Reagerer på Wizz Airs gebyrliste

Michael Ojiaku fikk bakoversveis da han skulle avbestille en flytur med Wizz Air. Mandag presiserer flyselskapet at man ikke må betale gebyr dersom man mister flyet sitt.

Ole Berg-Rusten / NTB
  • Malene Emilie Rustad
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:

Etter at E24 publiserte saken lørdag, har Wizz Air presisert at reisende som mister flyet sitt, ikke blir ilagt et gebyr. Gebyret på 70 euro, som på deres nettsider omtales som «gebyr for mistet avreise», er ifølge selskapet summen man kan betale dersom man vil ha ny billett på neste avgang.

Saken ble endret mandag 14.desember klokken 17.20.

Det ungarske flyselskapet satsing i Norge har skapt overskrifter. Flere organisasjoner og statsminister Erna Solberg har boikottet flyselskapet, fordi det ikke vil la ansatte organisere seg.

Nå er det selskapets gebyrliste som får oppmerksomhet.

Michael Ojiaku fikk bakoversveis da han skulle avbestille en flytur med Wizz Air.

Privat

listen over lavprisflyselskapets gebyrer finnes blant annet et avbestillingsgebyr på 650 kroner og et gebyr på 750 kroner for «mistet avreise».

– Det kan vel ikke være lov til å ta et gebyr for mistet avreise?, spør Ojiaku over telefon da E24 snakker med ham fredag.

Han ble oppmerksom på gebyret da han skulle avbestille billetten.

Ojiaku valgte å bestille flybillett gjennom Wizz Air fordi de hadde den billigste billetten for strekningen Oslo - Bergen.

– Det blir jo billigere å miste flyet enn å betale gebyret for å avbestille ettersom flyreisen er innen 14 dager, sier Ojiaku.

Uklare betingelser

Advokat Kristian Østberg har aldri sett et lignende gebyr før.

– At Wizz Air er tydelig på sine hjemmesider med tanke på hvilke gebyrsatser som anvendes, er et argument i favør av å godta gebyrene, sier Østberg.

Han har gjennomgått listen over gebyrer.

– Så blir jo spørsmålet om de er «balanserte». Dette krever en nærmere vurdering. Det er i alle fall ikke sikkert at gebyrene er urimelige, sier Østberg.

– Wizz Air kan ha rett til å kreve et gebyr, men det kommer ikke helt frem på hvilke betingelser. Og det er utenfor min fantasi å vite hva som eventuelt er prislappen for et slikt gebyr, sier Østberg.

Les også

Wizz Air mener boikott av flyselskapet er i strid med internasjonal rett

Wizz Air: Ikke riktig

Etter at E24 publiserte saken lørdag, har Wizz Air presisert at reisende ikke må betale dersom man mister et fly.

I en e-post mandag understreker flyselskapet at dette ikke stemmer, til tross for at gebyret på deres nettsider blir omtalt som «gebyr for mistet avreise».

De opplyser at gebyret er ment som en «generøs gest» til reisende.

«Det er ingen gebyr hvis du mister flyet ditt. Du kjøper billetten din, og så bestemmer du selv om du vil fly eller ikke. Hvis du mister flyvningen din, er det ditt problem, men Wizz Air tar ikke betalt for at du ikke blir med på en flyvning du har bestilt», skriver selskapet i en e-post mandag.

Det aktuelle gebyret på 750 kroner er altså summen man kan betale dersom man mister flyet, og vil ha ny billett på neste avgang.

E24 har mandag 14. desember fjernet det opprinnelige svaret fra Wizz Air, da dette ga et misvisende bilde av saken etter flyselskapets presiseringer:

«De reisende som har kjøpt Wizz Flex sammen med billetten deres har muligheten til å avbestille flyreisen inntil tre timer før avreise. Ellers er det vanlige avbestillingsgebyrer».

Les også

Flertallet i Oslo kommunes bystyre vil boikotte Wizz Air

Les også

Wizz Air utvider rutetilbudet i Norge

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Wizz Airs satsing i Norge
  2. Wizz Air
  3. Rettigheter
  4. Fly
  5. Flyselskaper
  6. Erna Solberg
  7. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Flyselskapet refunderte 59 euro. Pål satt igjen med 13

  2. Betalt innhold

    Flyselskapet refunderte, men reisebyrået holdt tilbake pengene. Slik kan du få det du har krav på.

  3. Betalt innhold

    Aksjene som gir deg ekstra rabatter og fordeler

  4. Annonsørinnhold

  5. Stord-ordføreren nekter å gjøre som Wizz Air forlanger: – Vi blir ikke særlig skremt

  6. Slik forklarer Wizz Air-sjef landingstrøbbel i Tromsø