Geir jobber gratis for frustrerte flykunder: Varsler konkurser med millionkrav

Mange venter lenge på å få pengene sine igjen etter at flyreisen ble avlyst. Nå jobber inkassosjefen Geir Grindland med å kreve inn flere millioner kroner fra reiseselskapene – uten å ta seg betalt for strevet.

FREMDRIFT: Mange venter fortvilt på å få tilbake pengene sine for avlyste flyreiser. Men det finnes håp – og gratis nødhjelp fra en inkassosjef som fikk det til.

Privat og Vidar Ruud/NTB scanpix
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:,

– Siden dere skrev om saken min har det rent inn meldinger. Jeg tror at jeg kommer til å begjære flere reisebyråer konkurs til høsten, sa Geir Grindland til E24 på den siste sommerdagen i kalenderen.

I starten av august omtalte E24 sørlendingen som var lei av å ikke bli møtt av reisebyrået sitt etter at flyturen hans til København i påsken ble avlyst.

Etter mye om og men så Grindland – som ellers driver inkassobyrå – seg nødt til å sende et konkursvarsel mot selskapet Gotogate. Kort tid etter havnet pengene hans på konto.

Det ble en prinsippsak for meg. Nå har det blitt en situasjon med en håpløshet for mange andre mennesker. Til slutt vet de ikke hva de skal gjøre, og flere gir opp.

Les også

Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

DRAHJELP: Etter at han omsider fikk pengene sine tilbake for en kansellert flytur bruker Geir Grindland fritiden sin til å hjelpe fortvilte fremmede med det samme. Nå er det snart fire millioner kroner han er i ferd med å kreve inn til norske kunder.

Siden coronapandemien parkerte mange av flyene har det vært et turbulent halvår for reiselivet. Flyselskapene har blitt presset til å si hvordan kundene deres kan få refundert pengene sine – og når. Norwegian har lovet at de får det til før november.

Men så er det de av oss som har kjøpt reiser utenom flyselskapene. Hva har de krav på – og hvem har ansvaret for å løse sakene deres?

Nærmer seg fire millioner

Siden Fædrelandsvennens omtale i slutten av juli har Grindland fått rundt 200 henvendelser fra andre kunder som er i situasjonen han selv var i, inkludert:

  • En norsk familie venter på å få tilbake 43.000 kroner for en avlyst flyreise til Thailand.
  • En annen kunde har ennå ikke fått refundert 64.500 kroner som hun betalte.

Ved inngangen til september oppgir Grindland å ha påtatt seg 52 saker med krav for 1,3 millioner kroner. I tillegg kommer han til å jobbe med rundt 60 nye pengekrav.

Så langt dreier det seg om å kreve 3,9 millioner kroner for norske kunder.

– Jeg prøver å prioritere de som trenger det mest. Studenter, minstepensjonister og permitterte, som jo sliter økonomisk og har det største behovet for disse pengene, sier han.

Enslige, familier og skoleklasser

E24 har fått tilgang til e-poster som viser flere av kundenes langvarige forsøk på å få tilbake pengene fra selskapene de har kjøpt billetter av.

Blant dem som har kontaktet Grindland finnes det vidt forskjellige grupper.

Noen har betalt nærmere 200.000 kroner for reiser de ikke har fått. Det siste beløpet gjelder en bestilling av en skoletur med to hele klasser.

Selv om de har sendt inn sine krav om refusjon til reiseselskapene, svarer de gjerne at de venter på å få pengene fra flyselskapene før de kan betale tilbake.

Det holder ikke for Grindland.

– Nå er jeg heldig som driver et inkassobyrå der jeg kan ta kampen mot reisebyråene og flyselskapene. Men for folk flest er det ikke så enkelt.

Illustrasjonsfoto

Junge, Heiko / NTB scanpix
Les også

Klagekøen mot Norwegian: – Renner fortsatt inn nye saker

RETT PÅ SAK: Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådet. Hun minner om at reglene for kansellerte flyreiser er at kunden skal få tilbake pengene sine innen syv dager fra kravet kom til selskapet.

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet: Rett til flyselskapet – eller banken din

Ettersom de fleste reiseselskapene er utenlandske er det vanskelig for norske myndigheter å gripe inn.

