Coop kaster Candyking ut av smågodthyllene

Den svenske godterikjempen Candyking må si opp ansatte etter Norges nest største dagligvareaktør valgte Nidars smågodt.

MISTET COOP-AVTALE: Candy King har mistet to store kunder på tre år.

TT
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Den årlige «høstjakten», forhandlingene mellom leverandører og matkjeder i Dagligvare-Norge, går mot slutten.

For første gang har leverandørene forhandlet med tre store dagligvareaktører i stedet for fire, som følge av sammenslåingen av ICA Norge og Coop.

Markedskonsentrasjonen er dermed sterkere på leverandørsiden. Det ga en bitter bismak for den svenske løsgodtleverandøren Candy King.

Siden slutten av 90-tallet har nordmenn handlet karameller og krokodiller fra godterileverandøren i ICA sine butikker, før ICA valgte Nidar i 2012.

Les også

Reitan-familien får krass kritikk fra svenske franchisetakere

Varsler oppsigelser

I 2003 fant de store godteriposene veien til smågodthyllene hos Rema 1000 og Coop.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Sammenslåingen av ICA og Coop betød at enten Nidar eller Candyking ville miste store deler av løsgodtomsetningen.

Nidar kom seirende ut av duellen om en treårig løsgodtavtale med Coop, mens Candyking står igjen med leveringsavtale til bare én norsk dagligvareaktør.

– Vi har vært gjennom en bred forhandlingsprosess med flere aktuelle leverandører av smågodt i løsvekt. Nidar har etter vår mening det beste konseptet i totalitet, både når det gjelder pris og kvalitet, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til E24.

Les også

Valutajusteringer kan gi nytt matpris-hopp

Candyking teller rundt 60 ansatte i Norge, og har de siste fem årene omsatt for i underkant av 200 millioner kroner årlig. Fra og med 2016 er REMA 1000 den eneste kunden på det norske markedet.

Avtaleglippen med Coop betyr redusert omsetning og oppsigelser i Norge, forteller daglig leder Patrik Svantesson.

– Det er dessverre uunngåelig i en slik situasjon. Vi er en stor bedrift og må se over bemanningen, sier han.

Hvorfor mistet dere avtalen med Coop Norge?
– Det er vanskelig å si. Det er blanding av ulike forhold. Det var flere aktører som var interessert. Det må man nesten spørre Coop om. Det er de som har tatt valget. Jeg mente vi hadde et sterkt tilbud, sier Svantesson.

Les også

Hagen satser på dagligvarer igjen

– Sverige, Finland og Norge er ganske ekstreme

Kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks, Robert Rønning, forteller forhandlingene endte i en avtale torsdag for Nidars smågodt, og er godt fornøyd med det.

Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Johan Nordstrøm

– Vi har et veldig bra konsept, og har levert vekst i alle år, sier han til E24.

Hvordan opplever dere forhandlingene når dagligvarebransjen har gått fra fire til tre store dagligvareaktører?

– Det er vanskelig å si noe om det. Vi er midt i forhandlingene.

Svantesson betegner den norske dagligvaresituasjonen som anstrengt for alle leverandører.

– Markedsdynamikken er som den er. Det er veldig likt situasjonen i Sverige. Skandinaviske markeder er ganske unike med at det finnes få aktører som er dominante. Sverige, Norge og Finland er ganske ekstreme, sier Svantesson.

Les også

Svimlende utbyttefest i Reitan-familien

Coop: – Fortsatt tøffe forhandlinger

Kristiansen i Coop Norge vurderer forhandlingsposisjonen som styrket etter sammenslåingen med ICA.

– Oppkjøpet av ICA Norge tilfører oss en betydelig innkjøpskraft fordi vi som nest størst i bransjen får økt volum og gjennom det bedre betingelser. Det er fortsatt tøffe forhandlinger, men vi merker at leverandørene er mer positive til å finne gode løsninger sammen med Coop. Det er vi glade for, og det kommer til syvende og sist våre medlemmer og kunder til gode, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Les også

Frykter Norgesgruppen får «ølmonopol»: –  De lukker hele systemet

Les også

Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

Les også

Utbyttefesten i dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Norsk sjokoladefabrikk må kutte stillinger etter «smågodt-krig»

  2. Nå ruller Nidar-smågodt inn hos Coop

  3. Butikkjedene med smågodtkrig: Kunde handlet 35 kilo alene!

  4. Annonsørinnhold

  5. Priskrigen er i gang

  6. Coop og Sandefjord-fabrikk i klissete godtekrangel