Åpner verdens første robotstyrte hotell
Lave lønnskostnader skal gi lav rompris – i Japan, selvfølgelig. Choice Hotels mener robotene ser litt skumle ut.
Servicen kan nok føles lettere mekanisk for gjestene som fra juli i år kan sjekke inn på det nye hotellet «Henn-na» i fornøyelsesparken Huis Ten Bosch ved den japanske byen Nagasaki.
Kanskje ikke så rart, når betjeningen er en blanding av ekte mennesker og en rekke menneskelignende roboter.
«Ung, japansk kvinne»
Robotene er utviklet ved Universitetet i Osaka og produsert av Kokoro, som er samme selskap som har Hello Kitty.
Ifølge britiske The Telegraph har flere år med robotsnekring sørget for noen naturtro skapninger: De kan både gå og løpe, vinke og sparke fotball, bevege «øynene» og simulere ulike sinnsstemninger.
Robotene skal ha samme uniform som den menneskelige betjeningen, med utseende og manerer lik en «ung japansk kvinne» som snakker fire språk.
Robot lærer seg å lage omelett på Youtube
Møter deg i resepsjonen
Tre roboter skal jobbe som resepsjonister, fire skal være øvrig hotellbetjening og én skal stå i garderoben – i tillegg til flere roboter som rengjør rommene.
Investeringskostnad til side skal det sikre billig hotelldrift. For en natt på et av hotellets 72 rom starter prisen på 7000 yen, eller rundt 450 kroner med dagens vekslingsurs.
Lar seg ikke friste
– Hehe. Jeg tenker at dette først og fremst er en kul gimmick, sier IT-direktør Oscar Edholm i Nordic Choice Hotels når E24 ringer.
Han mener robotene fortsatt har en vei å gå, før de kan tilby det høye servicenivået hotellgjester forventer her i Norden.
– Vi har stor tro på personlig service, og vi er ikke der at vi tror roboter kan erstatte det.
– Dessuten: De ser jo litt skumle ut, fremholder Edholm.
– Men de kunne spart dere for lønnskostnader?
– Ja, kostnadseffektiviseringer er vi alltid opptatt av. Det er viktig for å kunne tilby bra priser. Men de kostnadene tror jeg vi skal spare andre steder enn på servicesiden, sier Edholm.
Har datastyrt innsjekking
En maskinstyrt hotellfremtid vil imidlertid ikke være helt fremmed for Choice. Hotellkjeden har nå automatisert både inn- og utsjekkinger for de fleste av sine hoteller i Norge.
– Vi begynte først med våre ekspresshotell i Tromsø og Oslo, før vi utvidet, sier Edholm, som mener Norden ligger langt fremme i bruken av slike løsninger.
– Det er en type automatisering som er til å leve med, sier IT-direktøren.
– Du sier dere ikke vil fire på service. Hva med roboter som vasker rommene?
– Ja, det er mer interessant. Man da er det viktig at de kan gi samme kvalitet på vaskingen, og ikke minst gi gode besparinger. Det ligger nok ikke høyt på vår liste.