Frode Hansen

Ble tilbudt «gratis» omega 3 – fikk inkassovarsel i posten

Magnus Hundvin ble stoppet på gaten og tilbudt en gratis pakke fiskeolje, mot at han oppga navn og adresse. Noen måneder senere kom det første inkassokravet.

Publisert:,

På vei forbi Nationaltheatret i Oslo ble studenten Magnus Hundvin (22) stoppet av en ung mann som ville tilby ham omega 3 i kapselform, sommeren 2018.

Selgeren, som representerte Vitobia AS, lovet en gratis smaksprøve, og viste samtidig frem et skjema hvor Hundvin kunne skrive opp kontaktinformasjon.

På denne måten kunne han motta mer informasjon om fiskeoljen selskapet tilbød, forklarte selgeren.

– Så gikk det en måneds tid, og så fikk jeg plutselig en faktura fra dem, hvor det sto at jeg skulle betale 300 kroner i måneden. Det har jeg aldri sagt ja til, sier Hundvin.

Les også

Anklager 18 norske firmaer for «abonnementsfeller»

Inkassokrav

Han sier han prøvde å ringe selskapet for å kansellere, men i løpet av en uke fikk han aldri svar.

Han sendte også e-post og forklarte at han ikke var interessert, og at han ikke kom til å betale regningen.

Heller ikke den ble besvart, sier han.

– Plutselig fikk jeg et inkassokrav i posten på 1.200 kroner. Selgeren sa aldri noe om at det var et abonnement, jeg ga dem adressen min så jeg kunne motta informasjon, forklarer Hundvin.

– Jeg fikk inntrykk av at det bare var en gratisprøve, og hvis jeg var interessert i mer kunne jeg få en e-post og brosjyre av dem. Da jeg fikk disse fakturaene begynte jeg å google litt, og så at det var mange som sa at man skulle holde seg unna selskapet. Det kan jeg stille meg bak, sier Hundvin.

Les på E24+ (for abonnenter)

Michael Burry fra The Big Short: Derfor ligner indeksfond på finanskriseboblen

22-åringen endte med å betale inkassokravet, med penger han måtte låne av sin mor. Samtidig sendte han en klage til Forbrukertilsynet på selskapet, som også fikk kopi av klagen.

– Etter det har jeg ikke fått noen nye purringer fra dem. Nå er jeg egentlig bare glad det er ute av verden, sier Hunvind.

FØLER SEG LURT: Magnus Hundvin fikk gratisprøve på omega 3 på gaten i Oslo, men mottok et overraskende inkassokrav i posten i etterkant.

Frode Hansen
Les også

Forbrukerombudet til norske inkassoselskaper: Dropp «felle»-krav

«God tro»

E24 har fått innsyn i klagene som er sendt til Forbrukertilsynet om Vitobia. Blant dokumentene finnes også skjemaet selgerne har fått kundene til å skrive under på.

Skjemaet er utformet slik at det ser ut som man først og fremst skriver opp kontaktinformasjon, mens forbrukeren i realiteten bestiller et halvt års forbruk.

I en tekstbolk i midten av skjemaet står betingelsene for abonnementet.

En klager skriver i en e-post til selskapet at hun ikke har sendt inn angreskjema fordi kontrakten sa at produktene hun fikk var gratis. Selgeren skal ha forsikret henne flere ganger om at hun ikke måtte betale for noe.

Dette fikk hun til svar fra selskapet:

«Vi er lei for måten dette salget har blitt oppfattet på. Dersom man ska få noe gratis sier man som regel takk ska du ha og går videre. I det øyeblikket man må signere noe er det ikke da innlysende at noe ikke er helt gratis? Hvorfor skal man skrive seg på et abonnementsskjema om noe er gratis?»

Selskapets representant spør videre om det ikke er rett og rimelig at de handler i god tro dersom de ikke mottar noe angreskjema eller oppsigelse innen 14 dager.

«Selger har vært interaktiv og aktivt bedt om din signatur om bli kjent pakke som for øvrig er redusert fra 5 til 3. Mener du at dette punktet ikke har noen verdi? Selgeren har jo ikke bare informert deg men han har jo til og med fått din signatur med initialer som en bekreftelse nettopp på anonnemnet som for øvrig står med fet skrift. Hadde dette vært helt gratis hvorfor skulle en selger da bry seg med slikt ...?»

