Prisøkning på kos: Dagligvarene som øker mest i pris
Lørdagskosen er blitt dyrere: Potetgull og cola, frossenpizza og sjokolade har økt kraftig i pris de siste årene.
Hver fjerde vare i VGs handlekurv hos Rema 1000 er blitt mer enn 50 prosent dyrere siden 2005. Økningen er langt høyere enn den generelle prisutviklingen på mat.
– Prisene varierer ut fra innkjøpspris, markedssituasjon, konkurranse og etterspørselen etter produktet, sier innkjøpsdirektør Anders Moe i Rema 1000.
Han viser til at Rema 1000 har tre prosent resultatmargin og ikke tjener mer på maten i dag enn for 20 år siden. Rema vinner de fleste matbørsene.
Prisene på de 48 varene som VG følger, har økt med 30 prosent på syv år. Men siden i fjor høst er handlekurven bare blitt 2,8 prosent dyrere.
Les også:Så mye falt prisene i august
Priskutt. I fjor gikk matprisene ned i Norge. Internasjonalt har matvareprisene økt de siste to årene. Det får størst effekt for norskprodusert mat som lages av importerte råvarer.
– Hittil i år har norske jordbruksvarer dempet den generelle prisøkningen på matvarer, sier direktør ved Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning, Ivar Pettersen.
Han legger til at Norge er skjermet for effekten av økte internasjonale råvarepriser, fordi vi har et høyt, men langt mer regulert prisnivå for matvarer.
Dagligvarekjedene forklarer prisøkninger med:
- Avgiftsendringer
- Høyere priser fra leverandører
- Produkts- og pakningsendringer
- Kampanjer og priskrig
Slik forklarer leverandørene de største prisøkningene:
Maarud Potetgull (107 %)
– VG Lørdag kostet 10 kroner i 2005. I dag koster det 20 kroner. Det er en økning på 100 prosent. Og akkurat som Maarud Potetgull er det et helt annet og mye bedre produkt enn den gang, sier adm. direktør i Maarud, Kenneth Hamnes.
Idun pølsesennep (105 %) og ketchup (78 %)
– Forklaringen er økte råvarepriser og at vi i fjor kom med mer brukervennlige flasker i nytt design. Vi la ned mye ressurser i å utvikle de nye flaskene, sier kommunikasjonssjef i Stabburet, Inger Marie F. Ingdahl.
Sun Ultra (95 %)
– Vi kjenner ikke til dette tallet. Det er kjedene som styrer prisene ut fra butikk. Lilleborg har verken lov eller mulighet til å påvirke disse, sier informasjonssjef i Lilleborg, Anne Gjemdal.
Ballerina-kjeks (90 %)
– Vi satte ned prisen i 2005, da Ballerina kom inn på VGs matbørs. Året etter la vi på 25 prosent mer nougatfyll. I 2007 hadde vi en ekstraordinær økning i råvarepriser, sier marketingdirektør i Sætre, Marit Mæhlum.
Stabbur-Makrell (86 %)
– Råvareprisen på makrell har økt med ca. 40 prosent siden slutten av 2010. Også emballasje er blitt dyrere, sier kommunikasjonssjef i Stabburet, Inger Marie F. Ingdahl.
Bamsemums (82 %)
– Prisen på våre viktigste råvarer, som sukker og kakao, er mer enn doblet siden 2005, opplyser kommunikasjonsdirektør i Nidar, Robert Rønning.
Bremykt (82 %)
– Prisøkningen skyldes dels økte råvarepriser, dels at Bremykt har vært kunstig lavt priset i forhold til kvalitet og sitt høye innhold av smør, forklarer kommunikasjonssjef i Fjordland. Anne Marit Rødland.
Coca-Cola (68 %)
– Den viktigste årsaken er de kraftige avgiftsøkningene. I 2010 økte brusavgiften med ca. 60 prosent, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud.
Meierismør (66 %)
– Staten har økt prisen på råvaren melk og tilskuddet til smørproduksjon er blitt lavere. Betydelig etterspørsel etter meierismør har også bidradd til høyere pris, sier kommunikasjonssjef i Tine, Øystein Knoph.
Pepsi Max (63 %)
– Foruten hovedårsaken - avgiftsøkningene - gjenspeiler prisøkningen våre faktiske kostnader ved råvarer og produksjon, sier kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Nicolay Brusgaard.
Pizza Grandiosa (56 %)
– Prisene på norske råvarer som ost, mel og kjøtt som inngår i Grandiosa, har økt jevnt og trutt de siste årene, sier kommunikasjonssjef i Stabburet, Inger Marie F. Ingdahl.
PS! 10 av 48 produkter har hatt en prisutvikling som er lavere enn konsumprisindeksen. Fire av dem er blitt billigere – kalkunpølser er halv pris i forhold til 2005.
Dyrere og mindre
Grandis er blitt litt dyrere - og litt mindre.
Da Pizza Grandiosa Original ble relansert i mars, var vekten redusert med ti gram. Den nye bunnen er lite grann lettere.
– Men fyllet er akkurat det samme, forsikrer kommunikasjonssjef Inger Marie F. Ingdahl i Stabburet.
Toro tomatsuppe gir deg mindre i posen: Nettoinnholdet er gradvis redusert fra 98 til 92 gram siden 2004.
Smaksforsterkeren glutamat er erstattet med mer tomater. Palmeolje og transfett er byttet ut med sunnere rapsolje. Melkemengden er redusert, av hensyn til allergikere.
– Men suppen er ikke blitt tynnere, lover kommunikasjonsrådgiver Geir Holen i Rieber & Søn.