Krangelen om meglerfritt boligsalg fortsetter: Anklager meglere for å trakassere personer som selger boligen selv

Propr tilbyr meglerfritt boligsalg. Nå går sjefen hardt ut mot eiendomsmeglere som ringer, sender eposter og kommenterer på boligannonsene til kundene deres.

– SJIKANE OG TRAKASSERING: Daglig leder Merethe Nordvik i Propr reagerer kraftig på eiendomsmeglere som kontakter kundene deres.

Foto:
Publisert:,

– Sjikanen og trakasseringen foregår via telefon og på mail til våre kunder, men også for åpen scene i sosiale medier, sier daglig leder i Propr, Merete Nordvik til E24.

Hun sier stadig flere Propr-kunder blir kontaktet av eiendomsmeglerne, og at meglerne oppleves som brysomme og dels svært ubehagelige.

Propr er en tjeneste som skal hjelpe privatpersoner med å selge bolig uten megler, og er således en direkte utfordrer til meglerbransjen.

– Når de i tillegg sverter kundene våre i boligannonser på for eksempel Facebook, så går det for langt, sier Propr-sjefen om eiensomsmeglerne.

– Det bryter rett og slett med god forretningsetikk og skikk.

Nordvik sier meglere i mange tilfeller retter advarsler til boligselgere før salget, men hevder også at meglere tar kontakt i etterkant for å «håne dem».

Les også

Forbrukermyndighetene krever at meglerutfordrer trekker påstander

Facebook-feide

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), medlemsorganisasjonen for meglere, sier de ikke er kjent med tilfeller av den påståtte kunde-sjikanen.

– Vi forventer at NEFs medlemmer opptrer i tråd med lovens krav til god forretningsskikk og forbundets yrkesetiske regler, sier direktør Carl O. Geving til E24.

Skjermdumper E24 har fått oversendt viser blant annet en eiendomsmeglerer som kritiserer boligannonsen til en Propr-selger på Facebook, ved å peke ut skrivefeil og angivelig gal stedsbeskrivelse for boligen i kommentarfeltet.

En Propr-representant kommer så kunden til unnsetning i samme tråd:

– En ting er å skrive negativt om Propr, det tåler vi, men å kritisere kundene våre er rett og slett ufint, svarer representanten.

KRITIKK: Eiendomsmegleren retter på språket i annonsen selgeren har lagt ut. Propr mener dette er et av flere eksempler på at meglere angriper folk som ønsker å selge bolig uten å bruke eiendomsmegler. Propr sier dette er et av de mildere eksemplene, og at det finnes eksempler som er ren sjikane og trakassering. I denne Facebook-tråden sier megleren lenger nede at hans tilbakemeldinger var ment som vennlige råd.

Faksimile: Facebook

Cesilie (32): – Ubehagelig

Forrige mandag solgte Cesilie Dahl (34) sin toromsleilighet i Oslo via Propr.

34-åringen la ut den 50 kvadratmeter store leiligheten med oppussingsbehov for 2,7 millioner i prisantydning. Salgsprisen var 2.835.000.

Les også

Dansk boligadvokat: – Rystet over situasjonen i Norge

– Det var skummelt å selge på egen hånd, for det tok lang tid før jeg fikk inn bud. Men når budene først kom inn, gikk det kjempebra, sier hun til E24.

Hun fikk derimot en dårlig opplevelse med eiendomsmeglerne som kontaktet hennes underveis.

– De ringte meg på telefon, sendte epost og tekstmeldinger. Jeg fikk beskjed om at det var dumt av meg å selge boligen selv, at ingen ønsket å kjøpe bolig av privatpersoner, og at meglerne kunne oppnå mye bedre pris om jeg valgte dem, sier hun.

Direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund synes det er naturlig at meglere gir Propr-selgere konkurransedyktige tilbud, men sier de må vise respekt og handle i tråd med bransjens etiske regler.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven.no

«De synes det er skummelt»

«Denne leiligheten du sitter på er en perle, hadde du annonsert den til overkant av 3 millioner har du stor sannsynlighet for å få oppimot 3,5 millioner», skriver en DNB Eiendom-megler i en av epostene til Cesilie, som E24 har sett.

«Fakta er at kjøpegruppen ikke ønsker å handle av privatperson, de syntes det er skummelt», fortsetter megleren, som deretter tilbyr sine tjenester.

Cesilie sier hun fikk henvendelser fra seks ulike meglere før salget. I tillegg har flere tatt kontakt i etterkant, forteller hun.

– De spør om hvorfor jeg valgte Propr, og lurer på om jeg angrer.

– Hvordan opplevde du henvendelsene?

– Ubehagelige og veldig frekke. De prøvde hele tiden å få meg til å angre på valgene jeg tok og presse på sine egne tjenester. Men det var mitt valg å selge uten megler, og jeg synes det er bra at vi forbrukere har det valget, sier Cesilie.

Les også

Fem ekspertprognoser: Denne veien tar boligprisene

– Meglere må respektere ønsker og valg

NEF-direktøren synes det er vanskelig å kommentere opplevelsen hennes konkret, ettersom han ikke kjenner alle sider.

Geving er likevel klar på at meglere som utsetter forbrukere for press, ikke vil handle i tråd med forbundets etiske regler. Han sier NEF forutsetter at alle medlemmer opptrer ryddig og profesjonelt, og respekterer forbrukernes ønsker og valg.

Samtidig mener Geving at Propr og andre boligsalgstjenester må tåle at meglere kontakter kundene deres med konkuransedyktige tilbud.

– Med dagens konkurransesituasjonen er realiteten at mange oslomeglere kan tilby profesjonell bistand til en pris som står seg svært godt i forhold til en selvhjelpstjeneste hvor selger sitter med jobben og all risikoen selv, sier han, og fortsetter:

– Når vi vet hva enkelte selvhjelpstjenester koster, er det ikke rart at flere meglere tilbyr sine tjenester aktivt.

Her kan du lese mer om