SAS frykter at nordmenns reiselyst avtar: – Vi har merket en effekt allerede

SAS leverer knallsolide tall og har muligheten til å levere enda bedre fremover. Samtidig frykter selskapet at nordmenn og flere norske bedrifter skal stramme inn på reisingen sin.

– KAN IKKE HEDGE OSS MOT EN NEDGANG I NORSK ØKONOMI: Finansdirektør Göran Jansson i SAS følger utviklingen i det norske markedet tett, men foreløpig går utviklingen svært godt for SAS. Han sier at selv om han ikke kan sikre seg mot en nedtur i norsk økonomi kan han sikre seg billig drivstoff. Arkivbilde.

Marius Lorentzen/E24
Publisert:,

Etter at SAS-ledelsen i juni i år skrudde opp forventningene til sine egne resultater, kom det ikke som en stor overraskelse at selskapet leverte et milliardoverskudd i deres tredje kvartal (perioden mai-juli).

Regnskapsrapporten som ble sluppet tirsdag morgen leverte omtrent som analytikerne hadde ventet, og rapporten viste en bedring på alle fronter.

Konsernsjef Rickard Gustafson mente i juni at resultatet for regnskapsåret 2014/2015 (som løper ut oktober) vil være «klart positivt» før skatt og engangsposter. Med et resultat på denne posten på 996 millioner svenske kroner i tredje kvartal, har selskapet gått 665 millioner i pluss så langt i år.

Siden SAS var nær konkurs høsten 2012 har ikke selskapet hatt et bedre kvartal siden tredje kvartal 2013, som var marginalt bedre enn tallene vi fikk servert nå. Dette bekrefter finansdirektør Göran Jansson overfor E24 og forklarer at resultatet kommer av en kombinasjon av gode billettpriser og at SAS har hatt en gunstig utvikling på kostnadssiden.

Konserndirektør i Eivind Roald sier at han ikke kan komme på en gang når SAS har hatt bedre resultater i en juli-måned.

– Vi har ikke fått full effekt av de lave drivstoffprisene i regnskapene våre ennå, så dette resultatet kommer rett og slett av beinhardt arbeid blant våre ansatte og at vi fokuserer på det vi har lovet, sier kommersiell direktør Eivind Roald til E24.

– Nå begynner hele strategien vi har jobbet med å bære frukter. Vi høster nå av arbeidet med å fokusere på de rette kundene, forbedre produktene våre, ha de rette prisene og en økende kundelojalitet, sier Roald videre.

SAS-aksjen falt nesten fem prosent på Oslo Børs etter at tallene kom, men har senere hentet seg inn og ligger klokken 11:00 ned 2,6 prosent. Få siste nytt fra markedet i E24 Aksjelive.

KOMERSIELL DIREKTØR: Eivind Roald og SAS skal åpne nye ruter til Hongkong, Los Angeles og Miami i løpet av høsten og neste år.

Marius Lorentzen/E24

Elefanten i SAS-rommet

Selv om alt tyder på at SAS vil innfri sitt eget resultatmål i år med god margin, er ledelsen bekymret for hva som kan skje i det norske markedet. Det norske markedet er ekstremt viktig for SAS, både fordi det er mye innenlandstrafikk, og fordi vi nordmenn reiser mye utenlands, i tillegg til at nordmenn har en god betalingsvillighet.

Når flere indikatorer peker på en forverret situasjon for norsk økonomi, med økende ledighet og tøffere tider i den tidligere så lukrative oljenæringen, følger også SAS-ledelsen utviklingen med argusøyne:

– Vi er definitivt bekymret, sier finansdirektør Göran Jansson til E24.

– Har dere merket en endring allerede, enten i form av færre reiser eller at folk bestiller billigere billetter?

– Ja, vi har merket en effekt allerede. Spesielt i Stavanger-regionen ser vi et annet reisemønster nå, sier Jansson.

Kollega og kommersiell direktør Eivind Roald sier at han fortsatt ser utviklingen i Norge totalt sett som positiv fremover, og peker på at det er store forskjeller i utviklingen i Norge nå:

– Det er et skifte i Stavanger, som har en tilbakegang, men vi står sterkt i andre deler av Norge, spesielt i Nord-Norge. For Norge totalt sett ser det fortsatt ok ut, sier Roald.

– Vi står veldig sterkt i det offentlige markedet i alle de tre skandinaviske landene, og der har man ikke kuttet i reiseaktiviteten, legger han til.

Roald forklarer at det nå er Sverige der den største prosentmessige veksten er for SAS, til tross for en sterk konkurranse fra aktører som Malmö Aviation (eid av Per Braathen), Ryanair og andre mindre aktører.

