Konfrontasjon eller slutte?: Slik takler du en dårlig sjef

Er du misfornøyd med sjefen, har du et problem. Skal du slutte i jobben, eller konfrontere sjefen? Les ekspertenes tips!

ILLE: En sjef som får deg til å fortvile er uholdbart. Sannsynligvis må du finne deg en annen jobb.
  • Maria Lekve
Publisert:

- Dersom du er misfornøyd med sjefen er det ikke bare sjefen som har et problem. Det er du som har et problem, sier karriereekspert Thorleif Solstad i Solstad Gruppen.
Dine Penger har snakket med tre ledelseseksperter som alle er enige i at kostnaden av dårlig ledelse er ekstremt høy. Ikke bare for arbeidsplassen, men også for deg.
LES OGSÅ: Derfor bytter folk jobb
Skaper mistrivsel
Undersøkelser viser at dårlig ledelse er en viktig årsak til at mange bytter jobb. Det er også en viktig årsak til mistrivsel.
- Internasjonale undersøkelser viser at i 3 av 4 tilfeller er nærmeste leder største årsak mistrivsel, sier BI-forsker Øyvind Martinsen.
- Medarbeiderne opplever at lederen ikke lytter, tar hensyn og støtter ens utvikling, forklarer Martinsen.

NOEN KOSTNADER AV DÅRLIG LEDELSE:

  • Begrenset karriere
  • Misnøye
  • Redusert motivasjon
  • Mangelfull utvikling
  • Nedsatt produktivitet
  • Pyskiske problemer
  • De flinkeste slutter
  • Høyt sykefravær
  • Dårlig rykte


LES OGSÅ: Slik selger du deg selv på intervjuet
Empatifattig? Helene Tronstad Moe, som er Førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og fagsjef i Adecco Search & Select er klar på at ledelsen ofte svikter på det menneskelige plan.
- Ett punkt hvor det er slurvet i lederrekruttering er å se det menneskelige aspektet, sier Tronstad Moe.

Hun vektlegger at lederen bør ha solide evner til å «se» den enkelte ansatte:

- En faglig dyktig siviløkonom fra NHH er blitt betraktet som en ideell leder. Men å være god med tall betyr ikke at du er god med mennesker.

Setter ikke krav: - Problemet er ikke mangel på omsorg, problemet er ofte for mye omsorg. Mange er redd for å sette direkte, tydelige grenser og krav, fordi det blir for barskt, sier jobbekspert Thorleif Solstad.

LES OGSÅ:En halv million ønsker seg eget firma

Sutre-Norge. Jobbekspert Thorleif Solstad er ikke enig i at norske ledere er dårlig på omsorg:

- Det er ikke noen land i verden der det er så feminiserte og omsorgsorientere sjefer. Problemet er ikke mangel på omsorg, problemet er ofte for mye omsorg. Mange er redd for å sette direkte, tydelige grenser og krav, fordi det blir for barskt.

- Hvis du ikke blir sett av sjefen, så får du finne et kor å vise deg frem i, sier Solstad.

Han mener Norge er i ferd med å bli en «sutrenasjon»:
- Jo bedre alt blir, jo mer sutring synes det å bli. Det er en trend å sutre over været, prisene, sjefen og at det er for lite fritid, for lite ditt og for mye datt.
Øyvind Martinsen understreker at «dårlig ledelse» alltid vil være noe subjekivt.
- Hvordan vet du at det er sjefen og ikke deg selv som er «problemet»?
- Det vil alltid være snakk om subjektive oppfatninger. Noen folk er mer sensitive av natur. Ledelse er et samspill. Det er også viktig at medarbeidere skjønner rollen i å bli ledet, sier Martinsen.
LES OGSÅ: Slik øker du lønnen din
Hva gjør jeg? Noen ledere kan bli glad for tilbakemelding, mens andre er selvsentrerte og lite mottagelig for kritikk.
- Et klassisk kjennetegn på en dårlig leder, er jo at de ikke tåler kritikk, sier Martinsen.
Han mener man bør forsøke å få til en dialog med ledelsen før man forlater bedriften.

Det er imidlertid en del fallgruver med å ta opp problemene med sjefen.
- Dersom alle andre tier stille, mens du er den som sier ifra kan det føre til negative reaksjoner mot deg. Det kan bli verre for deg, sier Martinsen.
LES OGSÅ: Så mye må du spare til pensjonen
Finn deg en ny sjef! Dersom du lider under en dårlig sjef, er det ifølge Tholeif Solstad bare å pakke sakene sine. Du kan nemlig neppe forandre sjefen:
- Dersom du har en dårlig sjef, må du finne en ny sjef. Det er mye lettere å finne seg en ny god sjef, enn å gjøre en dårlig sjef god.
Også Helene Tronstad Moe påpeker at dialog noen ganger kan koste mer enn det smaker.
- Å stå i en arbeidskonflikt kan være veldig energikrevende, påpeker Moe.
- Dersom dine innspill blir lite ivaretatt, kan det være på tide å se seg om etter ny arbeidsgiver.
LES OGSÅ: Rekordmange på jobbjakt

RÅD TIL DEG MED DÅRLIG SJEF:

  • Ta det opp med lederen
  • Få på plass en fornuftig dialog
  • Ta opp situasjonen med kollegaer, tillitsvalgte, HR-avdeling
  • Vær konkret
  • Vær saklig
  • Bruk medarbeidersamtalen.
  • Ikke mist selvtilliten


Kilde: Helene Tronstad Moe og Øyvind Martinsen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. På jakt etter ny jobb?: Derfor bør du velge sjefen din med omhu

  2. Jobb deg til topps: Slik blir du en jobbvinner

  3. Tips til hvordan du reagerer: Slik takler du hersketeknikker

  4. Fersk jobbundersøkelse fra Norstat: Vi trives på jobben – men slutter gjerne

  5. Jobbekspertene: Slik blir du en bedre leder