Vi sender 25 prosent av nett-klærne våre i retur: – Hjemmet har blitt det nye prøverommet

Ny tjeneste håper på å kapre andeler i pakkemarkedet.

NETTHANDEL: Handel på nett av blant annet klær har blitt stadig mer populært. Det gjør også at flere sender pakker i retur.

Robert Schlesinger
Publisert:

Onsdag lanserer Helthjem en ny tjeneste de håper å kapre markedsandeler fra Posten med, når det kommer til retur av pakker.

Helthjemretur skal gjøre det lettere for forbrukerne å returnere varer de ikke er fornøyd med.

Mediegigantene Amedia, Schibsted og Polaris står bak satsingen sammen med Agderposten Distribusjon og Sunnhordland Distribusjon. De håper å få innpass når regjeringen nå åpner for å privatisere posttjenester.

– Nordmenn elsker å handle på nettet, men undersøkelser viser at én av to forbrukere ikke er fornøyd med returløsningene som finnes i dag, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem.

Les også

Avisbudene skal levere pakker

– Årsakene til at mange rett og slett dropper å sende varene tilbake, er mange usikkerhet om hvordan returnere, lite tid til å besøke postkontoret eller returkostnaden.

NY TJENESTE: Anders Angen, daglig leder i Helthjem.

Helthjem mener de tilbyr noe nytt når det gjelder selve logistikken ved returen. Kunden bestiller nemlig returen via nettet, legger pakken i sin postkasse eller på dørmatten – og avisbudet plukker den så opp.

For at man skal oppnå suksess, er man avhengig av å inngå samarbeid med flest mulig nettbutikker som ønsker å tilby løsningen.

Per nå har Helthjem bare tre pilotkunder; Rock Denim, WoolLand, og CD longs. Fellesnevneren for alle disse er at de selger klær.

– Innen klær og mote så flytter netthandelen prøverommet hjem og man er avhengig av å ha gode returordninger for å være konkurransedyktig, sier Angen.

Les også

Gmail vil at du betaler regningene via e-post: Dette er Ponnyekspressen

4 millioner returpakker

Ifølge Angen sendes det årlig rundt 10 millioner pakker fra nettbutikker innen kategorien klær, mote og livsstil, og returandelen her er på hele 25 prosent – eller 2,5 millioner pakker.

Fra andre aktører sendes det ut ca. 30 millioner pakker, og her er returandelen estimert på cirka 5 prosent, så det totale markedet for returpakker er altså på rundt 4 millioner i året.

– Hva mener du er inntektspotensialet deres?

– Vi har regnet på det, men det er ikke noe jeg ønsker å dele med offentligheten. Men vi hadde ikke begitt oss inn på dette om vi ikke mente om det var et betydelig potensial.

Helthjem benytter seg av det eksisterende avisdistribusjonsnettverket når man henter pakkene. Siden i fjor har man tilbudt levering av pakker på døren og postkassen gjennom dette nettverket, som ifølge deres egne tall dekker 91 prosent av de norske husstandene.

– Vi har 5.500 bud som allerede er ute og leverer, vi leverer to millioner produkter hver natt, med hovedvekt på aviser, blader og reklame, og så begynte vi med levering av småpakker i april i fjor.

Les også

Regjeringen vil avvikle postomdeling på lørdag

Nedgang for aviser, satser på pakker

De tradisjonelle mediekonsernenes inntredenen på pakkemarkedet er til dels en konsekvens av fallet for papiravisene, og distribusjonsnettverket ser seg om etter nye forretningsmuligheter.

– Dessverre er det jo sånn at avislesingen på print går ned, det er derfor vi satser på pakker og ønsker en andel av et marked som vokser veldig; netthandel.

Pakkene vil ha et maksmål på 25*35*12 cm og en maksvekt på to kilo. Listeprisen for forbrukeren vil være 50 prosent av Postens Norgespakke – så er det opp til nettbutikkene om de ta regningen i form av fri retur, subsidiert retur, eller at kunden betaler hele returen.

Helthjems løsning setter imidlertid en begrensning på varens verdi. Man har trolig ikke lyst til å la noe til flere tusen kroner ligge i postkassen sin i flere timer i påvente av at budet plukker det opp.

– Det er opp til hver enkelt hvilken risiko de ønsker å ta, men vi anbefaler en maksgrense på 1.000-1.500 kroner. Om du har bestilt en iPhone som du vil bytte så er det nok fortsatt tryggest å gå til posten for å returnere den, vedgår Angen.

– Jeg tror alle nettbutikker i Norge vil kunne ha interesse av det, men de det i hovedsak vil være interessant for er nettbutikker innen klær og mote, der returgraden også er høyest..

For ordens skyld: E24 er eid av VG, som igjen er en del av Schibsted-konsernet.