– Slik jeg ser bookinginngangen vår nå er jeg ikke så veldig bekymret. Det er noen nisjeruter, enkeltselskaper og store kunder hos oss hovedsakelig innen oljenæringen der vi har sett en nedgang. Men til tross for den sterke euroen og dollaren har vi hatt en kjempesommer. Det ser ikke ut til at nordmenn har latt være å reise foreløpig, sier Roald.

Outsourcer mer av bakketjenestene

I desember i fjor varslet SAS en nye runde med kostnadskutt på totalt 2,1 milliarder svenske kroner, som skal gi full effekt fra 2017. Disse kom i kjølvannet at en kuttpakke på tre milliarder som ble lansert høsten 2012.

I år er planen å kutte én milliard, hvorav 740 millioner allerede er gjort. Neste år (fra november til oktober neste år) skal det kuttes en milliard til. Så langt har SAS bokført kostnader på totalt 1,3 milliarder knyttet til denne nye runden med kostnadskutt som ble lansert i desember. Selskapet skriver at ytterligere 450 millioner kroner kan bli bokført i forbindelse med reforhandlingen av pilotavtalene.

En viktig del av kuttet på en drøy milliard fremover kommer fra å outsource mer av bakketjenestene, selge og reforhandle eiendomsavtaler, reforhandle avtaler med leverandører og kutte i staben.

SAS skriver nå at rundt halvparten av alle bakketjenestene er outsourcet. I juni ble det kjent at salget av SAS Ground Handling til Swissport ikke blir noe av, men nå har SAS undertegnet en intensjonsavtale med Aviator Airport Alliance for at de skal overta bakketjenestene på de største flyplassene til SAS i Skandinavia.

Ifølge en pressemelding fra Aviator omhandler avtalen Oslo Lufthavn, Kastrup, Arlanda, Malmö og Göteborg. Aviator ble til i desember 2010 gjennom fusjonen av Nordic Aero, Røros Flyservice og Norport Ground Handling. I 2011 ble danske Novia og Sturup Handling kjøpt opp.

Tidligere i år ble bakketjenestene på linjestasjonene på norske flyplasser solgt til Widerøe (Oslo Lufthavn var ikke en del av dette). SAS mener de kan hente ut 200 millioner svenske kroner på effektiviseringen av bakketjenestene frem mot 2017.

På salg, administrasjon og distribusjon mener SAS det er 450 millioner mer å hente i kostnadskutt. I 2015 skal til sammen 285 salgsstillinger nedbemannes og SAS forhandler blant annet for å få ned kostnadene til kortselskaper og betalingsformidlere.

– Er ikke dette beløpet ganske høyt gitt at dere allerede har nedbemannet og kuttet kraftig der?

– Vi ser at vi kan fortsette å kutte mer der. Vi kan gjøre mye mer på kostnadssiden gjennom å jobber med effektivt og på andre måter. Vi har også mye å hente på et mer effektivt IT-system, men det er definitivt ikke enkelt å få til alt dette, sier Jansson.

Forsinket dataløft

I tillegg skal SAS nå reforhandle en rekke avtaler på innkjøp med underleverandørene sine. Totalt kjøper flyselskapet inn tjenester og produkter for rundt 24 milliarder kroner i året fra rundt 8.000 underleverandører. Disse reforhandlingene mener SAS de skal spare 250 millioner kroner på.

– På innkjøp har vi altfor mange leverandører globalt. Vi skal konsolidere slik at vi får færre og globale leverandører. Det vil redusere kostnadene mye, sier Eivind Roald.

Han påpeker at de fortsatt har et stykke å gå på IT-siden sin, selv om en del er gjort. I regnskapet skriver SAS at kostnadsgevinster på 300 millioner vil bli realisert neste år, og ikke i år, slik man planla.

Neste år kommer det nye plattformer for booking, EuroBonus og nettsidene som skal løfte opplevelsen for kundene og effektiviteten for SAS betydelig:

– Vi har fortsatt ikke sett den store effekten av digitaliseringen. Vi er stolte av det vi leverer, men vi er ikke stolte av å ligge etter på IT-løftet. Det har vært mer komplisert enn planlagt. Det er også derfor vi nå har gjort endringer i organisasjonen og får inn en ny teknologidirektør i ledelsen med ansvar for å følge opp dette, sier Roald.

Les også

SAS leverer bedre på alle fronter

Les også

SAS overrasket med champagne og gratisreiser: Stig ble EuroBonus-medlem nummer fire millioner

Les også

SAS satser videre på USA: Åpner ruter til Miami og Los Angeles

Her kan du lese mer om