Må svare for 120 «Røeggen-klager»: «Feilfri» bank varsler Røeggen-erstatninger

Sparebanken Vest finner ingen feil ved sine egne garanterte spareprodukter i oppvasken etter Røeggen-dommen. Likevel varsler banken millionerstatninger til et titalls kunder.

UTSATT FRIST: Sparebanken Vest må svare Finansklagenemnda om sine 120 klagesaker på strukturerte spareprodukter. Informasjonssjef Lars Ove Breivik fremholder at banken ikke har gjort feil slik DNB ble dømt for, men anslår likevel mellom 5 og 15 millioner i erstatninger. – Det kan være andre forbrukerhensyn vi må ta når vi går igjennom klagene individuelt, sier han.

  • Karl Wig
Publisert:

– Det forbauser meg at de ikke har klart å behandle sakene sine raskere. Jeg frykter mange forbrukere gir opp kampen når bankene bruker så lang tid, sier Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Etter at Høyesterett dømte DNB til å betale erstatning til Ivar Petter Røeggen, som fikk villedende informasjon da han investerte i to strukturerte spareprodukter, har tusenvis av andre ventet på sin skjebne.

I Finansklagenemnda står klagesakene i kø fra norske bankkunder som har tapt på lignende produkter. 120 av klagene er mot Sparebanken Vest.

Les også: DNB betaler til «Røeggen-kunder»

Fikk ny frist. Bankenes opprinnelige frist for å svare Finansklagenemnda om hva de har tenkt til å gjøre, har allerede gått ut.

Sparebanken Vest er en av flere bankene som har fått forlenget svarfristen med fire uker, fordi de ikke har klart å gå igjenom sakene tidsnok.

I en overraskende vending gikk likevel bankens viseadministrerende direktør ut og varslet millionerstatninger i Bergens Tidene tirsdag.

5 til 15 millioner. Til Dine Penger bekrefter informasjonssjef Lars Ove Breivik at banken gjør seg klar for å punge ut flere millioner til en del av kundene – uten å innrømme at banken har gjort noe galt.

– Ifølge våre anslag vil det bli snakk om mellom 5 og 15 millioner fordelt på 20 til 40 kunder. Ut ifra det som er omtalt i dommen, mener vi at vi ikke har de samme feilene og manglene som DNB hadde i sine prospekter, sier Breivik.

– Dere innrømmer ingen feil, men varsler likevel millionerstatninger?

– Vi går nå igjennom produktene og finner ut om det likevel er grunnlag for kompensasjon. Fem til 15 millioner er vårt statistiske anslag i forhold til antall klager og forventede utbetalinger når klagene er ferdigbehandlet.

Individuelle hensyn.– Men hvorfor anslå noe som helst om produktene deres er feilfrie?

– Selv om vi ikke har funnet feil i prospektene, kan det være andre forbrukerhensyn vi må ta når vi går igjennom klagene individuelt.

– Som hva da?

– Det skal vi nå finne ut av. Det kan for eksempel finnes noen som mener de aldri fikk noe prospekt. Det vil da være en feil i en konkret sak som kan gi erstatning, selv om det ikke finnes noen feil ved produktene våre generelt, forklarer Breivik.

– Skal ikke tolkes smalt. Etter at DNB ble felt i Høyesterett for feil i produktene de solgte Røeggen, innrømmet banken at det fantes lignende feil i totalt ni strukturerte spareprodukter, og lovet rekorderstatning til 300 andre rammede kunder.

Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet mener DNB har overdrevet betydningen av regnefeil i oppvasken etter dommen, og derfor satt en uheldig standard når andre banker skal følge etter.

TIDSKRITISK: Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet mener bankene burde svart om sine klagesakene raskere etter Røeggen-dommen ble avsagt.

Foto: CF-Wesenberg

– Dommen skal ikke tolkes så smalt at det kun er tilfeller med regnefeil som kan gi erstatning. Sånn sett er det mer riktig når Sparebanken Vest åpner for andre forhold i vurderingen sin, sier Jensen.

Dette var også poenget til BI-lektor Dag Jørgen Hveem da Dine Penger intervjuet ham rett etter påske:

– Det var bagatelliseringen av risikoen for tap som felte banken, sa han da til Dine Penger.

Les mer:Røeggensaken: – Flere banker rammes for å ha skjult tapsrisiko

Frykter folk gir opp. Jorge Jensen i Forbrukerraådet er kritisk til at Sparebanken Vest og flere andre banker ikke klarte å gi et svar på klagesakene innen den opprinnelige fristen i går.

– Det forbauser meg at de ikke har klart å vurdere sakene sine raskere. DNB hadde desidert flest klagesaker. Dommen ble avsagt fredagen før påskeuka og allerede onsdag etter påskeuka hadde de oppryddingen i gang.

– Frykter du at bankene bevisst haler ut tiden?

– Jeg vet ikke hva som er bankenes motivasjon. Menjeg frykter at mange forbrukere gir opp kampen når bankene bruker så lang tid.Det overrasker meg at de må ta hver eneste sak individuelt i stedet for å behandle klagene mer under ett, sier Jensen.

Har du tapt penger på garanterte spareprodukter? Les hvordan du kan klage: Røeggen-saken: Slik klager du!

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. Har ennå ikke svart Finansklagenemda: Ni banker utsatte svar om Røeggen-erstatninger

  2. DNB betaler ut i Røeggen-saken: De andre bankene følger ikke umiddelbart etter

  3. Lovet rask behandling i mars – kun 1 av 5 er ferdig: To tusen Røeggen-klager fortsatt i det blå

  4. – Likner et generaloppgjør

  5. Nordea vil ikke betale Røeggen-erstatning