Tror kylling-svikt er kortvarig: Skylder på fisk og journalister

På få måneder har kyllingsalget fått to store knekker. Nortura mener det er altfor tidlig å fastslå at nordmenn rømmer fra fjærkreet. Samtidig øker salget av fersk fisk hos matkjedene til Norgesgruppen.

NYE VANER. Salget av kylling har opplevd to store knekker den siste tiden. Nortura viser til ramskrik i media om kyllingbakterier og fiske-kampanjer i butikkene som forklaringer. Norgesgruppen sier salget av fersk fisk har økt.

Magnar Kirknes
  • Karl Wig
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

For to år siden meldte norske butikkjeder at nordmenn tømmer butikkhyllene for kylling.

Nå er situasjonen en ganske annen: De siste månedene har en rekke medier skrevet at norsk kyllingproduksjon raser nedover.

Nortura anslår at de vil levere ni millioner færre kyllinger i 2015 enn i fjor. Samtidig melder de store butikkjedene at færre nordmenn plukker med seg fjærkreet på handleturen.

– Selvfølgelig håper vi at salget tar seg opp, sier daglig leder Ylva Freed i Norsk Fjørfelag til E24.

Nortura mener alle medieoppslagene om kyllingmiddagens død er sterkt overdrevet.

– Salget er lavere akkurat nå, det er det ingen tvil om. Men det er ikke lenge siden det var på sitt vanlige nivå, og det er altfor tidlig å fastslå at nordmenn har sviktet kyllingen, mener informasjonssjef Ellen Flo Skagen til E24.

Ifølge Nortura har det ikke vært én, men to store knekker i kyllingsalget den siste tiden: Den første kom i slutten av november i fjor, mens den pågående knekken startet i januar.

Les også

Norsk kyllingsalg stuper

Salget stupte i november

Ellen Flø Skagen, informasjonssjef i Nortura.

Nortura

Og begge har sine tilhørende forklaringer, mener Flø Skagen: For den første kylling-knekken viser hun til det kraftige mediekjøret rundt kyllingbakterier.

– Det var en heftig og intens medieomtale som startet allerede i august i fjor, men vi så at kyllingsalget likevel holdt seg stabilt igjennom mesteparten av høsten.

– I slutten av november ble imidlertid trøkket for høyt, og vi så et fall i salgsvolumet på rundt 15 prosent. Det er klart det er betydelig, men det var slett ikke vedvarende, forteller Flo Skagen.

Snudde opp igjen

I desember var nemlig Folkehelseinstituttet på banen og forsikret at norsk kylling var trygg å spise.

– Vi så at salget nærmest over natten spratt opp på sitt vanlige nivå, og lå i rute godt inn i januar. Det forteller meg at selv om salget er sensitivt for slik omtale på kort sikt, så har kylling fortsatt en sterk posisjon på middagsbordet i norske hjem, sier Flo Skagen.

Les også

Kraftig kritikk mot Nortura-slakteri etter tilsyn

Prioriterer nye fiskeprodukter

Den andre salgsknekken startet i januar. Butikkjeder og produsenter VG har snakket med, har anslått at salgsnedgangen er på 15–20 prosent.

– Den nedgangen vi ser nå har mye å gjøre med hva som møter forbrukerne i butikkene. I midten av januar begynte butikkjedene å fronte fiskeprodukter hardere, og det er klart det påvirker salget.

– Du avviser at det er en kyllingkrise?

– Vi får se hva fasiten viser på lengre sikt, men vi tror dette er et resultat av butikkenes pågående kampanjer på fiskeprodukter, og ikke at nordmenn har gått vekk fra kylling.

Kraftig fiske-vekst

Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen.

Norgesgruppen

Norges største butikkjede-konsern, Norgesgruppen, går langt i å bekrefte fiske-forklaringen.

Det siste året har de opplevd en vekst i salget av fersk fisk på hele 13,5 prosent:

– Fersk fisk er i svært god utvikling og har, sammen med frukt og grønt, vært vår raskest voksende kategori over flere år, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen til E24.

Og det er ikke bare den populære laksen vi kjøper til hverdagsmiddagene lengre, ifølge Gundersen.

– Frem til i dag har laks stått for mye av veksten på fersk fisk, spesielt innen emballerte produkter. Veksten på fersk fisk fortsetter, men det er ikke lengre kun gjennom laks.

Spiser flere typer fersk fisk

Samtidig har tilbudet av ulike typer fersk fisk i butikkene økt.

Gundersen nevner eksempler som lettsaltet og røkt torsk, sushi, skrei, nyheten pankopanert fisk (torsk og sei), i tillegg til laks.

I januar steg imidlertid salget av fersk fisk med beskjedne 3,1 prosent.

– Den relativt svake markedsutviklingen skyldes hovedsakelig lite tilgang på skrei, sier hun.

Les også

Kylling i Norge har lavest antibiotikaresistens i Europa

Laks mer populært – på nett

Norges sjømatråd forteller om økt interesse for laks på deres nettsider.

– Vi ser stadig av trafikken på våre nettsider at laksen er populær hos nordmenn, og de siste ukene har den fått seg et ytterligere løft, sier kommunikasjonsdirektør Geir Bakkevoll til E24.

– Fra jul fram til nå har søk etter laks steget med 30 prosent, sammenlignet med en like lang periode før jul, sier han.

Samtidig har sidevisningene på lakseoppskrifter og inspirasjonsartikler om laks økt med 33 prosent i samme periode.

– Laks er jo kjent og anbefalt som en sunt alternativ, og det er nok mange som har startet året med noen nyttårsforsetter også hva middagsmenyen angår.

I tillegg fikk laksen mye positiv oppmerksomhet like før jul, da Vitenskapskomiteen for mattrygghet kom med oppdatert kunnskap om de positive helseeffektene av å spise fet fisk som laks, og slo fast at det er både trygt og viktig å spise den.

Les også

Nå varsler Kiwi full priskrig mot Rema 1000

Les også

Stort fall i lakseprisen

Les også

– Middagsbordet har vært min beste læreplass

Her kan du lese mer om

  1. Personlig økonomi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fortsatt nedgang i kyllingsalget

  2. Trodde du denne fisken var fersk?

  3. Fiskesalget stuper

  4. Annonsørinnhold

  5. – Vi håper trenden har snudd

  6. Betalt innhold

    Derfor synker lakseprisen nå