Finanstilsynet kritisk til mobilbank

Bruk av mobilen som lommebok, bank og tilgang til sensitiv e-post bekymrer Finanstilsynet. Slik kan du sikre deg.

Risiko: Bruk av mobilen til alle tjenester kan medføre fare, mener Finanstilsynet.
  • Carsten Henrik Pihl
Publisert: Publisert:

Bekymret. Mobiltelefonen er for flere og flere inngangen til bank og banktjenester. Samtidig brukes mobilen til e-post og annen kommunikasjon.

Dette bekymrer Finanstilsynet som er redd for innbrudd:

– Man kan alltid si man er bekymret for it-sikkerheten. Men vi er virkelig bekymret over stadig flere banktjenester på mobilen, sier seksjonssjef Frank Robert Berg i Finanstilsynet til Computerworld.

Problemet Finanstilsynet særlig peker på er at mobiltelefonen nå er punktet der mange samler veldig mye sensitiv informasjon. Banktjenester, adgangskontroll til jobben, tilgangstjenester for bedrifters nettverk, e-post og bilder.

– Hvorfor mange tror det er en god ide å samle mest mulig på ett sted, forstår ikke jeg. sier Berg til Computerworld.

Frank Robert Berg, seksjonssjef for tilsyn med IT og betalingstjenester i Finanstilsynet

Finanstilsynet arbeider nå med en rapport om risiko og sårbarhet ved bruk av mobile enheter. Rapporten forventes å være klar i mars neste år.

Banken er sikker. I fjor var det ifølge Finanstilsynet en økning i nettbankinnbrudd i Norge, men ingen av disse var angrep gjennom mobilen.

Sparebank1-gruppen er en av bankene i Norge som ligger langt fremme når det gjelder mobilbank. De har nå på enkelte dager flere brukere på mobilbank enn nettbank.

De mener at mobilbank ikke er mer utrygg enn vanlig nettbank:

– Per i dag er det langt færre sikkerhetshendelser relatert til mobiltelefoner enn til PC. Med utbredelsen av banktjenester på mobil og når banktjenester i langt større grad skjer på mobil, er SpareBank 1 selvsagt forberedt på at også antall sikkerhetshendelser vil dreie mot mobil, kommenterer Mari Grini som er leder for IT-sikkerhet i Sparebank1 gruppen til Dine Penger.

Les også:Mobilen kan erstatte passordet

Må sikres. Sikkerhetsekspert og førsteamanuensis Hanno Langweg ved Høyskolen på Gjøvik er enig med Finanstilsynet om at mobiltelefonene kan være en utfordring sikkerhetsmessig:

– Vi legger flere og flere egg i kurven. Folk reiser oftere hjem igjen når de oppdager at de har glemt igjen mobilen, enn når de har glemt igjen lommeboka, sier han til Computerworld.

Dette er Mari Grini i Sparebank1-gruppen enig i. Hun råder derfor mobilbrukere til å sikre mobiltelefonen:

Vant pris: Mari Grini er IT-sikkerhetssjef i Sparebank1-gruppen. Her er hun med informasjonssikkerhetsprisen Fidus som gruppen vant i 2012 for godt sikkerhetsarbeid.

– Moibiltelefonen er med over alt. Den er derfor mer utsatt for eksempelvis tyveri. Vi råder kundene til at mobilen beskyttes med PIN-kode, passord eller sikkerhetsmønster, forteller hun til Dine Penger.

Les også:Dingser til skolestart

Sikrere med mobil. Men Grini er ikke sikker på at bruk av mobilen som bankterminal bare er negativt.

Hun peker på at bruk mobilbank gir sikrere banktjenester:

– Gjennom våre banktjenester på mobil bidrar vi også til økt sikkerhet. Det gjør vi blant annet ved at kundene våre får enkelt mulighet til å følge med på og ha kontroll på transaksjoner på kontoen deres og tilgjengelig saldo ved å slå opp i mobilappen vår.

Også på reise vil det være en fordel at folk bruker egen mobiltelefon, i stedte for å bruke tilfeldige PC-er på internettcafeer, mener hun.

Slik kan du sikre deg

  • Slik sikrer du mobilen mot innbrudd:
  • Bruk PIN-kode, passord eller beskyttelsesmønster
  • Hold programvare og operativsystem oppdatert
  • Ikke «jailbreak» eller «root» telefonen
  • Pass på sensitiv informasjon – ha ekstra passord på e-post og lignende
  • Legg inn muligheter for å spore og fjernslette telefonen hvis du mister den

Kilder: Sparebank1-gruppen, amobil.no, Dine Penger

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. Snart er mobilbanken størst

  2. Eksperter tror bankkortet vil forsvinne

  3. Nettbanktrøbbelet: – Feilen er rettet

  4. Kan glemme kodebrikken: BankID på mobilen til flere

  5. Endelig Bank-ID på mobil for Netcom