46 prosent bruker under én time på å gjennomgå boligen før de legger inn bud

Ny undersøkelse viser at det boligkjøperne frykter mest, er uventede kostnader som dukker opp etter at boligen er kjøpt - men de leser ikke boligrapporten.

KRANGLER: Rundt én av fire boligkjøp ender med krangel. Forbrukerrådet har spurt folk hva de er mest redd for i boligkjøpsprosessen.

Foto: Martin Kierstein / Colourbox
Publisert:

Boligkjøp. Det er Forbrukerrådet som har spurt nordmenn om hva de frykter mest i forbindelse med boligkjøp, og hvordan de skulle ønske at boligmarkedet var.

Svaret er ganske tydelig: Nesten halvparten, 47 prosent, av de under 30 år svarer at de er bekymret for uventede utgifter. 37 prosent av alle potensielle boligkjøpere tror at dette vil være deres største bekymring neste gang de skal kjøpe bolig.

1.000 personer deltok i undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat forrige måned.

- Paradoks. Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, er imidlertid mer bekymret for et annet funn i undersøkelsen: Bare halvparten leste all tilgjengelig informasjon om boligen før de la inn bud.

- Det er et paradoks at du er så risikovillig at du bruker så liten tid på visning og til å lese salgsrapport, men også bekymrer deg for uventede kostnader, sier Flesland til Dine Penger.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Frode Hansen

Hun mener det er bekymringsfullt at bare halvparten har lest alt, og understreker at det er viktig å lese rapport fra takstmannen før man går på visning, og å undersøke nøye det som må undersøkes nærmere når du er på selve visningen.

Undersøkelsen viser at tre av fire brukte under to timer på å gjennomgå boligen på visning før de la inn bud, mens hele 46 prosent brukte under én time.

Flesland mener imidlertid at det ikke er bare forbrukerens skyld at det ofte går litt fort for seg.

- Mye av informasjonen du får i dag er jo mer forbehold enn informasjon. Et annen moment er at du har dårlig tid. I pressområder er ofte boligen solgt mandag klokka 12 etter at det var visning på søndag, sier hun.

Forbrukerrådet ønsker derfor nye regler om at boligselger ikke skal kunne akseptere bud før klokka 12 to dager etter visning.

Les også:Kjøpte tre år gammelt hus - måtte utbedre for 700.000

Ikke grundig nok. Omtrent én av fire boligkjøp ender med krangel. Fukt på bad, taklekkasjer og kjellere med fuktskader er ting som går igjen. Feil ved el-anlegg krangler vi også en del om.

Carl Geving, administrerende direktør i Norsk Eiendomsmeglerforbund (NEF), mener undersøkelsen viser at det høye konfliktnivået etter et boligkjøp delvis skyldes at kjøper ikke gjør grundige nok undersøkelser.

Carl Geving, administrerende direktør i NEF.

Foto: NEF

- Vi opplever ganske ofte at kjøper ikke tar seg god nok tid til å lese salgsoppgaven og stille spørsmål til de ulike aktørene, sier han.

- Det er også få som har med seg ekspert eller fagmann på visning.

Han mener det er rart at ikke flere bruker mer tid på å forberede kjøp av salg og bolig, og tror den nye boligsalsrapporten som innføres neste år vil være et godt tiltak som fører til mindre konflikter. Takstmennene plikter da å sammenligne boligen slik den er i dag med de opprinnelige godkjente tegningene.

- Ingen er tjent med masse konflikter i etterkant av et kjøp. Det er viktig å roe ned prosessen rundt salget. Mange blir veldig gira når de finner det de tror er drømmeboligen, men det er tydelig at en del blir litt snøblinde, sier han.

Les også:Dette krangler vi om etter boligkjøpet

Dyre eiendomsmeglere? Undersøkelsen viser også at åtte av ti mener det er viktig at en kyndig takstmann gir sin vurdering av markedsverdien på en bolig før de legger inn sitt bud, mens nesten ni av ti mener det er viktig at takstmann gir en vurdering av tilstanden på boligen.

Når det gjelder bruk av eiendomsmegler mener bare to av ti at kostnadene ved å bruke en eiendomsmegler ligger på et greit nivå. Flesland understreker likevel at få er bekymret for at oppgjøret skal gå galt når en eiendomsmegler har ansvaret.

Forbrukerrådet advarer boligkjøpere mot å bruke eiendomsmegleren som rådgiver i spørsmål som påvirker prisen, men mener at selgere gjerne kan gjøre det.

- Husk at eiendomsmeglerens rolle er å få høyest mulig pris for eiendommen.

Geving i NEF har forståelse for at mange synes det er relativt høye kostnader forbundet med å selge bolig, men mener det er viktig å huske at dette ikke er noe du gjør veldig mange ganger i livet.

- En dyktig eiendomsmegler skal bidra til å trygge denne ekstremt viktige transaksjonen. Jeg mener det het klart er verdt det, og mange vet nok ikke helt hvor mye jobb meglerne gjør, og hvor mye som kan gå galt uten en mellommann.

Les også:Ekspertene uenige om du trenger boligkjøperforsikring

Her kan du lese mer om