SAS i papirtrøbbel: Måtte stanse billettsalget til Hongkong

Lanseringen av SAS' fjerde rute til Asia gikk ikke helt som planlagt. Selskapet lover å åpne billettsalget igjen om få dager.

HØSTLANSERING: SAS flyr sin første avgang til Hongkong i september, og snart kan kundene igjen få bestille billetter på ruten.

Philippe Lopez
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Korreksjon: I en tidligere versjon av denne artikkelen ble Cathay Pacific omtalt som medlem av Star Alliance. Det stemmer ikke. Det Hongkong-baserte flyselskapet er en del av OneWorld-alliansen.

Torsdag i forrige uke annonserte SAS at billettsalget endelig var i gang på den nye langdistanseruten mellom Stockholm og Hongkong.

Den første flygingen til Hongkong er planlagt til den 10. september, og blir en milepæl for selskapet.

Nye fly

Til sommeren mottar nemlig SAS det første av flere nye langdistansefly som er bestilt fra Airbus. Det nye flyet gjør det mulig å ekspandere på langdistanserutene

Oppstarten av billettsalget til Hongkong gikk imidlertid ikke så knirkefritt som planlagt. Allerede onsdag, seks dager etter lansering, måtte billettsalget stenges umiddelbart.

Det opplyser nettstedet Check-in, som omtalte nyheten først.

De som har prøvd å bestille billetter til Hongkong med SAS denne uken har fått opp andre alternativer, som Cathay Pacifics ruter eller via SAS sine andre to ruter til Kina.

Årsaken er at SAS ikke hadde alle formaliteter på plass, i hvert fall slik flyplass-myndighetene i Hongkong ser det.

De nekter dermed SAS å selge billetter før alt papirarbeidet er godkjent.

Venter en rask avklaring

SAS opplyser til E24 at de har driftstillatelse, slots (flytider) og flytillatelser på plass, og at de håper å få billettsalget i gang igjen om få dager:

– Billettsalget er midlertidig stoppet på grunn av en praktisk formalitet mellom flyplasselskapet på Hongkong-flyplass og SAS. Dette ventes å få en snarlig avklaring, og billettsalget vil gjenopptas om en ukes tid, sier pressesjef for SAS i Norge, Knut Morten Johansen til E24.

– Normalt så kan man selge billetter til tross for dette, men SAS vil etterleve et lokalt ønske om at vi holder igjen salget i noen dager, legger han til.

Flyplasselskapet i Hongkong krever at absolutt alt papirarbeidet er godkjent før man kan markedsføre billetter på ruter til storbyen.

Nytt fly og ny kabin

Da SAS skulle lansere en ny langdistanserute var både Oslo og Stockholm aktuelle startbyer for SAS, og ikke Kastrup, der mange av langdistanserutene går fra.

SAS skal benytte den første av fire Airbus A330-300 Enhanced som er bestilt, til å drifte ruten. Dette er en ny modell av langdistanseflyet som selskapet allerede har fire stykker av i flåten.

I tillegg skal SAS bruke ett av de eksisterende A340-flyene til å fly til Hongkong fra Stockholm. Dette flyet vil da ha blitt oppgradert med SAS sin nye langdistansekabin.

– Attraktivt

– Vi lanserer et produkt som er attraktivt for kundene som flyr mest (...) med appellerende rutetider og billettpriser. Med den nye ruten til Hongkong fortsetter SAS å levere på målet om å gjøre livet lettere for skandinavere på reise, uttalte konserndirektør for kommersielle tjenester i SAS, Eivind Roald, da billettsalget ble åpnet.

SAS gjennomfører nå en totaloppgradering av alle langdistanseflyene, noe som innebærer nytt interiør, nye seter og et nytt underholdningssystem.

I tillegg til ordren på fire A330 Enhanced, har SAS bestilt åtte Airbus A350. A330-flyene leveres altså fra i sommer og utover. Den første A350-modellen blir levert til SAS i 2018.

Les også

Nye kostnadskutt i SAS koster minst 300 jobber

Les også

SAS satser på lounge i nord

Les også

Halvparten av SAS-omsetningen kommer fra bonuskundene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. SAS bestiller langdistanse- ekspressen til Airbus

  2. SAS lover tre nye langdistansefly neste år: – Vi vet hvor vi skal fly til, men ikke hvor vi skal fly fra

  3. Dreamliner-konkurrent i størrelse XL

  4. Annonsørinnhold

  5. - Dere har ingen anelse om hvor mye jeg har gledet meg til dette

  6. A340-flyene til SAS har tatt sin siste tur: – En milepæl i vår historie