Fikk erstatning for stengt badeland

En Risør-familie ble skuffet over dårlig informasjon fra Color Line, og fikk medhold i klagen av pakkereiseklagenemnda. Bare tre av ti klagere får medhold i nemnda.

- LITE IMØTEKOMMENDE: Bård Granum var ikke fornøyd med servicen fra Color Line, og sier han og familien vil unngå å reise med dem igjen. Foto: Scanpix

Publisert:,

Bård Granums barn ble skuffet da badelandet på hotellet i Frederikshavn var stengt for ombygging i høstferien.
Familien fra Risør hadde bestilt pakketur med badehotell i Frederikshavn, At badelandet var stengt, sto det ikke informert om på Color Lines sider - bare i en link om hotellet som man kunne trykke på.

- Ingen informasjon

- Det lå ingen informasjon om dette på Color Lines sider da vi kjøpte pakken. Ombyggingen sto bare inne på en link til hotellets sider, men vi hadde vært på det hotellet før, så det var unaturlig for oss å klikke oss inn der, sier Granum.
Han tilføyer at hotellet var behjelpelig med fribilletter til et annet badeland.

LES OGSÅ:

Rekordsalg av Sydenreiser

Fikk 2.000 kroner

Familien fikk 2.000 kroner i erstatning. Totalprisen på reisen var 5 440 kroner.
Granum ble lettet over medhold i klagenemnda.
- Men det skulle i grunnen bare mangle. Det var prinsippet som telte for oss, at et reiseselskap må legge ut tydelig informasjon om slikt, sier Bård Granum til Dine Penger.
Familien skal til samme sted i sommer, men reiser ikke med Color Line.
- Nei, vi ble irritert over hvor lite imøtekommende Color Line var da vi klaget, så vi prøver å unngå å reise med dem igjen, sier Granum.

Kan ikke ha oversikt over alle

- Vi har akseptert vedtaket i nemnda, og kunden har fått erstatning. Men Color Line kan ikke ha oversikt over alle underleverandører. Særlig ikke de små, som tilfellet er med dette hotellet, sier konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen til Dine Penger.
Han tilføyer at fergeselskapet la inn informasjon om ombyggingen rett etterpå.

- Kunden er særlig misfornøyd med at Color Line ikke beklaget, og at han derfor måtte klage til nemnda for å få refusjon?

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Mathisen.

Misfornøyd med ferien?

Dersom du er misfornøyd med pakkereisen du har kjøpt, er du beskyttet av pakkereiseloven, og kan rette klagen til Pakkereisenemnda.
Du kan lese mer om hvordan du går frem for å klage, og hvilke faktorer om kan gi deg medhold i klagen i denne saken:

FIKK ERSTATNING FOR MISLYKKET TYRKIATUR

Hotellstandard

- Vi mottar flest klager på hotellstandard, opplyser sekretariatsleder i nemnda, Johnny Eikrem.
- Videre er de mest vanlige klagene såkalte «ikke oppfylte ønsker» og feilbooking/overbooking. Vi får også en del klager på uspesifiserte reiser.

Lite å hente

Mange av de som klager når ikke frem med klagen i nemnda.
Bare om lag 30 prosent av dem som var misfornøyde nok til å klage, fikk medhold i fjor. Det viser Dine Pengers gjennomgang av fjorårets sommerklager.
Du må heller ikke ha for høye forhåpninger om beløpet du kan få igjen, selv om du skulle få medhold. Opptil halvparten av prisen kan du i beste fall få tilbake, som regel mye mindre. Det viser Dine Pengers analyse.

Rådgivende

Et vedtak i Pakkereisenemnda er heller ikke en dom, bare rådgivende.
- Men de aller fleste reiseoperatører retter seg etter vedtak, sier Eikrem til Dine Penger/VG.
Reiseoperatører som får helt eller delvis vedtak mot seg, må i tillegg betale et gebyr på 1.000 kr.

