Einar fylte på ulykkesstasjonen to timer før eksplosjonen: - Det kunne vært helt katastrofalt

Einar Hagem har nå ingen steder å fylle drivstoff på det som er familiens eneste bil. 

SKREMT: En av Norges få hydrogenbil-eiere, Einar Hagem. Han tanket ved stasjonen i Sandvika like før den eksploderte.

Foto: Privat / VG
Publisert:,

Han og familien var på vei hjem til Oslo fra pinseferie da de som vanlig stoppet ved hydrogenfyllestasjonen i Sandvika, og tanket.

Dette to timer før anlegget eksploderte.

– Vi kunne jo også ha vært der senere. Heldigvis gikk det greit for oss, men det kunne vært helt katastrofalt, sier han til E24.

Heller ingen andre befant seg på stasjonen da det eksploderte.

Kawa Ihsan var imidlertid rundt 50 meter unna.

– Jeg hørte et lynkraftig smell, aldri i livet hørt noe kraftigere, sier han til VG.

Det er foreløpig uklart hva eksplosjonen skyldes.

Hagem venter nå på svar.

– Det virker veldig skummelt, nå må de bare finne ut av årsaken og forsikre oss om at det ikke vil skje igjen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Så mye har Nel og Uno-X tapt på hydrogenstasjonene sine

Skremmende

Hagem og familien kjøpte hydrogenbilen fra Hyundai for omtrent tre år siden.

I fjor høst måtte de se at fyllemulighetene i Oslo-området ble kraftig redusert som følge av at Hyop la ned driften av sine fem stasjoner.

Dermed var det bare Uno-X igjen. Men på grunn av eksplosjonen er alle stasjoner nå stengt.

– Vi har ingen annen bil, så nå må vi låne av andre, sier Hagem.

– Gjør dette at dere vurderer å selge bilen?

– Man gjør seg jo tanker. Bilen er sikkert ikke så mye verdt nå, spørsmålet er jo når stasjonene åpner igjen. Egentlig er jeg veldig fornøyd med bilen, den går 45 mil på full tank både sommer og vinter, men dette var skremmende, forteller han.

PS! Etter at E24 snakket med Hagem har det kommet nyheter om at begge de to store hydrogenbilprodusentene, Hyundai og Toyota, tilbyr sine kunder alternative biler.

(saken fortsetter under bildet)

FÅ I SITT SLAG: I 2017 og 2018 ble det solgt til sammen i overkant av 100 nye hydrogenbiler i Norge. Einar Hagem eier denne. Han tanket på stasjonen som eksploderte bare to timer før smellen.

Foto: Privat

Uviss fremtid

Da Hagem og familien kjøpte Hyundaien, ble hydrogenbilmarkedet spådd en kraftig vekst. Slik har det ikke blitt.

I 2017 ble det solgt 55 nye hydrogenbiler, i fjor endte det på 51. Hittil i år er tallet 28, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Einar Hagems tro på den hydrogendrevne personbilens fremtid i Norge avhenger av nyhetene i dagene som kommer.

– Akkurat nå aner jeg ikke hva dette vil bety på lengre sikt for vår bil. Vi må bare vente og høre hva de finner ut.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Det kan vise seg at eksplosjonen i Sandvika bare var en fartsdump for Nel

Overrasket ekspert

Politiet fikk de første meldingene om eksplosjonen på den ubetjente hydrogenstasjonen ved Sandvika Storsenter i Bærum kommune ved 17.30-tiden mandag ettermiddag.

To personer ble sendt til legevakt med mindre skader. Politiet opplyser ifølge VG at skadene kom da airbager ble utløst som følge av trykket etter eksplosjonen.

– Hydrogen er en av de mest eksplosive gassene vi har. Det er klart at det er alvorlig når en slik ulykke skjer, sier Sindre Østby Stub, rådgiver for hydrogen i Zero til VG.

– På den annen side har jeg aldri hørt om at ulykke som dette har skjedd tidligere. Jeg er svært overrasket, og det er derfor viktig at myndigheten nå finner ut av årsaken.

Les også

Vil ikke trekke konklusjoner på nåværende tidspunkt

Les også

– Har stengt ti andre stasjoner

Les også

Alle stasjonene fra samarbeidsprosjektet med Uno-X og Nel stenges

Les også

Aksjekollaps etter Sandvika-eksplosjonen