Hilde Gylland spurte flere ganger om fiskeoljen hun ble tilbudt på stand var gratis.

Foto: Privat

Spurte om det var gratis

Også lektorstudent Hilde Gylland (21) ble stoppet av Vitobia-selgerne utenfor Nationaltheatret i Oslo sommeren 2018, forteller hun.

Gylland er blant dem som har klaget inn selskapet til Forbrukertilsynet.

– De stoppet meg og lurte på om jeg ville ha en gratis pakke. Vi sto og snakket litt og jeg spurte om de lovte at det ville være gratis, og de svarte «ja, ja, ja». Så leste jeg kjapt over skjemaet de hadde og så at det bare var å kontakte dem om man ville avslutte abonnementet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Gerd Kjos (70) har vært sjefen bak sjefen: – Jeg advarte ham om konfliktene

Så kom første pakke i posten, med en regning, forteller Gylland.

– Det skjønte jeg ikke så mye av, men jeg betalte den fordi jeg er livredd for å få inkassokrav. Det var en regning på mellom 900 og 1000 kroner, for tre pakker med omega 3.

– Sa selgerne noe om at det var et abonnement du bestilte?

– Nei, men jeg tror kanskje det sto på de papirene. Men jeg var ikke forberedt på å få tre pakker i posten. Da ble jeg overrasket, og tenkte at det måtte være en feil eller at jeg hadde misforstått noe.

Les også

Forbrukerombudet varsler bøter: Fant nye «abonnementsfeller»

Etter å ha sendt selskapet flere e-poster fikk hun til slutt et svar.

– Jeg maste og fikk til slutt et sint svar hvor de skrev noe sånn som «er det ikke åpenlyst når du har skrevet under på en kontrakt?»

Gylland forteller at hun etter noe tid sendte en ny e-post og ba om å avslutte abonnementet.

– Da fikk jeg heller ikke svar, og ble egentlig ganske sint. Det kom en ny pakke i posten som jeg betalte, og fikk heller ikke da svar på en ny melding.

Til slutt måtte hun true med at saken var på vei til Forbrukertilsynet.

– Da svarte de bare «ok, vi har avsluttet abonnementet nå».

– Jeg synes det er dritt at de oppfører seg sånn. Og selv om jeg ikke har kompetansen så skjønner jeg jo at de er pliktig til å svare. Det gjorde meg sint. Jeg krevde pengene tilbake på pakke nummer to, men har ikke hørt noe, og har ikke orket å ta det videre. Pakkene ligger i skapet en plass.

SKJEMA: Dette er skjemaet kundene ble bedt om å fylle ut da de mottok en gratisprøve på omega 3. Kontraktsteksten i midten forklarer betingelsene.

Privat

Tilsynet: Abonnementsfelle

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet bekrefter at de har fått henvendelser om Vitobia, og at de har bedt selskapet etterkomme en rekke krav begrunnet i markedsføringsloven.

– For akkurat dette selskapet ser vi at de ikke registrerer oppsigelser og ikke svarer på e-post eller telefonen. De har en aggressiv handelspraksis, og hindrer folk i å utøve de vanlige rettighetene sine til å si opp en avtale når du ikke vil ha et løpende abonnement. Det skal selvsagt respekteres.

– Det å gjøre det vanskelig eller umulig, som det virker som det er her, er ulovlig og i strid med markedsføringsloven, sier Haug.

Han forklarer at abonnementsfeller er en kjent taktikk blant selskaper i helsekost-bransjen.

– Vi har saker gående på denne typen markedsføring nærmest kontinuerlig, og veldig mange av dem er knyttet til helsekost. For noen år siden gikk vi gjennom markedsføringen av 50 forskjellige slike produkter hvor det enten var gratisprøver eller svært lav pris på første pakke. Alle så nær som én var brudd på loven, forteller han.

LOVBRUDD: Det er et klart lovbrudd dersom selskapet unnlater å reagere på oppsigelser, forklarer juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

Heiko Junge / NTB scanpix

Forretningsmodell

En gjennomgående problematikk er villedende utelatelser, forklarer Haug.

– Du får for eksempel en gratis prøve, eller første leveranse til veldig lav pris, og så blir det enten underkommunisert eller ikke nevnt i det hele tatt, at det er et abonnement som løper videre. Kanskje står det i veldig liten skrift eller langt ned på en nettside. Det er helt, helt vanlig, og veldig utbredt innenfor helsekostbransjen.

