Birken-deltagere camper ved startstreken

Aktive nordmenn som Birken-deltagere, tilhører en voksende kundegruppe hos den norske caravanbransjen.

BOBIL TIL RITT: Ihuga rittdeltagere telter, camper og kjører bobil for å få maksimal søvn rittdagen, og rask restitusjon ved målstreken. NB: Illustrasjonsbilde.

Øystein Larsen-Vonstett
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

– Jeg har jobbet her i fire år, og så lenge jeg har vært her har det bare blitt flere og flere folk som ligger i telt, bobiler og campingvogner, sier daglig leder Lars Ole Sveen i Rena Camping til E24.

Førstkommende helg går Birkebeinerrittet av stabelen. Da vil det stå bobiler og campingvogner tett i tett hos Rena Camping.

I fjor bodde rundt 700 personer på campingplassen under Birken-helgen. Campingplassen ligger omtrent 500 meter fra startstreken.

I motsetning til en stor andel av deltagerne som overnatter i Lillehammer, slipper deltagerne som har spandert campingly å stå opp grytidlig.

Les også

Her er Birken-vinnernes beste tips før rittet

Det er hovedårsaken til at kundene strømmer til, tror Sveen.

– Kundene sier det er ideelt å bare kan sykle bort til startstreken. De kan komme fredag kveld, sjekke inn hos oss, og tusler bort for å hente startnummeret, sier han.

Selve rittdagen har deltagerne gjerne med seg en sjåfør som kjører over til Lillehammer for å hente dem etter målpasseringen, slik at de kjapt kan sikre restitusjon etter 92 kilometer på sykkelsetet.

Daglig leder i Oslo Caravansenter, Bente Arnesen.

– De fleste blir borte lørdag. Da er det full rulle i Lillehammer, sier Sveen.

– Ikke bare joggebukser og crocs

At nordmenn camper med andre formål en ferie, er godt nytt for caravanbransjen.

I fjor falt bobilsalget 11 prosent, fra 2.796 solgte bobiler på landsbasis i 2013 til 2.475 solgte i 2014, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken og Bobilverden.

Salgsnedgangen har åpnet øynene til bransjen for en mer aktiv kundegruppe, og bobilaktørene sponser velvillig idrettsprofiler som Ole Einar Bjørndalen og Thomas Alsgaard for å selge seg inn hos hobbymosjonister og aktive barnefamilier.

– Alsgaard har vært en suksess i forhold til barnefamiliene, og har folkeliggjort bobilcamping. Når du ser på bruksområdet, kan man fricampe i to døgn ved sjøen eller skogen. Jeg sier bobil er for aktive, nysgjerrige folk. Det er ikke bare joggebukser og crocs lenger, sier daglig leder i Oslo Caravansenter, Bente Arnesen, til E24.

Les også

Vurderer el-sykkel i Birken

– Merkbar økning

Det er ikke bare pensjonister med lange ferier som stikker hodet innom campingsutsalget på Majorstua lenger.

– Det siste året har vi opplevd en merkbar økning av aktive folk som ønsker bobil, forteller Arnesen.

– Tradisjonelt har det gått i grått hår blant kundene, nå er det mer farget. Det kommer flere aktive barnefamilier og aktive par innom, sier Arnesen.

Les også

Bruker gjerne over 40.000 kroner på Birken-sykkelen

Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund forteller det ikke finnes kundeundersøkelser som kan bekrefte utviklingen, men at deres medlemmer kan melde om en mer sporty kundegruppe i vekst.

– Vi har en følelse av at det er i ferd med å skje at flere kjøper bobil til aktive formål. Det er ikke bare å reise på tur til et eller annet sted, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

– Det vi vet litt om, er at flere med aktive barn som driver med sykling benytter campingvogn. Da er det basen når barna skal sykle i større ritt, så kan de bruke privatbilen som rittbil. Bobilen blir for stor til å kjøre i tittet, og da sparer man penger i forhold til å bo på hotell, sier han.

Les også

Topptreneren: Slik spiser og trener du uken før Birken

Stiv pris

Bobilene er av en helt annen standard enn for bare få år siden. Produsentene er mer opptatt av design, og nye bobiler er utstyrt med dusj og strømaggregat.

Imidlertid er det kostbart å ha det behagelig på fire hjul. En «normal» ny bobil med sengeplass til fire personer koster mellom 700.000 og 800.000 kroner, forteller Arnesen i Caravan Oslo.

Det er dermed ikke en billig hobby å kjøre sykkelritt om sommeren og bo i bobil. I tillegg til innkjøp av bobil kommer drivstoffutgifter, parkering på campingplass hvis man behøver tilgang til strøm, og utstyrskostnader.

– Er det ikke ganske dyrt å holde en bobil i drift, når man i tillegg må regne med drivstoff og parkering, Holm?

– Dyrt i forhold til hva? Det er spørsmålet. Jeg tenker det er en del av pakken, og det er noe man velger i stedet for hytte eller stor båt. En bobil kjører 8.000 kilometer i snitt i året. Det er et definisjonsspørsmål hva som er dyrt. For noen høres det dyrt ut, mens andre tenker det er en billig hytte på hjul, sier Holm.

Les også

Slik får du best hjelp av feltet under Birkebeinerrittet

Les også

Ti tips til en raskere Birken-sykkel

Les også

Birkebeinerrittet er langt fra fulltegnet: – Ser ut til at Birken har nådd toppen

Her kan du lese mer om

  1. Birkebeinerrittet
  2. Bobil

Flere artikler

  1. Forsikringsselskap: - Birken er en buffet for sykkeltyven

  2. Slik fikk de sykefraværet ned mot null prosent

  3. 2011: Rittet utsolgt på 53 sekunder
    2015: Plass til 2.000 deltagere til

  4. Annonsørinnhold

  5. Hagen (24) er Birkebeinerrittets raskeste mann

  6. Ti tips til en raskere Birken-sykkel