LES OGSÅ:

Tips mot ferietrøbbel

Disse fikk også medhold i fjor:

Ufremkommelig i Egypt- Fikk 7.500 kroner

En storfamilie på seks klaget på en chartertur til Sharm el-Sheikh med Apollo. I reisefølget var en bestefar som var dårlig til bens med Parkinsons sykdom. Ved bestillingen hadde de presisert at de trengte en leilighet med kort vei til stranden. I stedet fikk de en leilighet langt fra stranden, med bratt bakke ned til sjøen. Oppholdet ble dermed slitsomt både for bestefaren og hans barn.
Nemnda ga klagerne medhold og 7.500 kroner i prisavslag. Hele turen for seks kostet 56.228 kroner

Konstant støy - Fikk 7 500 kroner:

En familie på fire klaget til Ving på et opphold ved hotellet Pallas Athina i Makrigialos, Kreta. Leiligheten vendte ut mot nabohotellet, som bidro med høy musikk og konkurranser utbasunert over høyttalere fra tidlig morgen til sent på kveld. De fikk bytte til en annen leilighet et stykke unna, men den var ikke på bakkeplan som de hadde bestilt.
Ving tilbød først kompensasjon på 1.000 kroner per person, som de avslo. Nemnda ga medhold og 7.500 kroner i prisavslag. Charterturen kostet 30.000 kroner for 2 uker.

Overbooking - Fikk 5 000 kroner:

En familie som klaget på overbooking av Solia på Kreta, fikk 5 000 kroner tilbake. De hadde bestilt hotell rett ved stranden, men da de ankom, var det fullt. De ble transportert til et nytt hotell, men det var langt unna stranden og hadde elendig utsikt.
Medholdet, som ga 5.000 kroner tilbake, utgjorde over halvparten av reisens totalpris på 9.790 kroner

Rom uten utsikt - Fikk 4 000 kroner:

En familie på fire som hadde bestilt rom på Kreta med bassengutsikt av Solia, fikk medhold og 4.000 kroner igjen. De fikk i stedet rom med utsikt mot en meget trafikkert gate. Turen kostet 25.600 kroner.

Andre klagemuligheter

Reisegaranti:

Har du kjøpt pakkereise, er du dekket av reisegarantifondet hvis arrangøren har gått konkurs i mellomtiden. Du har også visse klagemuligheter hvis du ikke har reist med charter.

Mistet bagasje:

Flyselskapet har objektivt ansvar. Du har rett til opptil 10.000 kroner i erstatning ved reise til eller fra flyplass i EØS-området. Bagasjen regnes som tapt etter tre uker. For øvrig gjelder reiseforsikringen ved tyveri.

Pakket reisen selv:

Har du satt sammen fly og opphold selv, kan du likevel ha klagemulighet. Du står sterkere hvis du har vært i et EU-/EØS-land. Kontakt Forbruker Europa, som kan hjelpe deg å løse saken.

Fly:

Du har minimumsrettigheter ved forsinkelse, kansellering og overbooking om du reiser innenfor EU. Du har krav på refusjon for overnatting, transport og mat ved kansellering og overbooking, på cirka 2.000 kroner for flyginger på opptil 1500 km. Cirka 3.200 kroner for flyginger mellom 1500 og 3500 km. Og cirka 4.700 for flyginger over dette.

Feriehus:

I noen land er det klagenemnder for feriehus. I Danmark har du for eksempel Feriehusudlejernes Brancheforenings ankenævn.

Leiebil:

I Norge kan du klage til Klagenemnda for bilutleie.

Ingen rettigheter på hjemreisen

Hvis bagasjen din blir forsinket på utreisen, har du krav på å få dekket nødvendige utgiftene til toalettsaker, klær etc. Sjekk også med forsikringsselskapet ditt hvis du skulle bli uten bagasje i flere dager på ferieturen.
Men hvis bagasjen din blir forsinket på hjemreisen, har du ingen rettigheter overhodet de første 21 dagene. Uansett om kofferten måtte inneholde ting du selv anser som helt nødvendige, og som du ikke kan ta deg råd til å kjøpe nytt mens du venter, som eksempel dyre spesialklær, golfutstyr, skiutstyr etc. Først etter tre uker anses bagasjen som tapt, og da kan du få erstatning.

Her kan du lese mer om