Solgte flere båter på to uker i august enn i hele fjor
Torsdag åpnet Båter i sjøen, med en båtbransje som har hatt sin beste sommer på mange år, og de tror neste år blir enda bedre.
- Jeg solgte den første båten klokken ni i morges, forteller Peter Heitmann, daglig leder i Heitmann marin, til E24.
Heitmann selger båter av merket Jeanneau. Det var en 39 fots seilbåt som ble bestilt.
Det var to timer før Nordens største båtmesse på sjøen åpnet på Aker Brygge i Oslo torsdag.
Finanskrisen traff båtbransjen hardt, men etter mange magre år løsnet det litt for dem i fjor, og i våres var de klare på at en fin sommer til ville gjøre underverker for salget. Og det fikk de. I tillegg ble hestekreftavgiften fjernet fra 1. juli.
I solskinnet på Aker Brygge var stemningen langt lysere enn på mange år.
Det er særlig båter i prisklassen rundt 500.000 som har hatt en stor økning i år, typiske hyttebåter.
Ny rekord
Av de aller største på dette i Norge er Nordkapp.
- Alt av 2014-modeller er solgt. Det vil si 370 båter, det er det meste vi noen gang har solgt. Det du ser her nå er 2015-modeller, sier Kjell Olav Frogner salgssjef i Nordkapp til E24.
Båtbransjen tror vinden snur
Frogner tror på en ytterligere vekst neste år, da de får full effekt av at hestekreftavgiften er borte.
- Vi tror på 450 båter. Fabrikken vår i Polen startet akkurat opp etter ferien, og der er det full fres fra starten av. 130 mann i sving. Normalt har vi ikke hatt fulle skift fra første dag.
Omsetningen i år regner han blir 65 millioner kroner, noe lavere enn toppåret 2008, men da solgte de flere større båter. Neste år tror han den vil havne på 80 millioner kroner.
- Normalt er det rolig etter fellesferien, men ikke i år. Vi har aldri opplevd så mange ordrer i august, sier Frogner.
Forsiktig optimisme
Det er kan Heitmann, som selger Jeanneau, si seg enig i.
- Med seilbåter har det vært dårlig siden i fjor, men det har tatt seg veldig opp i det siste. Fra midten av august har vi fått inn like mange ordrer som hele det foregående året, ni stykker, sier han.
2008: Vårkollaps i båtsalget
Han har solgt det samme båtmerket i 35 år og mener at de nå profitterer på at de har lang fartstid i bransjen. Omsetningen har svingt mellom 50 og 150 millioner kroner i året.
- Det har vært en del vanskelige år, men vi har klart å tjene penger hele veien. Nå merker vi også at det kommer kunder som tidligere har hatt Bavaria, båter som er billigere og ønsker en båt som er litt dyrere og mer forseggjort.
Blant de litt dyrere motorbåtene har det også vært tøft. Hos norskproduserte Hydrolift er de forsiktige optimister.
- Det begynner å skje noe, men det tar tid, sier Geir Moen.
De lager rundt 10 båter i året, og når vi treffer ham, gjør han siste finishen på en 28-foter som koster rundt tre millioner kroner.
20 lag med lakk
Han sier at noe av utfordringen er at mange underleverandører har bukket under siden finanskrisen, slik at ting tar litt lengre tid enn før.
- Men det er selvsagt veldig positivt med en slik sommer som vi har hatt. Med lite vind og så bra vær. Det gjør at folk har fått opplevd vannet. Det sosiale med båtlivet er viktig, og er det drittvær er det ingen som vil være med på båttur.
Ved et av de virkelig eksklusive båtmerkene finner vi Jan Olav Lefdal i Dreamline Yatchs, som forhandler klassiske og svært dyre Riva.
- Det er klart at det ikke er noe stort marked for båter som dette, sier Lefdal og peker på en Riva Aquariva på 33 fot. Den har en veiledende pris på 6,25 millioner kroner.
Det er en båt det tar seks måneder å bygge. Skroget er i plast mens dekket og interiøret er i mahogni. På treverket er det 20 lag med lakk og bak er det to dieselmotorer på 370 hestekrefter.
Fyrst Rainiers luksusbåt til salgs
- Jeg har holdt på med dette siden 2000 og har i snitt solgt én Riva i året. Man må huske på at dette er håndverk, det er som en Bentley. Man blir ikke rik av dette, for meg er dette en lidenskap og en hobby. Det er på andre felt, som eiendom og verft, jeg tjener penger. Dette er båter for folk som har mye penger og liker å ta vare på sine ting.
Hos Nordkapp, som lager båter mellom 17 og 28 fot, sier salgssjef Frogner at båtmarkedet har blitt mer og mer nyhetsdrevet.
- Hadde vi ikke gjort noe med båten på fire år, hadde vi ikke klart å holde salget oppe. Man skal også huske på at båtsalget er veldig sesongbasert. Vi må ha båtene klare om våren. Det nytter ikke å si til en kunde som kommer i mai at han får båten om tre måneder.