Lokkepris kan ha motsatt effekt enn meglere trodde

Med ny forskning på bordet erklærer DNB Eiendom-sjefen at en stor lokkepris-myte er knust. Nå advarer han eiendomsmeglere som tror knepet øker boligens salgspris.

  • Karl Wig
Publisert:

– Prisen skal ikke settes for lavt. Og ikke bare fordi det ikke er lov: Men fordi du også risikerer å treffe helt feil kjøpergruppe, sier direktør Terje Buraas i DNB Eiendom til E24.

Eiendomsmeglere i Norge plikter å sette realistiske prisantydninger. Konkret innebærer det at prisen ikke må være lavere boligselgeren kan være «villig til å akseptere».

I tillegg kan ikke boligen ha lavere utsalgspris enn «meglers objektive vurdering skulle tilsi», ifølge meglernes bransjenorm.

Les på E24+

Alle taper på lokkepriser

«Lurt» knep kan være veldig dumt

Likevel har flere eiendomsmeglere blitt tatt for lokkeprising gjennom årenes løp – altså å bruke misvisende lave prisantydning mot bedre vitende.

Selv om det ikke er lov, har det vært en utbredt oppfatning at knepet kan sikre mer penger i lommen på både boligselgere og provisjonsglade meglere:

Utsikter til billig bolig lokker flere inn på visning, og deretter inn i budrunden, hvor de kan høyne hverandre. Slik kan man oppnå høyere salgspris, lyder resonnementet.

Men nå smeller DNB Eiendom-sjefen ny forskning i bordet, basert på analyser av 1,1 millioner bud og 170.000 boligsalg.

– Vi har latt Norges beste forskere på boligtransaksjoner gå igjennom våre data. De har stilt spørsmålet om hvorvidt lav prisantydning bidrar til høyere salgspris. Resultatene deres viser at for lav prisantydning heller kan få motsatt effekt, sier Buraas.

Les også

Sterk økning i klager på eiendomsmeglere

Boligforsker: Når ikke prispotensialet

André Kallåk Anundsen, nestleder i boligforskningssenteret Housing Lab ved OsloMet, er blant dem som har utført de omfattende analysene av budlogger siden 2007.

– Det vi har funnet ut er at lavere pris gir flere bud, men at meglerne og boligselgerne undervurderer den negative effekten på åpningsbudet. Derfor når ikke budene opp til det prispotensialet boligen kanskje hadde om prisen ble satt høyere, forklarer Anundsen, som også har fartstid fra Norges Bank.

Carl O. Geving, sjefen for Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), er blant flere i bransjen som har advart meglere og boligselgere mot å tro at lokkeprising gir høyere salgspris.

Buraas sier han også lenge har mistenkt at lave prisantydninger ikke har effekten mange har tatt for gitt. Nå er den store lokkepris-myten endelig knust, mener han.

Les også

Oslo-megler felt for lokkeprising

Ber alle meglere prise rett

Ifølge Forbrukertilsynet var lokkeprising svært utbredt i Oslo i 2016, et år hvor hele 10 meglerkjeder ble tatt. Tilsynet sier de fortsatt mottar klager om lokkeprising, men langt mindre enn tidligere.

– Det var en ukultur før, bekrefter Buraas:

– Men bransjen tok et krafttak, og i dag erfarer jeg ikke at det er en problemstilling. Men det vil fortsatt hende at meglere bommer, og at eiendommer selges mye over prisantydning, sier han.

– Heller ikke DNB-meglere har unnsluppet lokkepris-kritikk de senere årene. Hva er budskapet ditt til egne meglere?

– At vi skal sette riktig pris. Hverken for høy eller for lav, svarer Buraas kontant.

– Hvordan vet en eiendomsmegler at prisen er riktig?

– Det går mye på erfaring, men i dag har vi også tilstandsrapporter fra takstmenn og gode verktøy som viser historiske priser i boligens geografiske område. Og så skal man selvsagt forhøre seg med boligselgeren, og aldri sette prisen lavere enn han eller hun kan godta.

Her kan du lese mer om

  1. Bolig
  2. Norges Eiendomsmeglerforbund
  3. Forbrukertilsynet
  4. DNB Eiendom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Eiendomsmeglere i fersk undersøkelse: – Stabil og uendret interesse for boligkjøp

  2. Betalt innhold

    Meglertopp mener boligmarkedet er bedre enn på ti år: – Folk bruker ikke penger på så mye annet nå

  3. Denne eiendommen sprengte prisantydningen: - Ikke akkurat hverdagskost

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Disse boligene ble solgt for mer enn to millioner over prisantydning

  6. Rekordmai for meglertopper: – Måtte klype meg i armen