Johansen: - Leilighetsnormen bør endres

Byrådsleder Raymond Johansen kom med en gladnyhet til boligtoppene under Arendalsuken.

BOLIGDEBATT UNDER ARENDALSUKA: Fra venstre er nestleder i Senterpartiet Anne Beathe K. Tvinnereim, boligpolitisk talsperson Mudassar Kapur (H), og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn (V), Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og byrådsleder Raymond Johansen (AP). Foran høyre fra midten sitter Eiendom Norge-direktør Christian Dreyer og Nef-direktør Carl Geving.

BOLIGDEBATT UNDER ARENDALSUKA: Fra venstre er nestleder i Senterpartiet Anne Beathe K. Tvinnereim, boligpolitisk talsperson Mudassar Kapur (H), og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn (V), Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) og byrådsleder Raymond Johansen (AP). Foran høyre fra midten sitter Eiendom Norge-direktør Christian Dreyer og Nef-direktør Carl Geving.

Foto: Sophie Lorch-Falch E24
Publisert:,

ARENDAL (E24): - Jeg har sittet som byrådsleder i 10 måneder, og jeg opplever at det er masse problemer, sier byrådsleder Raymond Johansen under boligdebatten under Arendalsuka torsdag ettermiddag.

Han ble utfordret av boligtopper og politikere for manglende boligsatsing i Oslo. Det ble stilt et spørsmål fra Nef-leder Carl O. Geving om hvorfor byrådet ikke har gjort noe med leilighetsnormen ennå.

Da kunne Johansen komme med en gladnyhet.

– Leilighetsnormen er tilknyttet politiske problemer, og vi er uenige. Men mitt standpunkt er at den bør endres, men normen bør ikke hamres inn for mange år ad gangen fremover. Vi kan ta tre år om gangen og revurdere situasjonen da, sier Johansen.

Johansen åpner dermed for en midlertidig endring fra dagens norm, som tilsier at maks 35 prosent av leilighetene i boligprosjekter kan være mellom 35 og 50 kvadratmeter, mens minst 40 prosent av leilighetene må være over 80 kvadratmeter.

Byrådet skal ta stilling til leilighetsnormen når boligvekstutvalget leverer en større rapport i høst.

Les også

Johansen: - Leilighetsnormen bør endres

– Djevelen ligger i detaljene

Johansen understreket at man også ville få opp farten i å regulere tomter.

Annonsørinnhold

– Det må være mange forskjellige prospekter. Utbyggere starter ikke å bygge, med mindre over 70 prosent av tomtene er solgt. Det må være veldig mange prospekter på mange sider av byen, sier Johansen.

– Det vi kan gjøre noe med er å øke takten i tildelingsbrevet til Plan- og bygningsetaten.

– Så er det slik i et pressområde som Oslo ligger djevelen i detaljene. Hvor høyt og tett kan man bygge? Hvor mye støy skal man takle? Jeg ser at store deler av forsinkelsene ligger i disse demokratiske prosessene, sier Johansen.

– Er politikerne også proppen her? Spør debattleder Kåre Kristiansen.

– Ja, det er vi, sier Johansen, som lover å være tøffere i møte med Plan- og bygningsetaten, som ofte pekes på som en sinker for byggeprosjekter.

Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) rådet Johansen til å bygge opp et lager med ferdigregulerte tomter, samt inngå avtaler med boligbyggerne for å sikre at områdene utvikles.

– Det viktigste ansvaret lokalpolitikere har, er å sørge for tilbyders marked, sier han.

Les også

Så mange Oslo-boliger må bygges for å løse boligmangelen

– Skattesystemet premierer eiendomsinvesteringer

– Det er et skattesystem som i veldig stor grad premierer de som investerer i fast eiendom. Jeg skal ikke mene altfor mye om hva som gjøres galt i Oslo, som stortingsrepresentant for Sogn og Fjordane, men nasjonalt kan vi bidra med å forenkle regelverket, sier stortingsrepresentant for Venstre, Sveinung Rotevatn.

Både Rotevatn og boligpolitisk talsmann Mudassar Kapur (H) understreket at kollektivsatsingen vil lette boligpresset i hovedstaden.

Vi må få til en god og rask kollektivsatsing. De siste årene har det vært veldig trangt helt inn mot Oslo, sier Rotevatn.

– Sammenslåing ingen orakelløsning

Boligpolitisk talsperson Kapur (H) har tidligere pekt på at kommunesammenslåing kunne forenklet byråkratiet for å bygge boliger og gjøre det enklere å takle konflikter.

Det ville nestleder i Senterpartiet, Anne Beathe K. Tvinnereim, ikke være med på.

– Det er ikke slik at arealkonflikter mellom områder på hver side av Oslo forsvinner bare fordi det blir én kommune. Man kan godt forenkle innsigelsereglementet, men sammenslåing er ikke en orakelløsning, sier hun.

– Det er riktig at konfliktene ikke forsvinner, svarer Rotevatn.

– Men det blir enklere å skjære gjennom konfliktene, sa han.

Vil ikke bli sammenlignet med Kristiansand

En time fra 13.30 er satt av til å diskutere hvordan Oslo skal løse den såkalte boligkrisen.

Utgangspunktet for debatten var hvordan Oslo kan skape et like sunt og balansert boligmarked som i Kristiansand.

– Vi må være opptatt av å lære, også fra andre kommuner i Norge, sier byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.

– Men jeg må slå fast at situasjonen i Kristiansand og Oslo er svært forskjellig. Bare de siste ti årene har Oslo vokst med 120.000 innbyggere, understreket Johansen.

– De utenfor markedet er tapere

Administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Dreyer, innledet med å gi en del historiske fakta for å belyse risikoen ved kraftig prisvekst i hovedstaden.

Takket være heftig prisvekst de siste 30 årene, har nordmenn nå over 8.000 milliarder kroner i eiendom, hvilket er større enn Statens pensjonsfond utland på 7.500 milliarder.

– Boligtaperne de siste 20–30 årene er de som er utenfor markedet, sier Dreyer.

Les også

Derfor ser hele bolig-Norge til denne sørlandsbyen

Les også

Frp-Aina om Oslo-politikernes høyhus-sjokk: – Vil ikke gå med på dette

Les også

Så mange Oslo-boliger må bygges for å løse boligmangelen

Annonsørinnhold