Bilsalget falt med 3,8 prosent i 2019: Tesla Model 3 ble toppselgeren

I 2019 gikk salget av personbiler i Norge ned med 3,8 prosent fra året før til 142.381 biler. Den mest solgte modellen var Tesla Model 3.

FERSKE TALL: Fredag legger Opplysningsrådet for veitrafikken frem ferske tall over bilsalget i fjor. Dette bildet er fra produksjonen av en Golf på en av Volkswagens tyske fabrikker.
Publisert:

Det kommer frem i fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som legges frem fredag.

I 2018 ble det solgt 147.929 biler, mens det ble solgt 158.650 biler i 2017, som var det tredje beste året noensinne og nær salgsnivåene under jappetiden på 1980-tallet.

Bilsalget har holdt seg på et jevnt høyt nivå det siste tiåret (se faktaboks lenger nede i artikkelen), men fjorårets salg er ned 10,3 prosent fra toppåret 2017.

Disse merkene solgte mest

Av enkeltmerker var Volkswagen størst, med et salg på 18.949 biler i fjor, mens det ble solgt 18.798 Teslaer, ifølge OFV. Dermed puster amerikanske Tesla den tyske bilgiganten i nakken i det norske markedet.

– Det var så vidt det holdt for Volkswagen, for Tesla har hatt et fantastisk år i 2019, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Toyota var det tredje mest solgte bilmerket i fjor, med 14.885 solgte biler. Deretter fulgte BMW med 10.330 biler.

Disse modellene solgte best

Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte modellen i fjor, med 15.683 enheter, fulgt av Volkswagen Golf med 10.025 enheter og Nissan Leaf med 6.127 enheter, viser de ferske tallene fra OFV.

Den fjerde mest solgte modellen var Audi E-Tron med 5.377 enheter, fulgt av Mitsubishi Outlander med 5.048 enheter.

OFV har også laget en prognose for bilsalget i 2020. De venter et lavere salg enn i 2019, med et salg på 140.400 biler.

– Så må ikke dette tas som en fasit, sier Thorsen.

Les også

Nullutslippsbiler sto for en tredjedel av nybilsalget: – Vi er på god vei til å nå 2025-målet

Høyere andel nullutslippsbiler

De siste årene har elbilboomen skutt fart, og Stortinget har satt seg et mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler innen 2025. Fortsatt er det likevel et mindretall av norske bilkjøpere som kjøper nullutslippsbiler.

I 2014 var hver åttende nye personbil en bil uten utslipp. I 2016 var det hver sjette bil, i 2017 var det hver fjerde bil og i 2018 var hver tredje nye personbil en nullutslippsbil.

– Vi har ikke kommet ned på hver andre bil, men vi er ganske nær. 42,4 prosent av alle nye personbiler var en nullutslippsbil i fjor, sier Thorsen.

Kraftig økt elbilsalg

Salget av elbiler økte med solide 30,9 prosent til 60.316 biler i 2019, ledet av storsalg av Tesla Model 3 og modeller som Nissan Leaf, viser tallene.

Andelen elbiler (som står for størsteparten av salget av nullutslippsbiler) var dermed på drøye 42,4 prosent av det totale nybilsalget i 2019. Tilsvarende andel for 2018 var på 31,2 prosent.

Det er også økt etterspørsel etter hybridbiler, påpeker OFV. Totalt var andelen hybridbiler og ladbare hybrider på 25,9 prosent i fjor, ifølge OFV.

Andelen bensin- og dieselbiler var på 31,7 prosent i fjor, ned fra 39,7 prosent året før og 47,8 prosent i 2017.

Andelen solgte bensinbiler fortsatte å falle kraftig med en nedgang på 31,4 prosent, mens salget av dieselbiler kun var ned 13,1 prosent.

Bruktimporten har gått betydelig ned, fra 21.393 biler i 2018 til 15.468 i 2019, eller et fall på 27,7 prosent.

Les også

Ingen diesel- og bensinbiler på topp ti: – Ganske eksepsjonelt

– Mer kresne

Leveringssituasjonen påvirker elbilsalget kraftig, og flere kjøpere velger nå premiumbiler med begrenset rekkevidde heller enn vanlige elbiler med lenger rekkevidde, ifølge OFV. Elbilmarkedet har ifølge OFV blitt mer modent.

– Vi har sett at det er ikke like lett å selge elbiler nå som før. Bilkjøperne har blitt mer kresne, sier Thorsen.

OFV henter tallene sine fra Statens veivesen og bransjeløsningen Autosys.

Toppet seg på 80-tallet

Bilsalget i Norge var på topp i 1985 og 1986.

Da ble det solgt over 160.000 biler i året, før oljeprisfallet i 1986 skapte problemer i økonomien.

Les også

Beste år for bilsalget siden jappetiden

På starten av 90-tallet, da boligmarkedet falt sammen, banker måtte reddes av staten og arbeidsledigheten toppet seg på 6 prosent, falt bilsalget til rundt 60.000 i året.

Les også

IEA jekker opp anslagene igjen: Venter 330 millioner elbiler i 2040

Les også

Svikt i globalt bilsalg rammer Elkem

Publisert: