Har ennå ikke svart Finansklagenemda: Ni banker utsatte svar om Røeggen-erstatninger

Nordea er blant bankene som fortsatt er tause om hva de gjør med klagebunken på sine garanterte spareprodukter etter at Røeggen vant mot DNB. Nå har de fått utsatt svarfristen.

Ikke klare: Nordea er blant bankene med klagebunke i Finansklagenemnda fra kunder som har kjøpt deres garanterte spareprodukter. Ifølge banken venter de på avklaringen av en ekstern kartlegging før de kan gi svar om hvor mange de gir erstatning. Ny frist er satt 21. mai.

  • Karl Wig
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Etter at Ivar Petter Røeggen vant knusende over DNB i Høyesterett i mars, har tusenvis av andre norske småsparere ventet et svar på det store spørsmålet:

Hva vil bankene gjøre med de over 2400 klagene de har gitt til Finansklagenemnda etter å ha tapt penger på lignende garanterte spareprodukter?

Skulle hatt svar. Etter den opprinnelige fristen Finansklagenemnda satte, skulle alle innklagede banker allerede ha gitt sitt svar om hvem som får penger tilbake, og hvem de gir avslag.

Slik har det ikke gått.

Ni banker har ennå ikke svart, men i stedet søkt om å utsette fristen. Det viser oversikten Dine Penger har fått oversendt fra Finansklagenemnda:

Her er bankene som har bedt om ekstra tid

  • DNB
  • Acta
  • Sparebanken Vest
  • SEB
  • Storebrand
  • Nordea
  • Sparebanken pluss
  • Melhus sparebank
  • Orkdal sparebank

Reagerer på tidsbruk. Bankene har fått fire ekstra uker på seg før de må svare Finansklagenemnda på nytt.

TAPTE: Informasjonssjef i DnB, Thomas Midteide (t.v.) og Ivar Petter Røeggen etter domsavsigelsen i Røeggensaken i Høyesterett.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Det forbauser meg at de ikke har klart å vurdere sakene sine raskere, kommenterer Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Han er kritisk til tidsbruken når behandlingstiden forskyves.

– Jeg vet ikke hva som er bankenes motivasjon. Menjeg frykter at mange forbrukere gir opp kampen når de bruker så lang tid, sier han.

Les også: Røeggen-saken: Slik klager du!

700 venter på DNB. Blant bankene som ba om mer tid er DNB. De har allerede lovet å tilbakebetale rundt 60 millioner kroner til tre hundre kunder som har investert i ni spareprodukter, inkludert de to som Røeggen kjøpte.

Igjen står 700 andre klager som ikke har gjennomgått enda, opplyser informasjonssjef Thomas Midteide.

– Disse klagene vil det ta litt tid å vurdere. Vi prioriterer først de 300 vi har lovet kompensasjon. Mange av de andre henvendelsene er veldig korte og nevner ikke produktet det klages på. Det gjør at arbeidet tar en god stund, sier Midteide.

– Må mange vente seg avslag?

– Det er vanskelig å si noe om nå. I noen tilfeller er det klaget på rådgivningen, og da er behandlingen tidkrevende fordi vi må sjekke opp internt hvordan rådgivningen var.

Ekstern vurdering. Informasjonssjef i Storebrand Bjørn Erik Sættem sier de «jobber iherdig» med å gå igjennom og vurdere klagene, men likevel ble nødt til å forlenge fristen da arbeidet ikke ble ferdig i tide.

– Vi venter blant annet på siste del av en ekstern vurdering av produktmaterialet. Vi mener det er viktigere å gjøre en grundig behandling av hver enkelt klage enn å nå fristen, sier Sættem til Dine Penger.

Også Nordea viser til at de venter på at en ekstern vurdering av produktene, før de kan svare kunder som har klaget.

Deres nye frist er 21. mai, opplyser banken i en epost til Dine Penger.

Lovet millioner på forhånd. I forrige uke skrev Dine Penger om Sparebanken Vest, som til tross for at de er blant bankene som har utsatt svarfristen, likevel varsler millionerstatninger til et titalls kunder.

Banken fremholder at produktene deres ikke inneholder feil, men at andre forbrukerhensyn gjør at millionutbetalinger er sannsynlig når alle deres 120 klager er gjennomgått.

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. Slik vil bankene behandle «Røeggen-klager»

  2. Sparebanken Vest varsler Røeggen-erstatninger

  3. Lovet rask behandling i mars – kun 1 av 5 er ferdig: To tusen Røeggen-klager fortsatt i det blå

  4. Vurderer «Røeggen-oppfølger»: Nå kan alle bankene bli saksøkt

  5. DNB betaler ut i Røeggen-saken: De andre bankene følger ikke umiddelbart etter