Nordmenn handler mat på nett for vel milliarden i året

Aldri før har så mange nordmenn kjøpt matvarene sine på nett. Dette forventer de største tilbyderne å omsette for i 2015.

RETT HJEM: Noen tastetrykk er alt som trengs for at maten blir levert rett hjem. For mange nordmenn gjør dette hverdagen enklere, og etterspørselen øker stadig.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Da Adams Matkasse startet opp i 2013, omsatte selskapet for 8 millioner.

I 2014 hadde tallet steget til 128 millioner, noe som tilsvarer en vekst på hele 1.500 prosent.

– Det sier noe om at nordmenn raskt fikk øynene opp for hva det innebærer å kjøpe mat på nett som blir levert på døren, sier informasjonsansvarlig Kim Arne Hammerstad.

Selv om Hammerstad ikke forventer en like massiv økning i år, beregner de å ligge på mellom 300–400 millioner kroner i omsetning i 2015.

Nylig kom nyheten om at Norgesgruppen-eide Meny skal starte opp med nettbestilling og leveranser hjem på døra. De blir i så fall den første av de større aktørene til å rulle ut et slikt tilbud. Det er også kjent at Stein-Erik Hagen og Komplett.no-systemet ønsker å starte opp med dagligvarer på nett.

E24 har i denne artikkelen sett på de største og mest kjente av de nye dørmat-tilbyderne (listen er ikke uttømmende), og bedriftenes egne anslag viser at fenomenet ligger an til å omsette for oppimot milliarden totalt i 2015.

Les også

Ledertalentene 2015: Mat hjem på døren gjør ham til «Årets innovatør»

Den berømte tidsklemma

– Hva tror du er årsaken til at dette konseptet er blitt så populært?

– Spesielt middagen har blitt offer for tidsklemmen, i tillegg til at fokuset på å lage en sunn og god middag er i vinden, sier Hammerstad i Adams Matkasse.

– Når du får maten levert hjem, tas noe av stresset vekk, påpeker han.

Den siste faktoren er ifølge Hammerstad at nordmenn har blitt opptatt av å unngå svinn, noe han mener matkassene bidrar massivt til å unngå.

– En beskjeden beregning viser at våre kunder bidrar til en nedgang i svinn som tilsvarer hele 500 tonn, understreker han.

(saken fortsetter under bildet.)

MAT PÅ DØREN: Flere nordmenn benytter seg av tjenester på nett slik at de kan få levert matvarene hjem på døren.

Jørn E. Kaalstad

Over 400 millioner i året

Godt Levert er annen ledende aktør på markedet som har holdt på siden 2011.

– Vi har hatt en kraftig vekst siden oppstart. Spesielt de to siste årene har det eksplodert, forteller daglig leder i Godt Levert, Kjetil Graver som legger til at de i 2015 ligger an til en omsetning på godt over 400 millioner kroner.

– Hvorfor tror du at dette konseptet har blitt så populært i Norge?

– Vi tror at flere og flere innser hvor viktig middagen er som samlingspunkt for familien, i tillegg til at folk setter stor pris på å få tilrettelagt en litt enklere hverdag. Mange ønsker seg også ny kunnskap og inspirasjon til middagslagingen. Nå føler vi også at middagskasser har blitt stuerent, understreker Graver.

– Hva har det å si for dere at de største aktørene som Meny nå kommer på banen med nettbutikk?

– At slike aktører åpner nettbutikk, forstår vi veldig godt. Vi mener selv dette er fremtiden. Vi ser ikke på Meny sin nettbutikk eller andre slike aktører som direkte konkurrenter, sier Graver.

Les også

Aftenposten: Norgesgruppen planlegger netthandel for mat

Norge henger litt etter

Kolonihagen drives i en litt mindre skala, men også de merker trykket på det norske markedet.

– Skiftet man nå ser i Norge skjedde ute i resten av Europa for noen år siden, og man har egentlig undret seg over annerledes landet Norge som ikke har fulgt etter. Nå skjer det sakte men sikkert, og med flere dagligvareaktører på banen vet vi at veksten vil tilta ytterligere, sier administrerende direktør Kristina Finne.

Hun mener tilgjengeligheten er hovedårsaken til veksten. Nordmenn handler i snitt 3,4 ganger i uken, og ingen vet hva de skal ha til middag.

– Vi sparer dem for tid og planlegging, samt at en aktør som Kolonihagen sikrer kvalitetsvarer som du ikke finner hos din nærmeste dagligvare, sier hun.

Les også

Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

(saken fortsetter under bildet.)

ÅRETS INNOVATØR: Karl Munthe-Kaas er blant gründerne i Kolonial.no. Han ble fredag kåret som "årets innovatør", en av kategoriene i E24s Ledertalentene-kåring i år. Hovedvinneren avsløres fredag.

Mats Andre Kristiansen/Kolonial.no

Uavhengig gründerbedrift

Kolonial.no selger også matvarer på nett, men ikke under det samme konseptet som en matkasse.

– Vi er en fullsortiment dagligvarebutikk. Hos oss får du alt fra melk til tannpasta og komplette middagsoppskrifter. Vi leverer alt som en matkasse kan levere, men billigere og med retter du kan velge selv. I tillegg får du selvsagt alt annet du trenger slik at du faktisk slipper å gå i butikken. En innkjøpsavtale med Rema 1000 holder prisene lave, sier gründer Mats André Kristiansen.

Selskapet er en uavhengig gründerbedrift som ble startet for to år siden, og de opererer foreløpig kun i Oslo og Akershus.

Tre millioner i uken

Siden oppstarten har kolonial.no ikke gått ut med konkrete omsetningstall, men nå letter de på sløret.

– Nå omsetter vi for rundt tre millioner i uken, og tallet øker i voldsom fart, sier Kristiansen som kan fortelle at de er spente på julesesongen som nå snart gjør sitt inntog.

Gründerne som har sitt hovedkontor på Grünerløkka i Oslo, har hatt stor tro på sin egen idé helt fra starten, men hadde ikke forventet at det skulle gå så raskt.

– Vi oppdaget raskt at dette ikke handlet om at nordmenn ikke ønsket å kjøpe mat på nett, men heller at det eksisterende tilbudet ikke var bra nok, sier Kristiansen.

Les også

Norsk oppkjøpsfond blar opp for svensk matsuksess

Norge ligger fremdeles langt bak både våre naboland og ikke minst Storbritannia som har handlet på matvarer på nett i nye lengre tid.

– Bare i London handler ti prosent mat via nettsider, mens selv på Østlandet er det under én prosent, forteller gründeren.

Dette betyr at vi har en lang vei å gå, noe som også Kolonial.no er klar for å ta tak i.

– Vi planlegger å ekspandere ut av Oslo og Akershus, men først skal vi sørge for at alt går sømløst med virksomheten slik den nå er, så tar vi utvidelse etter hvert, sier Kristiansen.

Han er ikke bekymret for at Meny nå kommer på banen, og mener at dette bare vil øke kjennskapen til netthandel av mat, som kommer både bransjen og ikke minst kundene til gode.

Les også

Mathallen går nok en gang med underskudd: – Det koster å være tidlig ute

Les også

Dørmat-selskapene venter festår i 2015

Les også

Forventer rekordtall: Seks av ti vil handle gaver på nett denne julen