Virke: Slik blir 2015, bransje for bransje

Flere handelsbedrifter ser nå mørkere på fremtiden. Dette er Virkes spådommer for hvordan 2015 blir for dagligvare, byggvare, elektronikk, sport, møbler og kosmetikk.

Administrerende direktør i Virke, Vibeke H. Madsen etterlyser en næringspolitikk som stimulerer eiere til å satse, også i turbulente og usikre tider.

Jan Petter Lynau
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:,

For første gang er det flere bedrifter som har negative markedsutsikter, enn positive, viser Virkes konjunkturrapport som ble presentert mandag.

Virkes næringslivsindeks, som lages fire ganger i året, tippet for første gang under 50 – noe som betyr at mer enn halvparten av virksomhetene ser mørkt på fremtiden.

– Det var litt overraskende. Vi hadde kanskje ventet at det skulle holde seg på 50 som er mer nøytralt, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.

– Dramatisk

Norges Bank venter at verdiskapningen på fastlandet vil falle fra 2,3 prosent til 1,5 prosent i år.

– Det mener vi er ganske dramatisk, sier Madsen.

Bekymringen går på at det er lavere etterspørsel fra privatkunder og bedrifter, i tillegg til hardere konkurranse mellom bransjene og virksomhetene.

– Psykologien er også en viktig faktor i dette, sier Madsen.

Hun mener at det nå er viktig at regjeringen ikke legger flere snubletråder i veien for næringslivet.

Virkes sjeføkonom Lars Haartveit.

Jan Petter Lynau

– Denne regjeringen har lagt frem en politikk med flere forslag uten utredning, som momsfri netthandel på 350 kroner og plastposeavgift. Dette rammer norsk næringsliv og skaper usikre rammevilkår, sier Madsen.

– Ingen stor krise

Totalt venter Virke en vekst på 4 prosent for detaljhandelen i år, ned fra 4,1 prosent i fjor.

– Omstillingsbehovet i norsk næringsliv har vi vært klar over lenge, men det kom kanskje litt raskere enn vi hadde ventet oss, sier Lars E. Haartveit, sjeføkonom i Virke.

– Men det er ingen stor krise vi ser for oss. Fremover får vi lavere lønnsvekst, men også lavere renteutgifter. Husholdningene sparer mer, sier Haartveit.

– Høy sparing over flere år, gjør oss robuste, mener jeg. Samtidig tror jeg at spareraten kommer til å flate ut litt nå.

– Klær vil stige i pris

Virke har spurt sine medlemsbedrifter om hvordan de opplever situasjonen nå, og laget prognoser for utviklingen ut dette året.

Den største overraskelsen er kanskje at man spår at prisene på klær vil stige i løpet av året.

– Klesbransjen har hatt en svak periode, men det tyder på at de har hatt en god start på året i år, sier Haartveit.

– Vi tror det for første gang siden 1997 vil være en prisstigning på klær. Valutakursen er hovedårsaken til dette, sier Haartveit.

Importerte klær blir nemlig dyrere når den norske kronen er på et svakere nivå.

Optimistisk?

Klesbransjen omsatte for 32 milliarder kroner eksklusiv moms i fjor. Virke tror bransjen vil ha en vekst på 3 prosent i 2015, mot 1,5 prosent i fjor.

– Bransjen mener nok at vi er litt vel optimistiske når vi tror veksten vil komme på 3 prosent, sier Haartveit.

Vibeke Madsen mener at folk har blitt mer bevisste på hva de kjøper og kanskje heller velger å kjøpe ett litt dyrere plagg enn tre billigere.

– Det gjelder generelt. Vi har blitt mer bevisste på hvordan vi bruker pengene våre, enten det er på mat, klær eller sportsutstyr.

Slik er Virkes prognoser, bransje for bransje:

Dagligvarebransjen:

Dagligvarebransjen har hatt en litt avtagende vekst gjennom fjoråret. Prisveksten har nå tatt seg opp etter en lang periode med relativt stabile priser.

– Veksten i dagligvarer vil bli litt lavere neste år tror vi, med 3,5 vekst på prosent mot 4,1 prosent i fjor.

– Kioskene har lenge tapt mot dagligvare. Dette trodde vi kanskje ville flate litt ut nå, men dersom vi får søndagsåpne butikker, vil ikke det skje, sier Haartveit.

Sportsbransjen:

Prognosen viser 4 prosent vekst mot 3,3 prosent i fjor.

– Veksten i salg av elsykkel vil fortsette. Sporty er fortsatt "in", men kleskjedene utfordrer sportsbutikkene i salg av sportsklær, sier Haartveit.

Kosmetikk:

– Flyplassene er veldig store på kosmetikk. Når flytrafikken går ned, går også salget på flyplassene ned og det gir utslag for kosmetikkbransjen, sier sjeføkonomen.

Dette mener det vil fortsette når reiseaktiviteten avtar videre.

Prognose: 3 prosent vekst i 2015 mot 4 prosent i fjor.

Møbler:

I fjor var det en vekst på 1,4 prosent i bransjen. Nå tror de den vil være på 5 prosent.

– Det var litt overraskende at vi endte på et så høyt tall, sier Haartveit.

– Et nytt Ikea-varehus tror vi vil bidra til vekst, mens høy aktivitet i boligmarkedet gir vekst.

Elektriske husholdningsartikler

I fjor hadde bransjen en vekst på 2,3 prosent.

– Dette er en vekst som kommer av valutaendringer. Samtidig har de en voldsom konkurranse fra nettet.

– En vekst på 2,3 prosent er ikke dårlig i et beinhardt marked. Vi tror de skal greie engvekst på 3 prosent neste år, sier Haartveit.

Byggvarehusene:

– Været betyr veldig mye her. I 2013 var de den veldig kald start på året, mens det var motsatt i 2014. Dette betyr mye.

I fjor var det dermed en vekst på hele 7,8 prosent. I år tror vi det vil være en vekst på 2 prosent.

– Vi ser på tallene til byggevarehusene at proffandelen øker – altså virker det som at mer og mer overlates til proffene, sier Haartveit.

Les også

– Folk frarøves boligdrømmen på syltynt grunnlag

Les også

Meglere om norske storbyer: Disse boligstrøkene er på vei opp

Les også

Vi ga bort ting og tang for nesten 100 millioner kroner i fjor

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Folk har penger og tør å bruke penger

  2. Virke: Høye strømpriser demper fortsatt forbruket

  3. – En ulykke for norsk handel

  4. Annonsørinnhold

  5. Virke varsler detaljhandel-byks

  6. Sjokkpriser på strøm rammet møbelkjedene