Forbrukerrådet: Sender viktig signal om at slike garantier forplikter: Skulle bli «100 prosent fornøyde» – vant over håndverkeren

Må følge sin egen garanti, fastslår Forbrukertvistutvalget. Men håndverkeren «tviler på» at hans firma vil betale tilbake pengene.

VANT: Åse-Norunn Oen og Raymond Saltskår var misfornøyde med jobben, men fikk ikke penger tilbake tross håndverkerens fornøyd-garanti. Nå får de støtte i Forbrukertvistutvalget.

Publisert:,

- Vi valgte dette firmaet nettopp fordi de hadde en «100 prosent fornøyd»-garanti. Da vi plutselig stod med skjegget i postkassen, mente de garantien ikke gjaldt, sier Åse-Norunn Oen til Dine Penger.

Det var i 2012 at hun og ektemannen engasjerte håndverkere fra Ermatech Services AS som slipte og oljet gulvene i boligen deres på Askøy.

Tok saken videre. Etter arbeidet oppdaget de skjolder på alle gulv og ødelagte dørfliser. Etter et utbedringsforsøk fra håndverkeren valgte ekteparet å ta firmaets lovnader på ordet – og krevde pengene tilbakebetalt.

Det fikk de ikke.

Håndverkeren mente manglene kunne ha oppstått etter at jobben var ferdig, og at fornøyd-garantien ikke gjaldt. Men ekteparet sto på sitt, og saken havnet til slutt på bordet til Forbrukertvistutvalget.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon Larsen

Garantien gjelder. I et ferskt vedtak fastslår utvalget at fornøyd-garantien forplikter, og at håndverkeren må betale.

Det var Din Side som først skrev om avgjørelsen.

Utvalget viser til at håndverkeren ikke gir noe nærmere informasjon om hva garantien innebærer, og mener det må legges en «naturlig språklig forståelse» til grunn: Når kunden ikke er 100 prosent fornøyd med arbeidet, har han eller hun krav på pengene tilbake.

Og da blir saken enkel, ifølge utvalget:

«Klagerne er, tross utbedringsforsøk fra innklagde, fortsatt misfornøyd med gulvet i 2. etasje og samtlige dør/gulvlister», poengterer utvalget – og gir ekteparet fullt medhold i kravet om 11.000 kroner i kompensasjon.

- Det stod 100 prosent fornøyd, ikke 70 prosent. Derfor valgte vi å ta saken så langt, og det er bra å se at slike garantier forplikter, sier Oen, som håper avgjørelsen kan føre til at andre orker å kjempe lignende klagesaker.

Les også:Unngå håndverker-fellen med kontrakt

- Tviler på at vi betaler. Men sjef Erik Sigvarthsen i Ermatech Services AS føler seg ikke forpliktet.

- Vi er helt uenige i denne avgjørelsen. Vi gir 100 prosent fornøyd-garanti på jobben vi utfører, men disse manglene kommer ikke fra arbeidet. Det er mangler i selve gulvet, sier Sigvarthsen til Dine Penger.

- Men dere ga fornøyd-garanti, og kunden deres var uansett ikke fornøyd med jobben deres?

- Da burde de klage til de som la gulvet, og ikke til oss.

- Men nå har altså Forbrukertvistutvalget bestemt at dere må betale tilbake penger. Kommer dere til å gjøre det?

- Nei, det tviler jeg på at vi gjør. Jeg kan ikke se at vi har gjort noe feil, sier Sigvarthsen.

Les også:Klaus og Connie må rive badet for tredje gang etter håndverker-blemmer

Blir rettskraftig. Vedtak som fattes av Forbrukertvistutvalget kan tas videre til tingretten innen fire uker.

Skjer ikke det, blir vedtaket rettskraftig på samme måte som en dom. Det kan da iverksettes rettslig inndrivelse via namsmannen av beløp som nektes betalt – såkalt tvangsfullbyrdelse.

Viktige signaler. Forbrukertvistutvalgets vedtak sender et signal om at det følger en ekstra forpliktelse med garantier om å bli 100 prosent fornøyd med en vare eller tjeneste.

Det mener Ingeborg Flønes, direktør for forbrukersercive i Forbrukerrådet.

- Vi er glad for et vedtak fra Forbrukertvistutvalget som vurderer hva en slik garanti egentlig innebærer. I følge vedtaket er det naturlig å forstå at du skal få pengene tilbake om du ikke er 100 prosent fornøyd med arbeidet, og ikke annet er avtalt, sier Flønes til Dine Penger.

Hun påpeker at en garanti skal gi deg rettigheter utover det loven gir, og at aktører som velger å tilby dette, må være beredt til å følge opp.

Samtidig kan garantier inneholde forutsetninger. Flønes påpeker at det i dette tilfellet ikke fantes noen, slik at Forbrukertvistutvalget la en «naturlig forståelse» til grunn.

- Hadde håndverkeren lagt ved en definisjon av hva de mener garantien på 100 prosent fornøyd innebærer, er det ikke sikkert at utvalget hadde kommet til samme resultat, sier Flønes.