Vi ga bort ting og tang for nesten 100 millioner kroner i fjor

Aldri før har nordmenn gitt bort mer på nett enn nå.

GIR BORT MYE: Nordmenn har aldri gitt bort mer på Finn. Norges største markedsplass på nett publiserte fredag en rapport om trender og utvikling i det norske bruktmarkedet på nett.

Skjermdump
  • John Thomas Aarø
Publisert:

Kari og Ola Nordmann ga bort ting for 95 millioner kroner på Torget i fjor, viser beregninger Finn har utført.

Dette er ny rekord, og 15 millioner kroner mer enn Finn estimerer ble gitt bort året før.

Norges største markedsplass på nett publiserte fredag en rapport om trender og utvikling i det norske bruktmarkedet på nett.

329.000 annonser ble publisert under kategorien «gis bort» i fjor. Halvparten omfattet møbler og interiør.

Gratis ga knallsterk vekst

Finn har opplevd en kolossal vekst det siste året.

Den samlede annonseverdien på Torget økte med knallsterke 50 prosent i fjor til 7,2 milliarder kroner.

Finn-sjef Sondre Gravir

Caroline Roka

Det er det en grunn til: I mai i fjor sluttet markedsplassen å ta betalt for annonser på Torget.

Det har gitt en nær dobling av antallet privatannonser til 3,9 millioner fjor, sammenlignet med 2013. 89 prosent av disse var under kategorien «til salgs», mens ni prosent var under kategorien «gis bort».

At flere nye mennesker har fått øynene opp for markedsplassen, er trolig en av årsakene til at mer ble gitt bort i fjor.

– Glad vi turte

Litt av hvert gis bort på nett.

Skjermdump

– Med den trafikk- og volumutviklingen vi ser nå, er vi glad at vi turte å ta valget med å gjøre Torget gratis, sier Finn-sjef Sondre Gravir til E24.

– At vi på så kort tid skulle doble antall annonser på Torget, og at veksten fortsetter å øke kraftig i 2015, er veldig bra.

Han forteller at Torget for veldig mange er starten på Finn. Ved å gjøre Torget gratis, var intensjonen at å få flere inn i Finn-universet. Han mener tallenes tydelige tale beviser at dette har vært en suksess.

Trenger du noen strikkepinner?

Skjermdump

– For oss på lang sikt overbevist om at dette – også fra et økonomisk perspektiv – er bra, men det viktigste for oss er å ha mange mennesker og være en effektiv markedsplass. Det er dette som er driveren, ikke nødvendigvis økonomien på kort sikt, sier Gravir.

Underholdning

I søkte hver nordmann 38 ganger på Finn i fjor. 1,6 millioner brukere var på Finn ukentlig i fjor, og så langt i år har dette økt til 1,9 millioner.

Besøkstid per besøk var 9,5 minutter i fjor og 661 millioner søk ble gjort.

– Nordmenn bruker masse tid på Finn. De bare sitter og koser seg og bruker det som underholdning. Det slutter ikke å fascinere meg, sier Gravir til E24.

E24 er i likhet med Finn eid av Schibsted. Enkelte ansatte har aksjer i Schibsted.

Les også

Finn.no: - SAS har i aller høyeste grad tjent på dette

Les også

Disse er kåret til Norges beste arbeidsplasser

Les også

– Hva er ebola?

Her kan du lese mer om

  1. Valuta
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vi legger ut varer for 7,8 milliarder på Finn-torget

  2. Forsker: Nordmenn skaffer seg for mye ting

  3. Facebook lager «Finn-tjeneste»

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted svakere enn ventet i fjerde kvartal

  6. Schibsted-resultatene faller, nå skal kostnadene kuttes