Her er verdens første flygende passasjer-drone
EHANG 184 er en selvflyvende drone som kan frakte én passasjer i 100 km/t. Et spennende konsept mener norsk droneforsker.
184 skal være den første dronen som du selv kan sitte på i. Dronen ble avduket på Consumer Electronic Show (CES) på onsdag, skriver Business Insider. Med sine åtte rotorblader ligner 184 på andre mindre droner, men kravene til sikkerhet vil trolig måtte skjerpes kraftig for en drone som skal frakte mennesker.
Har du lest? Brannvesenet i Bergen tok i bruk drone
Doktorgradsstipendiat Espen Skjong ved NTNU synes dronen virker spennende. Han mener det er vanskelig å spå hvorvidt denne typen droner kommer til å bli et reelt transportalternativ i fremtiden.
– Men jeg håper det. Jeg tror det kan være lurt å gå veien om autonome båter først, slik at man kan prøve ut teknologien i enklere sammenhenger, sier Skjong, som har forsket på ubemannede droner som leter etter savnede mennesker.
Nå vil Walmart fly varene hjem til kundene med droner
Flyr i 100 km/t
Dronen er designet for korte reiser på lav høyde. Ifølge produsenten skal dronen være i stand til å utføre en landing bare med bruk av én av sine fire «propellarmer» hvis nødvendig. Dronen styres fra et nettbrett i cockpiten der passasjeren velger reisemål, for så å overlate spakene til dronen.
184 vil foreløpig ikke være noe reisealternativ for dem som veier mer enn hundre kilo, da dette er dronens maksimale last. Luftfartøyet er omtrent 150 cm høyt og veier omtrent 200 kg. Batteriet varer i 23 minutter, og toppfarten er på litt over 100 km/t.
Må jobbe med sikkerheten
Doktorgradsstipendiat Skjong mener automatiske transportløsninger er kommet for å bli.
– Hvis man ser på metrostasjoner i Singapore, så kjører togene der helt selv. Der er det ingen sjåfører og vognene kjører til verksted hvis de har problemer, sier Skjong.
Han påpeker imidlertid at det må jobbes mye med sikkerheten for å få gjennom automatiserte løsninger.
Les også: Tar i bruk droner mot kinesiske eksamensjuksere
– Teknologien er der, men det krever nok litt mer utvikling og flere runder med klassifisering og analyser, sier Skjong.
– Blir det slutt på behovet for sjåfører og piloter i fremtiden?
– Flyene lander seg selv allerede i dag. Men man trenger fortsatt piloter som tar flyet opp i lufta. Desto høyere risiko desto viktigere er det å ha en person i lupen med sunn fornuft. Men jobbes med å lære systemer med kunstig intelligens dette også. Jeg tror vi begynner å nærme oss et punkt der både myndigheter vil pushes mot automatiserte løsninger, men det er fortsatt en vei å gå.