Ja til ELEKTRONISKE budrunder!

Finanstilsynet ønsker nå skriftlige budrunder. Det er nok smart. Men det må lages et praktisk system som gjør dette enkelt for brukeren.

Skriftlig = elektronisk: Når Finanstilsynet nå vil ha skriftlige budrunder er det viktig at vi ikke tenker at budene må skrives med penn og papir, skriver vår kommentator.
  • Carsten Henrik Pihl
Publisert:

Hvis du skal kjøpe bolig i dag, er reglene slik at det første budet må legges inn skriftlig, deretter kan du øke budene muntlig. Stort sett skjer det på telefon.

Finanstilsynet ønsker at alle bud skal være skriftlig. Dette først og fremst for å fjerne mistanker om manipulasjon av budrunder, for eksempel at det er lagt inn fiktive bud.

Les mer om dette hos vår søsterside E24 her.

Du kan lese hele forslaget fra Finanstilsynet her.

Norges Eiendomsmeglerforbund mener at dette ikke er nødvendig, fordi det i dag er få saker om dette temaet.

Bør forbedres. Mulig det, men jeg tror det er smart å få dokumentert budrundene bedre. Vi går (dessverre vil mange si) mot en verden der prosesser må dokumenteres og kunne ettergås.

Boligkjøp er de største handlene de fleste av oss gjør, det dreier seg ofte om millioner av kroner. Da er det lurt at selve handelsprosessen er dokumentert godt.

Finanstilsynet antyder selv at e-post og tekstmeldinger vil holde. Men alle kan lage en e-postkonto med en falsk avsender, så det hjelper ikke for å sikre seg mot falske bud.

Finanstilsynet antyder at man må sende med kopi av legitimasjon for å vise at man er den man er. Du skal altså ta et bilde av førerkortet for å sende det videre. Det er etter min mening en bakvendt ordning.

Elektroniske bud. Vi er på full fart inn i en elektronisk verden, og dermed bør det være mulig å sende budene elektronisk. Det viktige er at budene blir dokumentert med pris og avsender. Et elektronisk signert bud bør holde fint.

Reglene kommer antageligvis, så det Eiendomsmeglerforbundet burde gjøre er å sette seg i førersetet: Se på en god løsning for hvordan elektroniske budrunder kan gjennomføres.

Samme løsning for alle. Sett fra et boligkjøperståsted bør det være en løsning for alle meglere, og budene bør gå via en «sentral» som ikke drives av meglerne selv, men en nøytral tredjepart. Dermed slipper man ytterligere mistanker om manipulering. En felles løsning gjør at folk vet hvordan de skal bruke den fra gang til gang, og minsker muligheten for feil.

App eller nettside? Selve budgivningen kan man tenke seg gjennomført på flere måter. Det kunne for eksempel være en «budportal» der man logger seg inn med BankID. Dermed er man identifisert.

I portalen kan man se alle budene for det objektet man byr på (anonymisert, selvfølgelig), med frister og eventuelle forbehold. Deretter kan man selv velge å legge inn bud.

Budportalen kan fint ha en mobilinngang via smart-telefoner, som nettsider eller som ren app. Gjerne med automatisk varsling av nye bud og nye budfrister.

Det viktige er at man finner løsninger som er praktisk gode. Blir systemene for tungvinte, risikerer vi at bolighandlene flyttes vekk fra meglerne, og at potensielle kjøpere tar kontakt direkte med selgerne for å «gjøre en liten avtale». Det kan gi mange komplikasjoner vi ikke ønsker.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. Skriftlige bud krever strenge budrunder

  2. –Vi vil ha trygge budrunder

  3. Eiendomsmeglerne vil ikke ha skriftlige bud: Foreslår telefonlogg for bud på boliger

  4. Finanstilsynet vil ha skriftlige budrunder

  5. Ulik praktisering av nye regler for boligkjøp: Slik må du by på boligen nå