MobilePay-sjefen: – Å skape morgendagens bankløsninger er ikke nok

Uredde innovatører tilbyr banktjenester som forbrukere verden over trykker til sine bryst. Vi må være foran utviklingen, sier sjefen for mobilbetalingstjenesten MobilePay.

MOBIL SOM ERSTATTER FOR BANKKORTET: Knut Anders Wangen, leder for Danske Banks MobilePay, arbeider for at norske forbrukere skal ta i bruk mobiltelefonen fremfor bankkortet i butikken.

Tone Iren Sørheim
Publisert:,

– De er uredde, ekstremt visjonære, utrolig kundeorienterte og de tenker stort, sier Iren Tranvåg til E24 i forkant av konferansen «Disruptive Innovation and Fintech revolution» i Felix konferansesenter.

Tranvåg snakker om gründere verden over som nå angriper hele verdikjeden til bankene og som lager nye og innovative bankløsninger til forbrukerne innen områdene lån, betaling, finansiering og handel. Utviklingen går under merkelappen «fintech-revolusjonen».

– Og kundene elsker disse løsningene, sier en engasjert Tranvåg.

Hun har samlet 70 ledere innenfor banknæringen til nytt Oslo-møte i den norske avdelingen av Financial Services Club, der Tranvåg selv er styreformann med mer enn 20-års erfaring fra banksektoren i Norge. Gjennom flere foredrag forteller ulike selskaper hvordan de løser de utfordringene og mulighetene fintech-revolusjonen gir.

Les også

Kommentar: Ryktet om bankenes død er betydelig overdrevet

SER FREMOVER: Iren Tranvåg ber bankene ruste seg og gå foran utviklingen av banktjenester tilbudt av ikke-finansielle selskaper.

Financial Services Club

Ser i glasskulen

– De digitale flatene blir viktigere og viktigere, for kundene trekker seg ut fra filialene fordi de ønsker å være digitale. Vi må også være en «disruptive force», kommenterer Knut Anders Wangen til E24, sjef i MobilePay i Danske Bank.

Wangen er blant foredragsholderne på konferansen, og E24 møter ham i pauseområdet i Felix konferansesenter på Aker Brygge.

– Aktører fra Silicon Valley kommer til å kjempe seg inn i deler av verdikjeden vår, og vi ser at e-commerce eksploderer. For oss å skape morgendagens løsninger er dermed ikke nok, vi må ligge i forkant.

Og legger til:

– Det er viktig å skille mellom digitaliseringen, som gjør prosesser enklere og mer kostnadseffektive, og disruptive krefter, som gjør at vi må finne nye løsninger til å løse ulike behov sett ut fra brukerperspektivet.

Les også

Slik forbereder bankene seg på mobilbetalingskrig

Enorme summer

Iren Tranvåg i Financial Services Club viser til at fintech-revolusjonen omsatte fra 930 millioner amerikanske dollar globalt i 2008, til hele 48,9 milliarder dollar hittil i år.

– De digitale flatene blir viktigere og viktigere, for kundene trekker seg ut fra filialene for de ønsker å være digitale. Vi må også være en «disruptive force», skyter Wangen inn fra sidelinjen.

– Kan bankene klare å stanse denne utviklingen?

– Nei, bankene klarer så klart ikke å stanse denne utviklingen vi nå ser. Det blir spennende å se fremover hvordan de kommer til å agere på denne utviklingen. Tar ikke bankene fintech-revolusjonen på alvor, kan de bli deres neste offer, sier Tranvåg.

Og legger til:

– Hadde Google opprettet bank i dag, så hadde nok mange gått til dem.

– Løftet oss ut av image-krise

Danske Banks satsing på mobile løsninger har gitt resultater:

– Lanseringen av MobilePay gjorde at vi klarte å snu image-trenden og har gått kraftig frem på omdømmekåringer i det danske bankmarkedet. Da vi lanserte MobilePay, fikk danskene igjen troen på banken, for det var nærmest et svik at Danske Bank ble så hardt rammet av finanskrisen som den ble, sier Wangen.

I forkant av finanskrisen utførte Fokus Bank (nåværende Danske Bank) en rekke oppkjøp i Irland og Nord-Irland. Oppkjøpene ga banken et innlånsundeskudd på 350 milliarder kroner.

Direktør Eivind Kolding for Fokus Bank gikk i 2012 ut og beklaget for at banken mistet gangsyn i årene før finanskrisen.

Danske Banks mobilsjef legger heller ikke skjul på at de hadde en del utfordringer under finanskrisen.

– Nå har 2,5 millioner dansker tatt i bruk Mobile Pay, og i det danske markedet er MobilePay installert på tre av fire smarttelefoner – og brukes aktivt, sier Wangen.

Ikke tatt på sengen av DNB

Nå har nordmannen returnert fra Danmark for å lede Danske Banks satsing på MobilePay i Norge:

– Vi har bare sett starten på kjøp ved bruk av mobilen. MobilePay vil fange verdier online, i app og i butikk, og banktjenestene på mobil vil oppfylle de samme kravene til sikkerhet og personvern som alle andre bankprodukter, forsikrer Knut Anders Wangen.

Han avviser at Danske Bank i Norge ble tatt på sengen av DNB som var først ut med mobilbetaling rett før sommeren, til tross for at Danske Bank med sin MobilePay kom noen måneder etter DNBs Vipps.

Les også

Her er DNB sine mål for 2016 og 2017

Les også

Fire av ti går i pensjon med boliggjeld

Les også

SSB-forsker: – Boligskatt gir trippel-effekt

Les også

Banksjef forsvarer praksis som Forbrukerombudet vil forby