingskravene trekkes. Bruk epost – det sikrer skriftlig dokumentasjon.

Sjekk avtaledatoen. Er avtalen inngått etter 20. juni, stiller du ifølge Forbrukerrådet ekstra sterkt. Da er du omfattet av den nye angrerettloven, som sier at næringsdrivende trenger uttrykkelig bekreftelse fra deg for at avtalen skal gjelde – ikke bare et «ja», slik Uno Life ifølge Forbrukerrådet har hentet inn.

Ta dette med i klagen til selskapet og be om at de dokumenterer at du har gitt gyldig bekreftelse. Kan de ikke det, har de heller ingen sak.

Klag til Forbrukerrådet. Forbrukerrådet oppfordrer alle som føler seg lurt a Uno Life om å klage til dem. De kan forsøke å forhandle med selskapet om en løsning, noe de for tiden gjør for rundt 200 av klagene de har mottatt.

Dersom de ikke kommer til en løsning kan Forbrukerrådet sende saken videre til Forbrukertvistutvalget.

Klag til inkassoselskapet. Dersom selskapet ikke tar klagen din til følge og sender saken videre til inkasso, er det viktig at du bestrider kravet skriftlig også til dem.

Et inkassobyrå har ikke lov til å drive inn et omtvistet krav. Vil de holde fast ved kravet blir de nødt til å ta saken inn for Forliksrådet.

Dersom de gjør det, er det svært viktig at du møter opp i Forliksrådet – hvis ikke kan de fatte en såkalt uteblivelsesdom, og du taper saken atomatisk.

Kilder: Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Dine Penger

Her kan du lese mer om