Forbrukerrådet om Trendtechs investeringsmetoder: – Fremstår bedragersk

Forbrukerrådet reagerer kraftig på behandlingen Trendtech ga sparepengene til Per Ingvar Bonesvoll (73), og advarer nordmenn mot «kreative» investeringsrådgivere.

REAGERER: Forbrukerrådets fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen. Bildet er fra en annen sammenheng.

Foto: Kristian Helgesen VG
  • Karl Wig
Publisert:

– Det fremstår som bedragersk atferd som vi har sett tidligere, sier fagdirektør for finans Jorge B. Jensen til E24.

– På midten av 2000-tallet var dette vanlig: Like før finansforetak som Acta forsvant ut av markedet, var de desperate og tegnet kunder inn i aktive forvaltningsavtaler hvor man kjøpte seg inn og ut av de samme selskapene for å øke gebyrene. Det er et relativt gammelt triks, sier han.

80.000 i gebyrer

Jensen reagerer på historien til MS-syke Per Ingvar Bonesvoll (73), som i fjor investerte én million kroner i investeringsprodukter fra Trendtech etter et hussalg.

En del av pengene ble investert i CFD-er med høy risikoprofil, mens resten havnet i aksjemarkedet.

– CFD-er er et rent veddemålsprodukt med stor sannsynlighet for tap. Høy gearing gjør disse produktene skumle, og det er en risiko som er vanskelig å se for folk flest, mener Jensen.

På under fire måneder foretok Bonesvolls aksjemegler 263 transaksjoner, noe som sørget for at minst 80.000 kroner forsvant i gebyrer.

73-åringen tapte til sammen nærmere 400.000 kroner på investeringene som han nå krever erstatning for.

Trendtech vil ikke stille til intervju om saken, men styreleder Eric Cameron skriver i en e-post at «vi naturlig nok er sterkt uenig i Bonesvoll og hans advokats faktafremstilling».

(Saken fortsetter under bildet.)

FØLER SEG LURT: Per Ingvar Bonesvoll (73) tapte stort på Trendtechs investeringsprodukter og går nå til sak mot finansforetaket.

Foto: Karl Wig

– Systematiske lovbrudd

Trendtechs metode for å handle aksjer har også vakt oppsikt hos Finanstilsynet.

De mener å kunne dokumentere an svært utbredt praksis hvor Trendtechs aksjemeglere hyppig selger seg ut og inn av posisjoner slik at honorarene deres blåses opp, og kunder har gått på «betydelige tap».

«Dette har skjedd i et så stort omfang og over en så lang periode at foretaket har gjort seg skyldig i alvorlige og systematiske brudd på verdipapirhandellovens bestemmelser om god forretningsskikk», heter det i et vedtak fra mars hvor tilsynet varslet at konsesjonen til Trendtech inndras.

Les også

Siv Jensen må svare om banktilsyn etter Panama-avsløringer

Frykter positiv trend snur

Forbrukerrådets finansfagdirektør frykter at en aggressiv praksis mot småsparere fra 2000-tallet kan være på fremmarsj igjen i Norge.

– Det var en periode hvor vi hadde altfor mange kreative investeringsrådgivere, og mange nordmenn tegnet avtaler hvor det var svært vanskelig å oppnå noen gevinst.

I de siste årene mener Jensen at trenden har vært positiv.

Røeggen-saken skapte enorm medieoppmerksomhet rundt banker og finansforetak som får nordmenn med på tvilsomme investeringsprodukter med skjulte gebyrer og lave sjanser for avkastning.

Det var Forbrukerrådet som førte den nå historiske saken på vegne av Røeggen, og seieren i Høyesterett i 2013 fikk DNB til å gå med på å utbetale nær en halv milliard i erstatning til andre som hadde tapt penger på deres sammensatte spareprodukter.

Vil følge nøye med

Disse produktene er i dag avviklet.

– Nå på 2010-tallet har utviklingen vært positiv. Men når vi får indikasjoner på at denne ukulturen er på vei tilbake, er det noe vi blir svært bekymret for og vil følge nøye, sier Jensen.

Han tror flere nordmenn nå kan ha erstatningssaker mot Trendtech etter at Finanstilsynet nå har fastslått at de brøt loven og handlet imot kundenes interesser.

Hvor mange er usikkert.

Finansklagenemnda opplyser til E24 at Trendtech ikke er medlem hos dem, og at de følgelig heller ikke har registrert noen klagesaker.

Finanstilsynet opplyser at Trendtech per 2014 hadde 294 meglingskunder. 217 av dem – tilsvarende 74 prosent – hadde negativ avkastning på sine investeringer dette året.

Trendtech nekter å opplyse overfor E24 hvor mange privatkunder de har i dag.

Les også

Advarer mot selskapet bak Acta-klagekjøret

Trendtech: – Støtter seg ensidig til Finanstilsynet

Styreleder Eric Cameron i Trendtech har sendt E24 en e-post med følgende svar til Forbrukerrådets kritikk:

«Det er litt oppsiktsvekkende at Forbrukerrådet finner det for godt å kommentere en sak som er varslet fremmet for domstolene. Videre at det også kommenterer en konkret sak uten at rådet har vært i kontakt med selskapet og søkt informasjon om de faktiske forholdene.

Forbrukerrådet støtter seg ensidig til synspunkter fremmet av Finanstilsynet. Dette tilsynets oppfatninger bestrides av TrendTech og saken er anket inn til Finansdepartementet. Forbrukerrådet velger likevel å konkludere på et uavklart grunnlag. En noe tvilsom praksis i forhold til de bærende prinsippene i en rettsstat.»

Her kan du lese mer om

  1. Finanstilsynet
  2. Forbrukerrådet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Per Ingvar (73) tapte hundretusener – saksøker finansforetak

  2. Tror roboter kan gi deg bedre spareråd enn mennesker

  3. Forbrukerrådets gigantsøksmål mot DNB blir trolig større

  4. Annonsørinnhold

  5. «Sparing på avveie»

  6. – De har drevet et systematisk bedrag