– Er det en form for forretningsmodell, at aktørene gjør dette med vilje for å lure til seg penger?

– Det er en forretningsmodell mange har lagt seg på innenfor visse bransjer, for lettere å få forbrukerne på kroken. De fanger interessen med denne gratispakken, og så lenge folk sier ja og tar imot, og setter navnet sitt på et skjema, så begynner det å rulle.

Forbrukere som ikke har fått med seg at de plutselig var abonnenter har i tillegg opplevd å få inkassokrav for ubetalte fakturaer på fiskeoljen. Også dette er en kjent metode, forklarer Haug.

– Vi har hatt noen saker gående på det i løpet av året. Det er fryktelig irriterende og fortvilende for folk som prøver å avslutte et abonnement. Vi prioriterer å ta opp den type saker, sier Haug, og legger til:

– Det er et klart lovbrudd hvis de unnlater å reagere på oppsigelser.

En kunde klager til Forbrukertilsynet over manglende oppfølging fra Vitobia.

Tilsynet ber om endringer

I et brev til Vitobia understreker Forbrukertilsynet at de mener selskapets avtaleskjema ikke oppfyller kravene etter angrerettloven.

Blant annet fremgår det ikke hva som vil være prisen for produktet per avregningsperiode, og det er ikke tydelig hvor mange bokser man vil få tilsendt.

«Det står oppgitt i deres skjema at man vil få 5 bokser i posten, men på grunn av avsjekkingsboksen på siden, gis det inntrykk av at man må sjekke av hvis man ønsker dette. Forbrukeren gis på denne måten inntrykk av at man ikke vil motta dette hvis man ikke har sjekket av boksen», skriver tilsynet.

Forbrukertilsynet har heller ikke funnet noen informasjon om angrerett i skjemaet, selv om det er opplysninger forbrukeren skal gis før avtaleinngåelse, og de ber derfor om at Vitobia endrer skjemaet og inntar opplysningene som mangler.

Forsøker å tydeliggjøre

Selskapets representant Morgan Jonasson har blitt forelagt kritikken mot Vitobia, og besvarer E24s spørsmål på e-post.

– Vitobia jobber for å tydeliggjøre så godt som mulig. Det står «abonnementsavtale». Selskapet forsøker å betydeligjøre så godt som overhodet mulig ved å ha et eget punkt hvor kunden må signere at kunden vedkjenner å få tilsendt en pakke på 3 bokser til 149 per måned. I Vitobia kreves dobbelt signatur for abonnementsavtalens gyldighet, skriver Jonasson.

Selskapet har også fått forelagt kritikken fra Hundvin om at 22-åringen føler seg lurt, og at han ikke visste at det var et abonnement han skrev under på.

– Er dette en planlagt strategi fra Vitobia?

– Et selskap som driver med abonnement lever av fornøyde abonnenter som handler igjen og igjen, svarer Jonasson.

– Kundene forteller også at de har forsøkt å kontakte dere, men nesten aldri fått svar. Hvorfor skjer det?

– Kundeservice er åpen 18–21 mandag til og med torsdag. E24 og kunder er velkommen til å testringe for å sjekke at dette stemmer.

– Har utført endringer og beklager

Selskapet har i tillegg blitt stilt spørsmål om de har bedt selgerne klargjøre at det er abonnements-avtaler de får kundene til å signere, noe Jonasson bekrefter.

– Synes dere skjemaet er utformet på en forståelig måte?

– Vi har hva man kan kalle dobbel signering for å fjerne enhver tvil. Kunden må signere på kjøp av tre bokser.

– Burde det ikke være et angreskjema tilknyttet salget? Har det vært til stede?

– Angrerettsskjema følger naturligvis med.

– Hva tenker dere om at Forbrukertilsynet har bedt dere om å gjøre endringer?

– Forbrukertilsynet har funnet kun ett moment, hvilket allerede er utført og hvor Vitobia har sendt forespørsel om bekreftelse.

– Kommer disse til å bli gjennomført?

– Endringen er utført. Vitobia AS beklager så meget for det inntrufne og vi er åpne for innspill for hvordan vi kan forbedre oss.

Les også

Inkassokrav mot nordmenn bikker 100 milliarder kroner