Forbrukerombudets klagestatistikk for 2012: Flere klager på lokkepriser ved boligsalg

Antall klager på såkalte «lokkepriser» ved boligsalg har økt kraftig, viser Forbrukerombudets klagestatistikk.

Lokkepriser: Stadig flere klager på eiendomsmeglere som setter for lav prisantydning i forhold til takst, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Forbrukerombudet
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Opp 30 prosent! Antallet spørsmål og henvendelser til Forbrukerombudet innen områdene finans og bolig økte med en tredjedel i fjor.

– Når det gjelder bolig, er det særlig klager på lokkepriser som har økt, sier Forbrukerombud Gry Nergård.

Det vil for eksempel si at eiendomsmegleren har satt en prisantydning som er lavere enn man er villig til å selge for, for å lokke flere på visning.

Nergård forteller at de har vært i kontakt med bransjeorganisasjonene angående dette problemet og at dette er noe de vil fortsette å følge opp i år.

– Det virker som det er enkeltsaker og at det er enkelte aktører som ikke følger retningslinjene for dette, sier Nergård.

Les også:Eneboliger ned, leiligheter opp

Ikke lov. I 2008 kom en ny«Bransjenorm for markedsføring av bolig» hvor det står svart på hvitt at lokkepriser ikke skal brukes:

«Prisantydning må ikke bevisst være satt lavere enn det selger på markedsføringstidspunktet er villig til å akseptere. Den må heller ikke settes lavere enn meglers objektive vurdering skulle tilsi.»

Les også:Full rulle på visninger

Ødeleggende for troverdigheten. Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), synes det er trist at dette problemet dukker opp igjen.

Bransjen liker ikke: Direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Finn Tveter vil få en slutt på bruken av lokkepriser i bransjen.

Foto: NEF

– Ikke bare er det ødeleggende for bransjens troverdighet, men det er også ulovlig ettersom det er villedende markedsføring, sier Tveter.

Han sier at de har hatt problemer med lokkepriser tidligere, den gang i Bergensområdet, men at dette ble stanset. Nå ser det imidlertid ut til at det blusser opp igjen.

– Etter at Forbrukerombudet tok kontakt med oss, har vi sendt ut en melding til lokalforeningene våre hvor vi ber om at dette blir tatt tak i, sier Tveter.

For lav pris over tid. Han mener imidlertid at det er vanskelig å unngå enkeltsaker, ettersom det ikke alltid er like lett for en megler å sette en riktig prisantydning på en bolig.

– Jeg mener at det må være flere saker der en aktør systematisk og over noe tid setter for lav prisantydning for at det skal kunne kalles lokkepris, sier Tveter.

Et Oslo-problem. Også Hanne K. Railo, daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes forening (EFF) har sendt ut skriv til sine medlemmer om problemet med lokkepriser.

– Vi har forstått det som at dette er et problem hovedsaklig i Oslo-området og kanskje noen andre steder med stor omsetning av boliger, sier Railo.

– Det er klart at dette er et problem for oss. Vi er avhengig av å ha høy troverdighet og det skal selvfølgelig være reelle priser som opplyses i markedsføringen, sier Railo.

Les også:Dette må du sjekke på visning

Aggresiv markedsføring. – Når det gjelder klager på finans er disse spredt på mye forskjellig, men om vi skal trekke ut noe, så er det mange som klager på aggresiv markedsføring av ulike produkter som for eksempel forbrukslån, sier Gry Nergård.

– Finans og bolig er blant områdene vi prioriterer høyest i vårt tilsynsarbeid i 2013, sier Nergård.

Nedgang i spam-klager. Forbrukerombudets klagestatistikk for 2012, viser at det samlede antall skriftlige henvendelser til Forbrukerombudet var 8.242. Det er en nedgang fra 8.835 i 2011. Hovedårsaken til dette er at klager på spam har blitt redusert med en tredjedel.

– Det er viktig at useriøse aktører ser at brudd på spam-forbudet i markedsføringsloven får konsekvenser, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Denne mobilfellen koster deg 8000 kr

Får konsekvenser. Forbrukerombudet og Markedsrådet har de siste årene fattet en rekke vedtak der spammere har måttet punge ut med gebyrer opp i 500.000 kroner for å ha brutt spam-forbudet i markedsføringsloven.

Nedgangen i antall spam-klager kan også skyldes at aktører som tidligere brukte e-post og SMS nå heller velger å sosiale medier som markedsføringskanal.

– Forbrukerombudet har fokus på problematikken rundt spam i sosiale medier, og vil blant annet fortsette dialogen vi innledet i fjor med Facebook, sier Nergård.

Les også:Putter reklame rett i bankutskriften din

Telefonsalg på topp

På klagetoppen troner fortsatt klager på telefonsalg til forbrukere som er reservert mot dette. Særlig får de klager på telefonselgere fra humanitære og frivillige organisasjoner.

– Bransjen har fortsatt en vei å gå før vi får en akseptabel situasjon på dette området. Vi ser behov for at det foretas ytterligere innstramminger i regelverket dersom ikke klageantallet reduseres kraftig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også:Kroner 0 er ikke gratis

Nergård forteller at det ofte er spørsmål om retten til å ringe eksisterende kunder, til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.

– Når er man egentlig eksisterende kunder hos en humanitær organisajon? Holder det at man ga pengestøtte for tre år siden? Vi mener at det ikke er nok, sier Nergård.

– Bransjen fikk fem år på seg til å bedre statistikken i 2009, før vi gjør innstramminger i regelverket. Spørsmålet nå er om vi skal fortsette med et reservasjonsregister som i dag, eller om man må gi samtykke på forhånd for å kunne bli oppringt, sier Nergård.

Les også:Telefonsalg på klagetoppen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Forbrukerombudet får for mange klager: Vil ha enda strengere regler om telefonsalg

  2. Strøm topper klagestatistikken

  3. Meglersjef med beinhard kur til kolleger: Slik skal lokkeprisene på boliger stanses

  4. Klagerekord i Forbrukertilsynet

  5. Klagerekord hos Forbrukerombudet i fjor