Selv om du har bestilt reisen din via en tredjepart som formidler billettene, kan du gå direkte til flyselskapet med saken din.

– Det kan jo være verdt et forsøk om bestillingsplattformen gjør seg utilgjengelig, sier jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

Men – som mange er smertelig klar over – er det også krevende å få refusjonssakene sine i mål hos de store norske flyselskapene for tiden.

Alternativet er å sjekke med banken din om å få tilbake pengene dine derfra.

– Vi har brukt mye tid på å fremme retten til kortreklamasjon i coronatiden, sier Skarderud, og forklarer følgende;

– De aller fleste betaler jo for reisen sin med kort, og da har du en ekstra beskyttelse – etter finansavtaleloven ved bruk av kredittkort eller kortavtalen din hvis du betalte med debetkort.

Uansett understreker juristen at det er lurt å klage, dokumentere det med skjermdumper og følge opp saken med de involverte selskapene.

En egen coronaoversikt fra Forbrukerrådet (se under) viser at Norwegian, SAS og KLM topper listen over antallet henvendelser om rettigheter. Så følger reisebyråer, som både selger pakkereiser og flybilletter.

Dette er en egen corona-oversikt fra Forbrukerrådet, som viser hvilke markeder og selskaper de får flest henvendelser om. Folk har spurt rådet 3.814 ganger direkte om sine coronarettigheter i perioden fra uke 12 til uke 35. Det viser de nyeste tallene per 31. august.

Skjermdump fra Forbrukerrådet

Kundene må akseptere to avtaler

Gotogate eies av Etraveli, som har flere lignende reisebyråer i porteføljen. Tidligere har de uttalt at Gotogate venter på penger fra flyselskapene før byrået kan refundere ubrukte billetter.

E24 har nylig fått et likelydende svar fra Etraveli via kommunikasjonssjef Claes Tellman på e-post:

Vi beklager og ber om forlatelse for de lange ventetidene. For at reisebyråene skal kunne tilbakebetale kunden må flyselskapet først betale tilbake pengene som flyselskapet fikk når billetten ble kjøpt. Ellers har ikke reisebyrået noen penger til å betale kunden med.

Videre skriver Tellman at reisebyråets rolle er å være en formidler.

Når kunden kjøper flybilletter må våre reisevilkår godkjennes og aksepteres for å kunne gjennomføre kjøpet. I våre reisevilkår fremgår det tydelig at kunden inngår to avtaler, en med reisebyrået som formidler og en avtale med flyselskapet som leverandør av tjenesten (flyreisen).

Ifølge Gotogate er under 35 prosent av kravene innfridd. Altså er det nærmere to tredeler av kundene som fortsatt venter på pengene sine.

«Gode nyheter» etter oppgjørets time

Etter at han selv fikk fart på sin egen sak, og pengene på konto i juni måned, har Geir likevel blitt fulgt opp av reisebyrået sitt i høst.

1. september mottok Grindland nemlig en ny e-post fra Gotogate. Den starter med at de «kommer med gode nyheter».

Selskapet opplyser at de har fått godkjent forespørselen om tilbakebetalingen av flyselskapet, helt eller delvis.

Vi venter nå på at beløpet skal overføres til vår konto, eller på en manuell gjennomgang for å sikre at vi sender deg riktig beløp.

Dette kommer altså etter at Grindland mottok pengene for to drøye måneder siden. Tiden vil vise om han får dobbelt lønn for strevet.

BAKKEKONTAKT: Det ble ikke mye luft under vingene i sommersesongen for flyselskapene. Denne høsten kan bli skjebnesvanger og mange passasjerer håper å få tilbake pengene sine før det er for sent.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Les også

Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Flyselskaper
  3. Coronaviruset
  4. Forbrukerrettigheter
  5. Luftfartstilsynet
  6. Reiseliv
  7. Forbrukerrådet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

  2. Betalt innhold

    Flyselskapet refunderte 59 euro. Pål satt igjen med 13

  3. Betalt innhold

    Flyselskapet refunderte, men reisebyrået holdt tilbake pengene. Slik kan du få det du har krav på.

  4. Annonsørinnhold

  5. Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

  6. Norwegian-kunder skal få tilbake pengene innen to måneder