Vegvesenet «freder» omstridt Tesla-ratt

Upraktisk, trafikkfarlig – og neppe lovlig: Det firkantede rattet på nye Model S Plaid har fått kritikere til å spå veimyndigheters vrede. Men i Norge er det «tut og kjør».

FIRKANTET? Den uvanlige styreløsningen på nye Model S Plaid har vakt oppsikt – og møtt kritikk.
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

– Ratt som er vist på bildet av Tesla S er typegodkjent og lovlig, bekrefter sjefingeniør Asbjørn Steinar Hagerupsen i Statens vegvesen til E24.

Mange har tvilt på at den uvanlige styreløsningen virkelig kan tillates på veiene, både her i Norge og i en rekke andre land.

«De fleste ekspertene er enige: Det nye Tesla-rattet er ikke særlig praktisk og kommer neppe i produksjon», skrev Elbil24 i januar.

«Dette er ikke retro – det er trafikkfarlig», proklamerte CNET-redaktør Tim Stevens.

«Tesla-rattet blir forbudt», lød en Finansavisen-overskrift.

– Ikke krav om 360 graders rattgrep

De mørke ratt-spådommene henviste dels til EU-krav og kjøretøyforskriften.

Den sier at «rattets diameter må være minst 30 centimeter», og være utformet «slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås».

Dette har blitt tolket som et indirekte krav om at ratt også må være runde, ettersom det ellers er vanskelig å oppnå tilstrekkelig styreutslag.

Men Statens vegvesen sier bestemmelsene ikke er til hinder for løsningen Tesla har valgt.

Etter en europeisk typegodkjenning opplyser Hagerupsen at det firkantede rattet nå også vurderes som lovlig på norske veier, «ettersom det ikke er krav om at det skal være 360 graders rattgrep når det gjelder utforming av ratt».

E24 har også spurt vegvesenet om hvordan de vurderer selve trafikksikkerheten uavhengig av lovligheten, uten å få svar på dette.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Statens vegvesen
  2. Tesla
  3. Trafikksikkerhet

Flere artikler

  1. Tesla X-eiere topper listen over personlige bilskilt: – Ikke så konservative

  2. Betalt innhold

    Drømmer du om stor elbil, kan du spare på å handle raskt

  3. Betalt innhold

    Norwegian trues med klimabøter på mange hundre millioner kroner

  4. Analysesjef avblåser faren: – Kommer ingen konkursboom

  5. Næringsministeren kaller DNB inn på teppet etter hvitvaskings-smekk