Styrker innsatsen mot Black Friday-juks

Etter fjorårets Black Friday så Forbrukerombudet rødt. Nå er beredskapen skjerpet, i det ombudets «task force» gjør seg klare for nye aksjoner mot salgsjuks i butikkene.

ADVARER HANDELSNÆRINGEN: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth varsler at de følger nøye med på Black Friday-markedsføringen.

FOTO: Kimm Saatvedt
Publisert:,

– Vi kommer til å følge med, spesielt på elektronikkbransjen, men også andre bransjer vi sett kan være friske i avsparket på salgsmarkedsføringen. De som bryter loven vil bli slått ned på, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til E24.

Hun opplyser at ombudet har et eget team med fagpersoner som er satt til å overvåke butikkenes salgsmarkedsføring under Black Friday.

Målet er å fange opp og reagere mot lovbrudd.

Ombudet har tidvis sett omfattende problemer med pristriksing på årets villeste shoppingdag.

Senest i våres ble elektronikkgigantene Elkjøp og Lefdal anklaget for ulovlige salgspåstander under Black Friday for et år siden.

– Er beredskapen skjerpet fra i fjor?

– Ja, uten at det betyr at vi klarer å overvåke hele markedet. Det er mange aktører å følge med på samtidig, så jeg vil oppfordre forbrukere til å tipse oss, sier Haugseth.

Les også

Ikea går mot strømmen – dropper Black Friday

Rabatt – men fra hva?

Når butikker reklamerer med nedsatte priser, er de som regel teknisk sett det. Likevel kan det være at butikken bryter loven og lurer deg.

Årsaken er et sleipt triks som kamuflerer «tilbudets» sanne ansikt, og som Haugseth sier en del aktører har benyttet seg av:

– Det fristes med store prisavslag, kanskje så mye som 70 og 80 prosent. Men utfordringen for forbrukere er å vite hva prisen er satt ned fra. Vi ser dessverre at noen skrur opp prisen rett før en kampanje. Da blir ikke tilbudene reelle, sier Haugseth.

Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, støtter advarselen og ber forbrukere være skeptiske:

Les også

Black Friday inntar det svenske boligmarkedet

– Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det. Gjør gjerne et nettsøk på om førprisen stemmer, råder hun.

Markedsføringsloven krever at butikkene må ha solgt varen til en høyere førpris i minst seks uker sammenhengende forut for et tilbud, for at det skal være lov å reklamere med salg.

Butikkene må dessuten ha solgt varen i et visst omfang til den høyere prisen.

Når Forbrukerombudet får snusen i mulig tilbudstriksing, kan de pålegge butikkene å dokumentere at førprisen faktisk har vært i bruk slik loven krever.

5 tips: Unngå blåmandag etter Black Friday

E24 har samlet et knippe tips for å handle smart og unngå i bli offer for tilbudstriksing:

1. Fokuser mer på sluttprisen enn på rabattens størrelse. Et stort avslag kan være lite verdt om butikken tok blodpris på varen før.

2. Ha is i magen. Kanskje får du en enda bedre deal et annet sted. En rekke butikker har tilbud på de samme varene.

3. Bruk nettverkstøyene. Prisjakt og Prisguiden lar deg sjekke prishistorikken for varer, og dermed om den nedsatte prisen faktisk er god.

4. Vær obs på «jojo-prising»: Noen varer er stadig på tilbud året igjennom, og da er ikke Black Friday-rabatt noen unik mulighet. Dette kan også prisverktøyene oppdage.

5. Unngå nettfellene. Som privatperson må du alltid betale moms, og ofte frakt. Sjekk totalprisen. Slår du til på tilbud fra utlandet, så husk at 350-kronersgrensen gjelder varepris inkludert frakt.

Kilder: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth og Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Her kan du lese mer om