Fortsatt optimisme blant båtfolket
Båtbransjen hentet seg først i fjor inn etter finanskrisen, og til tross for mørke skyer i horisonten og en værmessig stusslig sommer - tror de markedet er i vekst.
– Vi fikk et løft i fjor og et tilsvarende i år. Vi har aldri solgt så mye som nå. 470 båter i år, det er all-time high, sier Kjell Olav Frogner, salgssjef i Nordkapp til E24, da vi møter han på Aker Brygge under Nordens største flytende båtutstilling, Båter i sjøen, som åpnet torsdag.
Nordkapp er blant de aller største båtaktørene i Norge, og for andre gang på to år bygger de ut sin fabrikk i Polen for å møte etterspørselen.
– Vi har minimalt med båter stående hos våre forhandlere nå, så å si null, det er gull verdt.
Det som knakk mange, norske, båtprodusenter i årene etter finanskrisen var at de ble sittende på båter som de ikke fikk solgt. Fritidsbåter er noe av det aller første folk dropper å kjøpe når økonomien strammes til. Dette ble problematisk på flere måter, all kapitalen som var bundet opp i båtene og at det i forlengelsen av dette var nær sagt umulig å selge nye båter når forhandlerne flommet over ubrukte båter som var ett eller to år gamle.
Solgte flere båter på to uker i august enn i hele fjor
Forandret salgssyklus
– Salgssyklusen har også forandret seg de siste årene. Frem til 2013 var 90 prosent av salget i mars til mai, nå har det spredd seg mer utover året. Det gjør det lettere å planlegge.
Frogner sier at han, til tross for usikre prognoser for de kommende årene, er positiv til markedet fremover også.
– Den følelsen fra 2008 har jeg ikke hatt, jeg merker den heller ikke hos kunder. Alle var skeptiske i 2008, samtidig så gikk det jo bra, kanskje det er det som gjør at det ikke føles så usikkert nå. Foreløpig har vi ikke merket noe, selv forhandlerne i Stavanger og Haugesund har solgt bra i sommer.
(Saken fortsetter under bildet)
Peter Heitmann har solgt Jeanneau seilbåter i 35 år og har vært med på oppturer og nedturer. Etter flere magre år fikk de også godt med vind i seilene i fjor. Han er, som Frogner, optimist.
Båtbransjen tror vinden snur
Voksen kundemasse
– Kjøpegruppen har blitt eldre. Hovedgruppen vår er mellom 50 og 60, dette er mennesker som både har penger og fritid. De er heller ikke så påvirket av økonomiske svingninger i samfunnet.
I fjor solgte de 30 nye seilbåter, og han sier at de går litt over det i år.
– Uansett så må man være optimist når man driver med båtsalg.
Svært få bygger båter i Norge, en av dem som fortsatt gjør det er Goldfish, som fra sitt hovedkontor i Son selger rundt 50 båter i året, hvorav 70 prosent eksporteres.
– 2012 var veldig dårlig for oss. Da bestemte vi oss for å lage en plan der vi skulle klare 30 prosent økning per år frem til 2020. Det har vi klart siden, og nå er vi tilbake på et levelig nivå, men ikke mer enn det må være, sier Henrik Sollie, markedssjef i Goldfish, til E24.
Fyrst Rainiers luksusbåt til salgs
De bygger båter for high-end hyttemarkedet, der den billigste båten, en 23 foter, starter på 800.000. Båtene lages på bestilling, og selv om de tilsynelatende ser like ut i flere år, sier Sollie at de hele tiden utvikler dem.
Neste år kan de feire 25 års jubileum, med over 600 produserte båter.
– Vi håper å selge fire til fem båter under messen, og når man driver med båter som vi gjør, med denne typen båter, er man nødt til å være en ukuelig optimist.