Ett-roms ble solgt som to-roms – kjøper får ikke erstatning

Kjøperen måtte videreselge leiligheten som en ett-roms, og mener tapet er på 190.000 kroner. Eiendomsmegleren refses for brudd på god meglerskikk, men slipper å betale.

IKKE SOVEROM LIKEVEL: I meglerens salgsoppgave ble det hevdet at leiligheten var en to-roms. Det stemte ikke, men boligeieren fikk avslått sitt erstatningskrav. Salgsoppgaven på bildet er kun en illustrasjon, og ikke av leiligheten som omtales i saken.

Illustrasjonsfoto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglertjenester har fastslått at Eiendomsmegler 1 i Midt-Norge brøt kravet til god meglerskikk, da en leilighet ble gitt ett rom for mye i salgsoppgaven.

Likevel avslo nemnda boligeierens krav om erstatning.

Markedsført som to-roms. Leiligheten ligger i Trondheim og ble solgt i 2005 for 1.270.000 kroner. I salgsoppaven ble den markedsført som en to-roms-leilighet.

To-roms betyr at leiligheten har stue og ett soverom, i tillegg til kjøkken og bad (se faktaboks).

Det var først da eieren skulle selge leiligheten sin i september i fjor, at takstmann og megler oppdaget at noen hadde sovet i timen:

Var ikke gyldig. Leiligheten hadde nemlig ikke noe soverom – og var dermed ikke en to-roms.

«Soverommet» var ikke godkjent for varig opphold, og var kun å anse som et ekstra disponibelt rom, kommer det frem av slutningen til nemnda.

Krevde 190.000. Uten gyldig soverom måtte leiligheten selges videre som en ett-roms, og markedsføres deretter.

Prisen endte da på 1,7 millioner kroner.

Megleren som gjennomførte salget, anslo at dette var 190.000 kroner mindre enn hva tilsvarende leilighet ville gått for som to-roms.

Boligselgeren henvende seg til Eiendomsmegler 1-kontoret og krevde at de betalte differansen i erstatning, siden det var deres feilinformasjon fra 2005 som førte til rom-nedgraderingen.

Har du opplevd noe lignende? Ta kontakt med Dine Pengers journalist!

Les også: Derfor tror takstforbundet vi får færre boligkonflikter

Får ikke erstatning. Eiendomsmegler 1 mente på sin side at feilen ikke hadde påvirket boligens markedsverdi, og at selgeren ikke hadde lidd noe økonomisk tap.

Saken ble avgjort av meglerklagenemnda.

De gir den misfornøyde boligeieren rett – men mener ikke han har krav på erstatning.

Leder i Norges Eiendomsmeglerforening Tormod Boldvik.

Foto: Berit Roald

«Det er klart at antall soverom er en opplysning som kjøperen har grunn til å regne med å få, og som kan få betydning for avtalen. I salgsoppgaven ble leiligheten markedsført som en 2-roms leilighet. Nemnda mener at dette utgjør et brudd på eiendomsmeglingsloven § 6-7 og kravet til god meglerskikk», står det å lese.

«Reklamasjonsnemnda kan imidlertid ikke se at klageren har dokumentert å ha lidt noe økonomisk tap, og det er derfor ikke grunnlag for det fremsatte krav».

Bedre enn snittprisen. - Selv om eiendomsmegleren vår gjorde en feil, betyr det ikke at den som ble utsatt for feilen har krav på erstatning, sier Terje Bergem, advokat og fagsjef i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge til Dine Penger.

- I denne saken ble leiligheten solgt til en kvadratmeterpris på 5.000 kroner over snittet for området, og da mener vi klageren ikke har lidd noe tap, sier han.

Les også:Skulle bli «100 prosent fornøyde» – vant mot håndverkeren

Vanlig problemstilling. John Christian Vedal var Forbrukerrådets nemndsmedlem da saken ble behandlet. Han sier han ikke kan uttale seg om den konkret, men at det er en vanlig problemstilling at klagere får medhold i slike saker – uten at de får erstatning.

- De økonomiske konsekvensene av at det gjøres slike meglerfeil kan være vanskelige å påvise. Og det er et vilkår at et påstått tap blir tydelig dokumentert for at det skal kunne tilkjennes erstatning, sir Vedal til Dine Penger.

- Alle meglere bør følge. Sjef i Norges Eiendomsmeglerforbund Tormod Boldvik er klar på at det kun er gyldige oppholdsrom som skal tas med i rom-tellingen.

- En to-roms har ett soverom, mens en tre-roms har to soverom, alternativt en ekstra stue. Dette er en vanlig innarbeidet meglerpraksis som alle bør følge, sier Boldvik til Dine Penger.

Samtidig råder han boligkjøpere til å alltid finlese prospektene nøye.

Overgangsproblemer? Fra nyttår skal alle boliger som selges ha en medfølgende boligsalgsrapport. Det betyr blant annet mer omfattende krav til hva takstmenn må sjekke og gi informasjon om.

På lang sikt tror NEF-sjefen at det vil føre til færre tvister om gale opplysninger.

- Samtidig kan enhver praksisendring by på noen overgangsproblemer. Når takstmenn må må bli mer grundige, blir det spennende å se om det oppstår flere slike historier, hvor boliger som ble kjøpt for en tid tilbake nå må selges som noe annet, sier Boldvik.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. DNB-megler markedsførte kjellerbod som soverom

  2. Forbrukerrådet i stuss over størrelsen på «4-roms»

  3. Boligkjøper fikk ikke vite om varslet oppussing til 80 millioner

  4. Annonsørinnhold

  5. På 20 år har salgstiden doblet seg for eiendomsmeglerne

  6. Forbrukerrådet: – Sjansespill å kjøpe bolig uten tilstandsrapport