SAS overrasket med champagne og gratisreiser: Stig ble EuroBonus-medlem nummer fire millioner

På halvannet år har SAS økt medlemsmassen sin med 25 prosent. Fra neste år lover selskapet å løfte opplevelsen ett hakk videre, og én av de store løftene skal testes ut på Oslo Lufthavn.

VANT I «FLYLOTTO»: Stig Christiansen fra Oslo ble vervet av svigerfaren sin til å bli med i SAS' bonusprogram. Han endte opp som medlem nummer 4 millioner og dermed kom SAS på overraskelsesbesøk på kontoret hans i Thon Eiendom. Premien var en flaske champagne og 200.000 bonuspoeng.

  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Høsten 2012 var SAS på randen av konkurs, og det ble satt i gang en omfattende arbeid med å fornye selskapet.

Med nye ordrer på langdistansefly, oppgradering av eksisterende, bygging av nye lounger, IT-systemer og ruter, har selskapet jobbet hardt for å etablere seg som Nordens premiumselskap innen flyindustrien.

En viktig del av SAS' strategi har vært fordelsprogrammet EuroBonus.

Mål om 5 mill.

Ved starten av 2014 ble EuroBonus relansert. Dette var den største endringen SAS hadde gjort med sitt bonusprogrammet siden 1992.

I starten av 2014 gjorde SAS-ledelsen klart at de så for seg fem millioner EuroBonus-medlemmer i 2015.

Det målet er ikke nådd, men man har nå passert fire millioner:

– Det ble en Oslo-gutt og han ble vervet av sin svigerfar, sier en tydelig fornøyd Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS til E24.

– Men målet er fortsatt fem millioner, legger han til.

Stig Christiansen, som altså ble medlem nummer fire millioner. Roald forteller at kollegaene var med å hjelpe med å lage overraskelsesfest.

Vinneren trodde han ble kalt inn til et hastemøte på jobben, men mottok EuroBonus-poeng nok til å veksles inn i to billetter tur/retur New York på Business.

Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS, fortalte onsdag om de nye SAS-rutene til Miami og Los Angeles, som åpner i 2016. Siden Norwegian også flyr disse rutene, øker nå avgangsfrekvensen til USA markant for skandinavere.

Marius Lorentzen

En viktig brikke i strategien

EuroBonus-medlemmene er svært viktige for SAS økonomisk, og som E24 har skrevet tidligere, står de for omtrent halvparten av omsetningen til SAS.

På halvannet år har selskapet økt medlemsmassen med 25 prosent fra 3,2 millioner, noe som tilsvarer omtrent 50.000 nye medlemmer i måneden siden starten av 2014.

Høsten 2014 var faktisk første gang omsetningen fra disse kundene bikket 50 prosent.

Ifølge Roald har antallet turer som kjøpes med bonuspoeng økt med 20 prosent siden relanseringen.

Gjennom EuroBonus tjener også SAS gode penger ved at de selger poeng til samarbeidspartnere, som igjen kan tilby poeng til sine kunder, på samme måte som mange andre flyselskaper.

Du kan for eksempel få bonuspoeng hvis du prøvekjører en spesiell bil, abonnerer på en viss tjeneste eller bor på et gitt hotell.

SAS har lenge arbeidet med å øke disse inntektene ved å gjøre EuroBonus mer attraktivt for sine kunder, slik at de dermed kan ta bedre betalt når de selger poeng til partnere.

De gode marginene på dette salget fikk derfor mange til å spekulere i om SAS ville komme til å selge EuroBonus-programmet sitt til noen andre for å få inn kapital, men selskapet har flere ganger avvist at dette er aktuelt.

Planlegger «EuroBonus 3.0»

Selv om SAS tilbyr flere fordeler til sine kunder, og spesielt de som flyr mye, pustes flyselskapet i nakken av mange utfordrere.

Norwegian tilbyr også sine kunder tilgang til sikkerhetskontrollen kalt FastTrack (noen ganger mot betaling) og lounge for dem som reiser på premiumbillett på langdistanse. I tillegg tilbyr selskaper som Qatar og Emirates en rekke goder til sine kunder som flyr business fra Oslo, som for eksempel å bli hentet hjemme og bli kjørt til Gardermoen.

I tillegg til disse konkurrentene møter også SAS og deres alliansepartnere i Star Alliance mye konkurranse fra de andre tradisjonelle nettverksselskapene, som British Airways og One World, samt KLM/Air France i Sky Team.

SAS jobber nå med det kommersiell direktør Eivind Roald beskriver som «EuroBonus 3.0», som skal lanseres neste år.

– I juni ga styret grønt lys for å satse enda tyngre på strategien om et «membership airline», sier Roald og forklarer at det skal investeres i en helt ny IT-plattform for EuroBonus som både skal gjøre det langt enklere for kundene og SAS.

– Alt blir mye enklere og forutsigbart, og tilbudene skal treffe deg langt bedre, legger han til.

På landjorden vil vi her i Norge være de første som får se loungedelen av EuroBonus 3.0. Innenriksloungen på Oslo Lufthavn skal nemlig flyttes helt opp ved sikkerhetskontrollen og bli nesten 1.000 kvadratmeter stor. Denne skal stå klar i overgangen 2016/2017, ifølge Roald.

Dagens innenrikslounge ble åpnet så sent som mai i fjor. Pågangen har imidlertid vært så stor at SAS etter bare et halvt år begynte å se etter muligheter for å bygge ut.

Les også

SAS satser videre på USA: Åpner ruter til Miami og Los Angeles

Les også

– Det er på tide å dra i nødbremsen

Les også

Kjempepågang av søkere til Norwegians baser i Karibien

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Drømmen er å bli litt som Alibaba

  2. Her er SAS' nye «forsøkslounge»

  3. Det nye EuroBonus-selskapet kan bli børsnotert

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS lanserer rapporteringsløsning for bonuspoeng-skatten

  6. Hyrer Scandic-topp for å lede EuroBonus-løft